Soluțiile telematice evoluează rapid, având o influență decisivă
asupra performanțelor firmelor de transport. Astăzi, alegerea unei
soluții telematice nu mai poate fi privită ca o simplă achiziție –
găsirea celui mai bun raport preț – calitate – ci trebuie luate în
considerare numeroase alte aspecte: cât de bine se pliază pe
specificul firmei, cât de precise sunt informațiile oferite, cât timp
vor economisi dispecerii și responsabilii cu flota și, foarte
important, ce potențial are furnizorul să dezvolte, în continuare,
soluția pentru a menține firma în zona competitivă.
Ați observat, bineînțeles, faptul că am omis unul dintre elementele cele mai des invocate, la implementarea unei soluții telematice – monitorizarea consumului de carburant. Consider că acest aspect a fost (sau ar fi trebui să fie), de mult, depășit. O soluție modernă telematică ar trebui, astăzi, să creeze oportunitatea unei continue îmbunătățiri a performanțelor șoferilor, prin implicarea în procesul de pregătire a acestora. Simpla monitorizare a consumului și a eventualelor sustrageri de motorină reprezintă un aspect, în continuare, important, însă prea banal pentru a mai ocupa o poziție principală, în cadrul unei soluții telematice moderne.
Un parteneriat reușit între transportator și furnizorul soluției telematice ar trebui să asigure un flux neîntrerupt al inovației, având ca origine ambii parteneri – furnizorul răspunde solicitărilor companiei de transport și, în același timp, aceasta din urmă este receptivă la recomandările furnizorului, care are avantajul de a centraliza nevoile (experiența) unui număr mare de transportatori.
Evoluție etapizată
Piața din România s-a dezvoltat mult, în ultimii ani, pe acest segment, tot mai multe firme (indiferent de dimensiuni) orientându-se către produsele Premium. Un exemplu interesant este oferit de colaborarea dintre WebEye și Int. Transporte Popovici.
„Este o colaborare lungă cu WebEye, din 2010. Schimbarea de flotă și apariția de noi clienți au făcut ca relația să evolueze etapizat, până când am ajuns ca întreaga flotă să fie monitorizată prin WebEye. Practic, s-a lucrat, o vreme, în paralel, cu mai multe sisteme, mai ales că existau clienți care își doreau un anumit produs”, a arătat Liviu Damian, director comercial Int. Transporte Popovici.
Compania de transport a realizat cât de complicat este să lucrezi, în paralel, cu mai multe soluții, în special în zona de dispecerat, și a decis în favoarea soluției care oferea cea mai bună acuratețe, complexitate și viteză.
„Fiecare sistem își are tipicurile lui, propriile sisteme de raportare, lucrează cu alți parametri, apar erori… În plus, să ai informația actualizată, în fiecare minut, la nivelul dispeceratului, înseamnă foarte mult (WebEye asigură acest lucru). Sunt situații în care dispecerul, din fața monitorului, ghidează șoferul, pentru a ajunge la locul de încărcare / descărcare, astfel că momente critice pot fi rezolvate foarte repede. Dispecerii sunt mulțumiți de aplicație. În plus, beneficiem de rapoarte foarte utile, precum cel referitor la rute și la stilul de condus”, a completat Liviu Damian.
Stil de conducere, în detaliu
Soluția WebEye oferă informații precise legate de consum și alimentări (cantitate, poziție, loc, oră), însă cea mai importantă realizare este legată de monitorizarea stilului de conducere.
„Pe partea de stil de conducere, există rapoarte complexe, unde sunt evidențiate problemele. Astfel, sunt foarte ușor de prioritizat intervențiile, acolo unde acestea sunt necesare. Soluția WebEye a ajuns foarte departe la acest capitol”, a declarat Levente Gall, directorul general WebEye pentru Europa Centrală și de Est.
La o flotă de peste 140 de camioane, o singură persoană verifică performanțele șoferilor, în cadrul Int. Transporte Popovici.
„Șoferii sunt verificați de către o persoană care are experiență în zona de condus și cunoaște traseele, iar ținta principală este îndrumare a persoanelor care nu se încadrează. WebEye oferă un modul special dedicat acestei activități, care asigură identificarea cu ușurință a eventualelor probleme. Practic, știi cu precizie ce recomandări să dai șoferilor, pentru a-și îmbunătăți performanțele”, a explicat Liviu Damian.
Beneficii pentru dispecerat
Deși, la prima vedere, o soluție telematică are legătură, în primul rând, cu autovehiculele și șoferii, astăzi, produsele moderne oferă plusuri importante pe partea de dispecerat.
Modulul special dezvoltat de WebEye pentru dispeceri, pe lângă localizarea camioanelor pe hartă, calculează și estimează, în mod automat, timpii rămași de conducere până la pauzele obligatorii, iar datele sunt actualizate din minut în minut.
Și asta nu este tot. Int. Transporte Popovici pune accent pe acuratețea informațiilor transmise între angajați și către clienți. În dispecerat, lucrează 12 persoane și fiecare dispecer gestionează un client, având în exploatare flota dedicată acestuia.
„Acest model, client – flotă – dispecer, creează stabilitate și o bună cunoaștere între angajații clientului, șoferi și dispecer. Activitatea este mai ușor de gestionat, iar clienții noștri au acces la toate informațiile relevante legate de transport.”, a explicat directorul comercial Int. Transporte Popovici.
Viteza cu care informațiile ajung la șoferi este foarte importantă, iar soluția telematică oferă răspunsul așteptat.
„Comunicarea este foarte rapidă între dispecer și șoferi, mesajele vin și pleacă la nivel de secundă, aplicația fiind instalată pe calculatoarele firmei”, a arătat Levente Gall.
Șoferii Int. Transporte Popovici au telefoane smart, cu adrese de e-mail, unde primesc informații legate de cursele pe care trebuie să le efectueze, sau utilizează terminalele WebEye, parte din flotă fiind dotată cu aceste dispozitive.
„Ținta noastră este ca inclusiv locul de încărcare / descărcare să fie importat automat într-un sistem de navigație dedicat vehiculelor comerciale. Vom uniformiza sistemul utilizat la nivelul firmei, astfel încât șoferul și dispecerul să aibă acces la aceleași hărți / informații”, a precizat Liviu Damian.
Iar WebEye este foarte aproape de lansarea unui produs în acest sens. Noua aplicație Truck Navigator reprezintă o soluție ce lucrează împreună cu Map & Guide și, astfel, traseele, definite în Map & Guide de către dispecer, pot fi trimise direct la camion, în sistemul de navigație utilizat de către șofer.
„La nivel de dispecerat, transportatorii vor utiliza Map & Guide, la fel ca și până acum, iar, din aplicația de desktop, ruta poate fi trimisă direct în aplicația șoferului (pe tableta instalată în cabină), datorită aplicației Truck Navigator. Soluția este atractivă, mai ales că mulți transportatori utilizează, în dispecerate, Map & Guide. Softul furnizat de WebEye a putut fi dezvoltat ca urmare a unui parteneriat cu PTV Group”, a declarat Levente Gall.
Accent pe management
Rapoartele oferite de soluția telematică au impact semnificativ asupra deciziilor manageriale. Sunt monitorizate cu atenție consumurile de carburant și depășirile de kilometri.
„Pentru viitor, am avea nevoie de un raport privind centralizarea timpilor de conducere. Astfel, am putea vedea cum și-a folosit programul fiecare conducător auto. Sunt multe restricții legale, diurnele sunt acordate pe zi și îți dorești ca programul de condus să fie cât mai bine utilizat”, a completat Liviu Damian.
Iar WebEye răspunde, din nou, „prezent”, prin Platforma WebEye 2, ce va fi lansată anul acesta.
„Platforma WebEye 2 are în vedere o modernizare, nu numai din punct de vedere estetic. Practic, păstrând conținutul (informații, funcții, rapoarte etc.) produsul va fi accesat de pe o platformă mult mai modernă și mai prietenoasă cu utilizatorii și, totodată, mai personalizată pe client. Design-ul și structura sunt de ultimă generație și nu este vorba doar de imagine, mai ales că inovațiile ce urmează să fie lansate vor fi disponibile doar pe această nouă platformă”, a arătat Levente Gall.
Aplicațiile ce urmează să fie lansate o dată cu noua platformă reprezintă un nou pas înainte, spectaculos.
Descărcarea datelor din tahograf, posibilă și astăzi, va deveni automată.
„Flotele vor putea beneficia de un serviciu de descărcare automată. Aplicația se conectează cu un card de companie, iar angajații firmei de transport nu mai trebuie să facă nimic. Aplicația va descărca datele cu o anumită periodicitate, pentru a fi, permanent, în regulă, conform Regulamentului 561”, a explicat Levete Gall.
De asemenea, urmează o îmbunătățire și pe partea de ETA (timpul estimat pentru ajungerea la destinație).
„Suntem avansați cu acest produs, noua soluție fiind dezvoltată alături de unul dintre clienții noștri mari. În acest sens, există numeroase solicitări, multe venind din zona transportului de distribuție (vehicule comerciale ușoare). Până la finalul anului, această funcționalitate va ajunge atât de complexă, încât va putea acoperi toate necesitățile – firme de transport pe distanțe lungi, medii și distribuție locală”, a precizat reprezentantul WebEye.
Vor apărea îmbunătățiri la schimbarea automată a statusurilor, cum ar fi „pornire”, „sosire”, „abatere” sau „întârziere”, vizând anumite puncte intermediare, setate în prealabil. Funcția ETA va monitoriza desfășurarea cursei, în funcție de aceste puncte presetate, schimbând, automat, statusurile. Acest lucru va permite transportatorilor să reacționeze proactiv, pentru remedierea eventualelor probleme și / sau pentru informarea clientului.
Un accent special se va pune pe oferirea de instrumente dedicate persoanelor de decizie.
„Vom dezvolta generarea unor rapoarte automate pentru ilustrarea eficienței, consumului, costurilor, tendințe pe întreaga flotă”, a arătat Levente Gall.
Evoluția soluțiilor telematice face posibilă urmărirea unui set nou de informații de către managerii firmelor de transport. De exemplu, în special la companiile mari, managerii de flotă vor urmări, zi de zi, camioanele care staționează și cât timp fac acest lucru.
„Un client ne-a cerut să identificăm mai accentuat, pe hartă, camioanele care staționează nejustificat, iar soluția WebEye poate, deja, să facă acest lucru. Totodată, există un raport în care se evidențiază cât din timpii disponibili pentru condus au fost, efectiv, utilizați (camionul a rulat). Astfel, se poate îmbunătății eficiența în ceea ce privește timpii destinați condusului”, a spus Levente Gall.
Un alt raport important, solicitat mai ales de companiile mari, este legat de așteptări / staționări la descărcare.
La solicitarea și cu acceptul transportatorilor, WebEye poate asigura interfațări cu clienți ai acestuia și, astfel, expeditorul poate urmări poziția camionului, traseul mărfii etc.
„Soluția a devenit atât de complexă, încât există companii care au decis formarea unor persoane special pentru gestionarea completă a rapoartelor disponibile. Aceste persoane se asigură că fiecare departament în parte utilizează în mod complet și optim aplicația WebEye”, a concluzionat Levente Gall.
Din punct de vedere al dotărilor și procedurilor, WebEye este, astăzi, la cel mai înalt nivel de securitate posibil. Pentru partea de infrastructură IT și mentenanță, a fost obținut certificat ISO 27001, iar serverele sunt gestionate de către o companie terță, specializată.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Levente Gall, directorul general WebEye CEE:
„WebEye este foarte aproape de a acoperi toate informațiile solicitate de către transportatori – consum, stil de conducere, tahograf… Practic, soluția noastră poate acoperi informațiile pe care unele companii de transport le obțin, astăzi, prin utilizarea a 2 sau 3 soluții telematice, în paralel.
Există firme care au achiziționat o soluție GPS doar pentru monitorizarea carburantului. Întâlnim, de asemenea, firme de transport care își dotează camioanele cu un al doilea (al treilea) sistem GPS, doar pentru taxa din Ungaria.
Odată ce au implementat WebEye, clienții noștri au renunțat la toate celelalte soluții utilizate anterior. Inclusiv datele ce trebuie transmise către firma din Ungaria care gestionează taxele de drum reprezintă un capitol acoperit de WebEye. Avem inclusiv o persoană dedicată pentru oferirea de suport (consultanță) clienților din România, pe această temă.”
Soluția WebEye oferă numeroase opționale. La nivel de mașină, pe lângă echipamentul standard, pot fi montate: sonde pentru rezervor, senzori pentru uși, monitorizare temperatură, tabletă pentru comunicarea cu șoferul și navigație, sistem scanare și statusuri…