In ultimele trei luni (iulie, august, septembrie), piata de expeditii, asa cum este ea reflectata de Indexul European realizat de catre Danske Markets Equities, Compania de analiza a Danske Bank (Banca Daneza) nu prea a aratat simptome imbucuratoare. Parte din cauza spectrului unei noi crize, parte rezultatul fluctuatiilor sezoniere normale in aceasta perioada, indicele a marcat, in aceasta vara, o scadere reala a volumelor expediate. Totusi, o data cu sosirea toamnei, valorile revin peste limita de 50, deci pe „plus”.
Conform Danske Markets Equities, in luna iulie, volumele s-au deteriorat sever, indicele cazand la 43, de la 54, marcand prima adevarata scadere de aproape doi ani (aproximativ 50 s-a inregistrat in februarie 2010, sub 50 ultima data situandu-se in septembrie 2009). Prapastia este inca si mai mare in raport cu valoarea anticipata de previziunile pietei, care indicau un optimist… 62. Aceasta valoare a fost generata, in special, de scaderile de index manifestate de sectoarele rutier si maritim (de la 57 la 40 pe rutier si de la 67 la 61 pe maritim, dar, in acest ultim caz, volumele se afla inca in trend pozitiv). Segmentul aerian ramane constant, dar pe scadere (index 45 atat in iunie, cat si in iulie). Demn de remarcat este faptul ca, in aceste conditii, in care putem vorbi aproape de o prabusire a volumelor de pe majoritatea pietelor europene, numai Europa de Est si Elvetia au inregistrat o crestere a indicelui, si inca substantiala (de la 53 la 64 in regiunea noastra si de la 33 la 50 in Elvetia).
Dupa o pauza de o luna, lucrurile incep sa se miste, cu un indice in crestere de la 43 la 46, ceea ce indica o scadere a volumelor mai putin accelerata. Piata maritima, dupa o scadere accentuata (ajungand la un 47), creste la 51, rutierul isi revine o idee (de la 40 la 46), in schimb aerianul e… in aer (de la 48 la 33). Nivelul asteptarilor ramane oarecum constant (56-57). E randul Europei de Est sa scada, de la 64 la 46, in timp ce Benelux inregistreaza un indice record, de… 13.
In fine, o data cu sosirea toamnei, indicele de expeditie revine pe crestere autentica in septembrie (de la 46 la 53), chiar daca se mentine inca sub asteptari. Totusi, parca piata a invatat, dupa „aventurile“ din ultimele luni ale graficului, sa fie mai precauta in anticipari (de la 56 la 54 index previzionat). Situatia se imbunatateste clar pe toate segmentele, de la 46 la 59 pe rutier, de la 51 la 58 pe maritim si de la 33 la 47 pe aero. Pe tari, Benelux face un salt incredibil de la 13 la 44, Europa de Est revine de la 46 la 54, Germania sare de la 42 la 69 iar Elvetia… scade (de la 57 la 40).
Cum se calculeaza
Studiul, la care participa mari operatori europeni din domeniul expeditiei de marfuri, se canalizeaza pe doua intrebari principale. Prima dintre ele se refera la volumele de marfuri operate in mod curent, comparativ cu ultimele doua luni, cu ajustarile necesare sezoniere (mai reduse, la acelasi nivel, mai mari). Cea de-a doua intrebare vizeaza asteptarile in privinta volumelor operate in urmatoarele doua luni, si in acest caz, cu ajustarile sezoniere necesare (mai putin, la fel, mai mult).
Numarul de participanti a inregistrat, in septembrie, 127 de respondenti. 40% dintre acestia sunt in domeniul rutier, 30% pe maritim, 12% pe aerian si 18% pe alte moduri de transport. Danemarca detine 20% dintre votanti, 13% sunt din Europa de Est, 12% din Marea Britanie, cate 10% din Germania si Suedia, 9% din Finlanda, 6% Benelux, 8% alte state, 7% Norvegia si Elvetia – 5%.
Raspunsurile au fost traduse de specialistii danezi intr-un indice a carui valoare variaza intre 0 si 100, cu valorile peste 50 indicand o crestere marcata de companiile participante.
Raluca MIHAILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro