Multi soferi, cand vad in trafic ca altcineva este mai ezitant, in fapt poate mai prudent, gandesc in sinea lor: „sigur este o femeie la volan!”. Tot noi, barbatii, cand vedem o doamna conducand, mai ales daca are o masina mai frumoasa, mai performanta decat a noastra, simtim ca trebuie sa-i demonstram cat de buni suntem in ale condusului…
Cercetarile din ultimii ani arata ca in ceea ce priveste modul de a conduce, comportamentul manifestat in trafic, soferitele stau mai bine decat soferii. Un studiu britanic din 2013 sustine ca femeile sunt soferi mai buni decat barbatii. Plecand de la premisa ca un sofer bun este cel care respecta legea, studiul a luat mai putin in considerare capacitatea soferilor barbati de a parca rapid, de a depasi la limita sau de a ajunge mai repede din punctul A in punctul B. „In timp ce barbatii vor sa creada ca sunt mai buni decat femeile la volan, este atat de transparent ca nu este asa. Se poate vedea cum soferii masculini au mai multe amenzi de viteza si mai multe puncte de penalizare decat femeile”, spune Gareth Robinson, directorul Carrentals UK, realizatorul studiului. Iar cifrele ii dau dreptate, cel putin cele din Marea Britanie: 57% dintre barbati au fost implicati in unul sau mai multe accidente rutiere comparativ cu 44% dintre femei. Un alt aspect interesant al studiului mentioneaza ca in timp ce, statistic, barbatii au rezultate in trafic mai slabe decat femeile, ei cred ca sunt, de fapt, soferi mai buni. Astfel, cand sunt intrebati, soferii barbati isi supraliciteaza indemanarea avuta la volan, in timp ce femeile au tendinta de a raspunde corect.
Statisticile sunt in favoarea doamnelor
Cifrele legate de accidentele auto arata ca femeile conduc mult mai atent decat barbatii, ponderea celor grave produse de femei in total fiind mai mica, acestea inregistrand mai putin de 20% din accidentele rutiere din intreaga lume. In Romania, procentual, femeile genereaza aproximativ 16% din accidentele grave, iar barbatii restul de 84%. Pe soselele Uniunii Europene, mor anual peste 25.000 de oameni, aproximativ trei sferturi din cei care-si pierd viata in accidente rutiere fiind barbati, arata un raport al Consiliului European pentru Siguranta Transporturilor (ETSC). Barbatii sunt mai agresivi, depasesc mai des viteza legala si isi pierd viata mai ales cand sunt la volan, in timp ce femeile respecta mai mult regulile de circulatie si isi pierd viata mai ales ca pietoni sau pasageri, arata raportul care face comparatii interesante intre cele doua sexe. ETSC mai noteaza ca femeile sunt mai putin predispuse sa incalce viteza legala si au o atitudine mai constructiva fata de trafic in general, in timp ce barbatii au mai multe coliziuni de-a lungul vietii, primul accident survenind la mai putin timp de la obtinerea permisului, in comparatie cu femeile. Indiferent de temperament si personalitate, femeile sunt mult mai atente la volan (vedere periferica si atentie distributiva superioara barbatilor), de cele mai multe ori respecta regulile de circulatie si pe ceilalti participanti la trafic. Conduita lor este una precauta, prudenta, sunt mai putin dispuse la atitudini concurentiale in trafic. Prudenta se poate transforma uneori insa intr-o forma de supracontrol, care face ca decizia sa fie mai lenta. Viteza excesiva si riscul nu fac parte din comportamentul in trafic al conducatoarelor auto, siguranta fiind una din caracteristicile generale ale psihologiei feminine. In esenta, profilul psihologic al conducatoarelor auto poate fi caracterizat prin responsabilitate, atentie, prudenta si agresivitate in trafic redusa. In prezent, desi este dominat de barbati, sectorul transporturilor rutiere lasa loc tot mai mult la volan femeilor. Se pare ca solutia cu doamne la volan prinde contur, din ce in ce mai multe firme din Uniunea Europeana, dar si din Romania apeland la o astfel de strategie.
Si echipaje mixte
In anul 2011, o tanara doamna din Brasov era angajata sa conduca un camion cu macara de padure, ansamblul avand o lungime de 18,75 de metri, fiind la acea vreme unica femeie din Romania care conducea un astfel de vehicul. Tot in anul 2011, OTL a angajat o doamna in varsta de 27 de ani, aceasta devenind prima soferita de autobuz din Oradea. Si putem aminti ca, pana sa devina soferita pe autobuz, timp de 4 ani, a fost angajata unei firme de transport din Italia, unde a condus in intreaga Europa autovehicule grele. In anul 2014, presedintele Eurolines, Dragos Anastasiu, anunta ca in personalul tour-operatorului a fost cooptata prima femeie sofer din Romania, care conduce un autocar turistic de linie lunga. Mai mult decat atat, in acest moment, compania Blue River are un echipaj mixt sot-sotie, iar Marvi Logistic chiar doua camioane cu echipaje formate din sot si sotie. Si exemplele pot continua… Este oare echipajul mixt, format din sot si sotie, o solutie viabila? Pentru firmele care folosesc echipaje, se pare ca da. In acest fel, se realizeaza echipaje sudate cu interese si activitati comune. De asemenea, problemele legate de integritatea familiei dispar. Nu este de neglijat nici faptul ca stresul cauzat de lipsa familiei este mult diminuat. Creste si stabilitatea la locul de munca, femeile fiind mai putin dispuse la schimbari frecvente, fiind mai conservatoare, mai atasate de un loc de munca. In esenta, astfel de echipaje pot da un randament superior in activitate si stabilitate la locul de munca. Si firmele care folosesc doar un singur sofer pot opta pentru angajarea conducatoarelor auto, caracteristicile generale ale acestora recomandandu-le ca posibili angajati eficienti. In aceasta situatie, trebuie insa stabilita capacitatea soferitei de a face fata stresului provocat de faptul ca este singura intr-un mediu dominat de barbati, departe de casa si de familie. Nu in ultimul rand, este nevoie de anumite capacitati fizice si de competenta pentru a putea sa asigure marfa, sa poata trage prelata, sa poata ridica stalpii de la vagon, sa puna chingi etc. Cu toate prejudecatile inerente, meseria de sofer devine din ce in ce mai accesibila si femeilor. Multe firme din Europa angajeaza soferite, singurele conditii fiind nivelul de pregatire si atestatele necesare. De fapt, aceste firme au inteles ca pe sosea nu sunt nici barbati, nici femei, sunt doar conducatori auto cu drepturi, dar si cu obligatii egale. Inchei citand o conducatoare auto profesionista: „Pe camion am invatat ca nu ne-am nascut «experimentati»… Toti am pornit de jos, niciunul nu am stiut sa conducem camionul… toti am fost egali odata… toti am invatat si fiecare dintre noi mai are de invatat in fiecare zi cate ceva despre soferie. Am invatat si m-am obisnuit cu ideea ca viata noastra e in mainile noastre si o singura miscare gresita poate provoca o tragedie.”
Un pic de istorie
Desi pentru foarte multi istoria „femeii la volan” este de data recenta, totusi aceasta incepe o data cu istoria automobilului. Bertha Benz, sotia lui Karl Benz, s-a implicat in afacerile sotului, permitandu-i acestuia sa dezvolte prima masina, iar in anul 1888 a fost prima persoana care a condus un automobil pe distanta lunga. O data cu institutionalizarea sofatului, au aparut si permisele de conducere. Ducesa Anne d’Uzès este prima persoana care, in anul 1898, a trecut cu bine testul de condus in Franta, iar Amalie Hoeppner a fost primul cetatean german care a facut acelasi lucru in anul 1909. De altfel, ducesa d’Uzès a luat si prima amenda de circulatie pentru viteza – depasise viteza maxima de 12 km/h in padurea Bois de Boulogne cu 1 km/h! In Romania, primele examene au fost organizate in decembrie 1907, permisul de conducere cu numarul 44 apartinand unei femei.
Psiholog pr. Cristian SANDU
Cabinet de psihologie autorizat
E-mail: cristian_sandu38@yahoo.com
Mobil: 0751 364 575