Importanta unei bune comunicari, pe fondul unui parteneriat corect construit, a reprezentat probabil aspectul asupra caruia clientii de transport au pus in cea mai mare masura accentul in cadrul conferintei de la Targu Mures, organizata de catre Ziua Cargo. De asemenea, printre conditiile esentiale ale colaborarii cu un furnizor de servicii de transport, raman pe pozitii foarte inalte siguranta, transparenta, seriozitatea si raportul pret-calitate.
Demn de remarcat este faptul ca, de data aceasta, o mare parte dintre clientii prezenti la discutii detin experiente proprii in ceea ce priveste gestiunea flotelor, ceea ce asigura un grad mai mare de intelegere fata de problemele cu care se confrunta carausii, dar genereaza, in acelasi timp, o atitudine mai stricta in privinta cerintelor de transport.
„Platim intotdeauna la timp”
Covalact, reprezentat in cadrul conferintei de catre Liviu Ion, Supply Chain Manager, este unul dintre cei mai mari producatori de lactate din Romania, cu o traditie de peste 40 de ani in domeniu, administrand, in prezent, marcile Covalact de Tara si Friss. Compania are un numar de aproximativ 500 de angajati, care lucreaza in fabricile din Sfantul Gheorghe si Miercurea Ciuc. Covalact colecteaza lapte cu parc propriu de autocisterne, fara sa cumpere servicii de transport pe acest segment, din zonele Covasnei si Harghitei. Produsele Covalact se livreaza catre platformele logistice ale Metro, Billa, Kaufland, Penny, Mega Image, catre magazinele Auchan, Profi, Selgros, Carrefour si Cora, precum si direct catre magazinele mici la nivel national. Compania detine depozite in Sfantu Gheorghe, Miercurea Ciuc si Bucuresti si ruleaza volume de 1.750 t pe luna, cu un numar aproximativ de 900 rute si 18.000 livrari. Liviu Ion a subliniat faptul ca, in 2015, Covalact isi va creste numarul rutelor cu 19%, pentru 2016 fiind estimata o crestere suplimentara de 5%. Criteriile pentru selectarea partenerilor de transport includ livrarea la timp, costurile reduse, securitatea si disciplina in munca, o comunicare optima, reputatie buna, un sistem eficient de management al reclamatiilor, un portofoliu extins de servicii disponibile si experienta in business. De asemenea, Covalact este interesat de calitatea si stabilitatea personalului, aria de acoperire a companiei, capacitatea ei de „backhaul”, echipamentele disponibile, vechimea flotei si flexibilitatea in planificare a companiei. Conceptul de parteneriat promovat de catre Covalact este cel de tip win-win. In acest context, cateva interesante exemple de parteneriat logistic sunt cele incheiate cu Delaco, NorbertDentressangle si Caroli. Producatorul urmareste sa limiteze numarul de parteneri si dimensiunea colaborarilor si lucreaza in sistem „open book”, oferind un grad inalt de predictibilitate si tinandu-si intotdeauna promisiunile. Iar punctul forte al Covalact in raportul cu transportatorii se poate rezuma cel mai bine intr-o singura fraza: „Platim, si intotdeauna platim la timp!”.
Indicatori comuni de performanta
Potrivit prezentarii Directorului National de Logistica Macromex, Carmen Vasilescu, compania pe care o reprezinta este de peste 20 de ani lider in industria de produse alimentare, pe segmentul de produse congelate si refrigerate. Compania are in portofoliu branduri precum Edenia (produse congelate premium), inghetata La Strada si Corso, gama intregita de alte branduri Macromex – Azuris, Casa Gruia. Macromex are peste 400 de angajati si 1.700 produse in portofoliu, aproximativ 11.000 clienti, 2 centre de distributie (Campia Turzii, Bucuresti) si 5 puncte de cross-docking (Bacau, Brasov, Craiova, Constanta, Arad). Prin intermediul acestora, asigura o acoperire nationala din punct de vedere logistic. Flota auto proprie numara peste 80 vehicule cu temperatura controlata, bi-temperatura, dar distributia se efectueaza si cu flote inchiriate. Compania ruleaza peste 150.000 paleti de marfa anual si realizeaza intre 15.000-20.000 livrari pe luna. Intre preluarea unei comenzi si livrare, trec intre 24 si 36 ore. Din punct de vedere al distributiei, cea secundara (catre clienti de tip Horeca, IKA, reteaua Traditional Trade etc) se efectueaza in proportie de 75-85% cu flota proprie, cu un numar de 50-55 curse zilnic. Distributia catre platformele clientilor mari (IKA) din Ploiesti si Bucuresti cu incarcare din Campia Turzii se face prin intermediul unor camioane cu sarcina utila de 20 t si este in intregime externalizata, cu volume lunare de aproximativ 180-220 de incarcari din Campia Turzii. Distributia catre platformele IKA cu incarcare din Bucuresti ruleaza volume lunare de 30-40 incarcari pe luna. Potrivit prezentarii Directorului National de Logistica al Macromex, o colaborare pe termen lung ajuta ambele parti in dezvoltarea de durata, iar aceasta nu presupune numai lucrul in perioadele de varf, ci o continuitate, cu preluarea de catre ambele parti a volumelor suplimentare generate de sezonalitate sau volatilitate. Foarte importanta este, de asemenea, transmiterea catre partenerii de afaceri de informatii privind volumele preconizate, ceea ce inseamna ca ambele parti se pot pregati cu resurse din timp. In colaborarea cu partenerii de transport, Macromex practica aceiasi indicatori de performanta ca in cazul flotei proprii: timp de livrare, numar de adrese livrate, timp de retur documente, retur paleti.
De la furnizor la client
FAN Courier este lider de piata in Romania pe segmentul de curierat rapid. Hub-ul central este situat pe Soseaua de Centura a Capitalei si se intinde pe o suprafata de 30.000 mp. Este compus dintr-un depozit de peste 10.000 mp, cu 119 porti de descarcare, o cladire de birouri P+4 insumand peste 4.000 mp si 10.000 mp de parcare. Conform prezentarii realizate de catre Cornel Morcov, Development Manager FAN Courier, investitia a depasit 20 milioane euro si a fost lansata in ianuarie 2011. In 2014, au fost inregistrate 22.200.000 expeditii, iar anul acesta se anticipeaza un numar de 25.000.000. Anul trecut, flota companiei numara 2.520 vehicule, iar anul acesta va ajunge la 2.850 unitati. Dintre acestea, 1.930 unitati sunt utilitare sub 3,5 t, 550 vanuri, 90 vehicule sub 7,5 t, 50 intre 12 si 18 t, 18 capete tractor, 30 remorci 18 t si 22 semiremorci. In prezent, FAN Courier dispune de 111 sedii proprii, avand 100% acoperire nationala. FAN Courier ofera servicii de curierat intern (standard 24 h sau express loco – intre 1 ora si 6 ore), transport international rutier in Europa si aerian peste tot in lume, precum si servicii speciale si logistice. Dar daca este vorba despre contractarea de servicii de transport, trebuie sa discutam despre Eurocargo, divizia de Freight Forwarding a FAN Courier. Printre servicii, se numara LTL international, FTL, air cargo, sea freight, just-in-time etc. A fi partener FAN Courier in cadrul acestui serviciu ofera avantajul unui acces la o baza de date de 30.000 clienti activi lunar, la clienti mici si mijlocii greu accesibili pe canalul standard de vanzare, precum si posibilitatea de a deveni reciproc furnizori unii celorlalti (servicii de transport versus servicii de curierat). Cele mai importante conditii pe care le are in vedere FAN Courier sunt calitatea serviciilor, respectarea timpilor de tranzit ofertati, transparenta in comunicare, proactivitatea si raportul corect dintre calitate si pret.
Siguranta si punctualitate
IB Cargo, un expeditor de marfa care are deja un nume pe piata romaneasca, reprezentat in cadrul conferintei de la Targu Mures de catre Catalin Putineanu, director general, si Daniel Serban, manager de transport, dispune de 50 de angajati si deserveste nu mai putin de 1.923 clienti, operand anual 18.862 curse rutiere si ruland 1.124.000 kg marfuri in regim aerian si 3.212 containere pe naval (conform cifrelor din 2014). Camioanele contractate de IB Cargo parcurg zilnic aproape 26.000 km. Una dintre cele mai importante valori ale IB Cargo este comunicarea, clientii stiind in orice moment ce se intampla cu marfa lor. Astfel, transportatorii contractati trebuie sa fie capabili sa ofere aceasta informatie. Din punct de vedere al flexibilitatii, compania construieste solutii pentru situatiile neprevazute si neobisnuite; marfa ajunge intotdeauna intreaga si in siguranta la destinatie, iar din momentul plasarii comenzii, clientii nu mai au grija transportului. Acestea se reflecta, desigur, si in cerintele pe care IB Cargo le are atunci cand subcontracteaza servicii de transport in contul clientilor sai. De exemplu, din punctul de vedere al sigurantei, una dintre cele mai importante cerinte este existenta asigurarii pentru marfa. De asemenea, transportatorii trebuie sa indeplineasca conditiile legale de transport pe drumurile publice. „Avem niste filtre, selectam transportatori si parteneri seriosi si cu siguranta toate expeditiile facute de noi sunt asigurate si ajung in timp util si in siguranta la destinatie”, a subliniat Daniel Serban.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro