Operatorii o iau inaintea legii

Lacunele legislative in ceea ce priveste transportul pe distante scurte, tergiversarea discutiilor legate de zonele metropolitane, cresterea presiunii din partea calatorilor sunt cateva dintre motivele care au facut ca unii operatori sa decida investitii care devanseaza legea.

Practic, discutam de achizitionarea unor autobuze urbane ce urmeaza sa fie utilizate pe trasee scurte, periurbane, de genul Bucuresti-Ilfov. Sigur, la ora actuala, legislatia nu permite folosirea autobuzelor urbane pe asemenea trasee, chiar daca piata are nevoie de ele. „Cei care au investit pana acum, mult mai devreme fata de momentul in care se va clarifica, sa zicem, situatia Zonei Metropolitane Bucuresti, au solutii de rezerva pentru utilizarea autobuzelor. Este vorba despre conventii cu hipermarketuri, pe modelul transport gratuit pentru cumparatori. In aceste cazuri, este de preferat un autobuz, pentru ca preia calatorii a trei microbuze mici si, astfel, sunt reduse costurile de intretinere, cu salarizarea, cu consumul…“, a precizat Magda Pesu, director general Anadolu Automobil Rom, importator Isuzu in Romania.

Primariile intra in scena

Pe de alta parte, tot mai multe localitati aflate in apropierea marilor orase isi doresc sa asigure un transport cat mai civilizat pentru locuitorii lor. Astfel, autoritatile locale analizeaza posibilitatea infiintarii unor firme de transport si, implicit, achizitionarea de autobuze. La aceasta directie contribuie, asa cum aminteam, situatia incerta din punct de vedere legislativ, dar si esuarea, in unele situatii, a incercarilor de negociere cu operatorii privati. „Sunt primarii care vor sa investeasca direct in mijloace de transport, sa-si dezvolte propriile firme de transport, propriile servicii, si primarii care doresc sa inchirieze, sa semneze conventii cu firme private, care sunt deja specializate in serviciul de transport rutier de persoane. Suntem in faza de prospectare a pietelor, din punctul de vedere al primariilor. De la noi, deocamdata doar privatii au cumparat, care au diverse promisiuni de la primariile respective ca ar urma sa semneze niste conventii“, a explicat Magda Pesu.

Iar primele autovehicule au fost deja livrate

Este vorba despre sapte Isuzu CitiBus, de 9,5 m lungime, capacitate de transport de 70 de calatori, motorizare Euro 5 EEV, podea joasa, trei usi, aer conditionat si transmisie manuala (poate fi si automata la solicitarea clientilor). O asemenea masina, avand toate dotarile necesare pentru acest gen de transport, are un pret care se situeaza putin peste 100.000 de euro, fara TVA. „Este un produs nou, dar dupa parerea mea este un produs foarte bine acceptat de piata. Si ma refer si la transportul public, din orasele mari sau medii ale tarii, precum si la zonele limitrofe. Bineinteles ca perspectivele vor depinde foarte mult de evolutia legislatiei referitoare la zonele limitrofe sau zona metropolitana“, a precizat Magda Pesu. Astfel, este greu de crezut ca vom asista la o schimbare in masa a autovehiculelor utilizate pentru transport pe distante scurte, fara a avea asentimentul autoritatilor. Practic, o asemenea investitie este prea riscanta fara o legislatie corespunzatoare si nu numai. „In zona Bucuresti – Ilfov exista dorinta si tendinta de a se inlocui mijloacele de transport improprii cu unele care sunt mult mai adecvate acestui gen de transport. Nu discutam de o investitie speculativa, ci de alinierea la standarde cerute in primul rand de cetatenii din Ilfov. Insa din punctul nostru de vedere, atata timp cat nu exista din partea autoritatilor un necesar al mijoacelor de transport, al fluxurilor de calatori calculate in mod real, este foarte greu sa facem estimari legate de achizitionarea autovehiculelor cu locuri in picioare pentru traseele scurte“, a spus directorul general Anadolu Automobil Rom. Practic, situatia neclara din acest moment risca sa duca la realizarea de investitii care, ulterior, se vor dovedi nerentabile, atat pentru primarii, cat si pentru operatorii privati. Si, ca de obicei, solutia ar fi ca toate partile sa se aseze la o masa si sa puna la punct un plan coerent de actiune. Din pacate nu avem o istorie prea incurajatoare din punct de vedere al rezultatelor obtinute in urma unor asemenea discutii. „Asteptam transpunerea intr-un cadru legal a nevoilor de transport la nivelul judetului Ilfov. Este o zona importanta care se dezvolta intr-un ritm rapid, iar transportul trebuie sa tina pasul“, a concluzionat Magda Pesu.

Un alt segment de piata care se dezvolta este reprezentat de mediul universitar. Anadolu a livrat deja autocare catre: Universitatea de stiinte Agronomice si Medicina Veterinara Bucuresti (2 x Novoultra), Universitatea de Medicina si Farmacie din Tg. Mures, Universitatea Dunarea de Jos Galati, Scoala Americana, Scoala Rusa (Novobus), Fundatia Mark Twain International School, Institutul National de Cercetare Dezvoltare Agricola Calarasi, Universitatea Maritima Constanta, precum si catre Patriarhia Romana, Parlamentul Romaniei – Camera Deputatilor, Federatia Romana de Fotbal.

Magda Pesu, director general Anadolu Automobil Rom: Ma bucur totusi ca autoritatile au ajuns la convingerea ca traseele acestea limitrofe, trasee foarte scurte, nu sunt bine deservite de autobuze destinate transportului turistic sau de microbuze care au capacitate mica si doar locuri pe scaune.“

UMF Tg. Mures a dorit un autocar cu dotari speciale: 2 monitoare rabatabile, DVD player, sistem de navigatie prin satelit, inchidere centralizata a calelor de bagaje, senzor de incendiu in compartimentul motor, vopsea metalizata, parasolar actionat electric, deschiderea usii soferului prin telecomanda (dotare standard pentru toata gama Isuzu), mochete pentru calele de bagaje, instalatie de ceai si cafea, frigider. Masina are si preheater si retarder.„Reprezentantii Universitatii din Tg. Mures au dorit si o tapiterie de culoare bej, plafon si capitonaje interioare gri-petrol. Pot spune ca masina chiar arata foarte bine. Cred ca este cel mai frumos Turquoise din Romania“, a declarat Magda Pesu.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.