Noutăţile legislative în prim plan

Cea de-a şasea ediţie a conferinţei anuale „Am marfă, caut transport” a reunit nume importante din piaţa de transport şi logistică, dar şi reprezentanţi ai producătorilor care activează în România. Ca de obicei, au fost abordate atât noutăţile legislative cât şi tendinţele urmate la nivel de reglementări, unde opiniile organizaţiilor patronale din domeniu încep să fie luate în seamă.

O veste bună pentru operatorii de transport o constituie aprobarea, în această sesiune parlamentară, a modificărilor la Ordonanţa Guvernului 43/1997 privind regimul drumurilor, anunţată de către deputatul PSD, Lucian Şova, secretar al Comisiei pentru Transporturi şi Infrastructură.

„Actul normativ, care se află în Parlament de mai mulţi ani, a trecut de Comisia pentru Transporturi şi Infrastructură şi, în forma finală, include prevederi stabilite în acord cu reprezentanţii transportatorilor, punctul de vedere al breslei fiind foarte serios luat în calcul. Legea va fi, în opinia mea, eficientă şi valabilă mult timp, pentru că apropie autorităţile de cei care trebuie să respecte reglementările (transportatorii şi utilizatorii de infrastructură rutieră), oferind un cadru corect de acţiune“, a afirmat Lucian Şova, subliniind că valoarea amenzilor şi modul în care se aplică sancţiunile au fost apropiate foarte mult de realităţile României.

„Am susţinut dialogul dintre reprezentanţii transportatorilor şi experţii CNADNR, astfel încât să se ajungă la o poziţie comună privind reintroducerea autorizaţiilor speciale de transport (AST), dar şi privind cuantumul amenzilor vizavi de mase şi dimensiuni, privind toleranţele şi aplicarea unor coeficienţi care să fie de natură să compenseze unele erori de cântărire. Am un feed-back pozitiv din partea reprezentanţilor patronatelor şi sper ca într-un an să avem un feed-back pozitiv şi din partea operatorilor de transport privind aplicarea noilor reglementări“, a mai arătat Lucian Şova.

AST-uri pentru mărfuri divizibile

Care sunt, însă, cele mai importante elemente legislative cerute de patronatele din transporturi care vor fi aplicate o dată cu intrarea în vigoare a modificărilor la OG 43?

Potrivit reprezentantului FORT, Augustin Hagiu, implicat în mod direct în negocierile cu autorităţile, noul act normativ va reintroduce posibilitatea acordării de AST-uri pentru mărfuri divizibile, dar numai până la nivelul masei totale autorizate constructive a vehiculului.

„Tot ceea ce depăşeşte masa constructivă va intra în zona de interdicţii, amenzi. Un alt aspect care mă bucură foarte mult şi de care am ţinut cu dinţii se referă la transpunerea în lege, şi nu prin ordin de ministru ca în prezent, a marjelor de toleranţă privind cântărirea la masa totală. Este vorba despre 4% şi 5%. Managerii de transport trebuie să îşi informeze şoferii cu privire la acest aspect după apariţia în Monitorul Oficial, pentru că elimină multe probleme“, a precizat Augustin Hagiu.

Foarte importantă, în opinia reprezentantului FORT, este, de asemenea, introducerea „după doi ani de luptă“, a avertismentului în corpul legii. În acelaşi timp, amenzile au fost reclasificate, fiind introduse 3 categorii: minore, grave şi foarte grave. „Principiul amenzilor îmbrăţişează o idee de bază privind cuantumul, şi anume valoarea AST înmulţită cu 3“, a precizat Augustin Hagiu, menţionând că modificări au fost făcute şi în privinţa rutelor ocolitoare.

„În privinţa restricţiilor de circulaţie pentru care am protestat câțiva ani, putem să discutăm astăzi de reguli clare în acordarea de rute ocolitoare pentru restricţii temporare sau care capătă un caracter permanent din cauza unor lucrări care nu se mai termină. Astfel, restricţiile de circulaţie nu vor putea fi impuse decât cu aprobarea administratorului drumurilor, în anumite condiţii fiind oferite operatorilor de transport rute echivalente din punctul de vedere al portanţei, astfel încât aceştia să nu mai fie expuşi la taxe suplimentare impuse de către autorităţile locale.“

Prevederi anti-piraterie

O altă noutate legislativă prezentată în cadrul Conferinţei Ziua Cargo ţine de adoptarea de către Camera Deputaţilor şi promulgarea de către Preşedinte a unui amendament la legea taximetriei, care combate pirateria în transport.

„Important pentru transportatorii de mărfuri este că există și prevederi cu privire la vehiculele de marfă sub 3,5 t, care permit sancţionarea practicilor comerciale incorecte. Am fost unul dintre cei care au reuşit să combată ideea de a se licenţia vehiculele sub 3,5 t, dar, pe de altă parte, m-am străduit ca deţinătorii de astfel de vehicule să nu facă o concurenţă neloială transportatorilor licenţiaţi“, a arătat deputatul PSD Lucian Şova. Potrivit reprezentantului FORT, Augustin Hagiu, noutăţile introduse prin aceste modificări ţin strict de persoanele fizice.

„Se au în vedere, de exemplu, acele persoane care, utilizând un van sub 3,5 t, iau mobilă, să zicem, din Bucureşti şi o duc la Ploieşti, fără niciun fel de autorizaţie. Realizând o simplă estimare, veţi constata că mărfurile de grupaj, într-un procent destul de interesant, care depăşeşte 7 până la 12% din volumul total, se deplasează cu transportatori care nu îşi plătesc taxe şi impozite“, a concluzionat Augustin Hagiu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.