Potențialul economic al României este sporit de Portul Constanța (cel mai mare de la Marea Neagră, având cel mai mare terminal de containere), de Dunăre, de poziția geografică și de integrarea la nivelul UE. Interesul crește în fiecare an, iar transportul intermodal câștigă teren. Este contextul în care, la începutul lunii iulie, 300 de oficiali guvernamentali, lideri din industrie, academicieni și factori de decizie în achiziții din întreaga lume s-au reunit la Black and Caspian Sea 2024 – Ports & Logistics.
Portul Constanța, în colaborare cu partenerii strategici TITR (Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică) și Asociația de Afaceri a Portului Constanța (CPBA), a găzduit, în perioada 2-4 iulie, un eveniment internațional de comerț, care a inclus o expoziție cu peste 30 de standuri (desfășurată pe perioada a 3 zile la Hotel Del Mar Mamaia), dublată de o conferință. Totul conceput pentru a promova transportul fluxului de marfă în regiunea Mării Negre și Mării Caspice, dinspre Asia spre Europa și invers.
„Portul Constanța are o capacitate operațională proiectată de 100 de milioane de tone pe an, adâncimi naturale operaționale de 19 m, legături cu toate modurile de transport și conexiune la Dunăre prin Canalul Dunăre-Marea Neagră. În cadrul portului există 38 de operatori portuari, 100 de case de expediții, 10 terminale agri-bulk, în total desfășurându-și activitatea zi de zi aproximativ 700 de entități. Față de anul 2022, s-a înregistrat o creștere cu 22,7% a traficului total de mărfuri, în 2023, și o creștere cu 13,9% pentru containere” a subliniat Mihai Teodorescu, directorul general al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime, cu ocazia evenimentului.
O perspectivă dinspre mare spre uscat
În prima zi a evenimentului, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a fost gazda unei vizite tehnice, punând la dispoziția participanților vasul Anghel Saligny, pentru o croazieră între cele două porturi: Constanța Nord și Constanța Sud-Agigea.
11 țări, infrastructură de-a lungul întregului traseu
În intervenția sa despre Middle Corridor, secretarul general Gaidar Abdikerimov a precizat că de la înființarea Asociației „Trans-Caspian Internațional Transport Route”, în ianuarie 2017, până în prezent, 25 de companii de infrastructură și logistică din 11 țări au devenit membre, formând o sinergie de infrastructură logistică de-a lungul întregului traseu.
În primele șase luni ale anului 2024, traficul de containere de-a lungul TITR a crescut cu 135% față de aceeași perioadă din 2023 și au fost operate 104 trenuri, ceea ce este de 13 ori mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
„În prezent, transportul de mărfuri de-a lungul rutei Altynkol – porturile georgiene se efectuează în 14-18 zile, ceea ce este de 2-3 ori mai rapid decât era în vara anului 2022. În plus, făcând o comparație cu rutele maritime, putem spune că timpul de tranzit pe ruta Lianyungang (China)-Suez (Egipt)-Istanbul (Turcia) este de 35-45 de zile (16.400 km), pe ruta Lianyungang (China)-Cape Town (Africa de Sud)-Istanbul (Turcia) este de 60-65 de zile (30.500 km), iar prin Middle Corridor, pe ruta Lianyungang (China)-Aktau/Quryq (Kazahstan)-Azerbaijan-Georgia-Turcia/Ucraina/Polonia/România/Italia/alte țări UE, tranzitarea se efectuează în 13-23 de zile (9.400-11.000 km)”, a precizat Gaidar Abdikerimov.
Iuliana BADEA
secretar general USER
office@user.ro