Anul 2012 va aduce bucurestenilor 7 investitii finalizate de Sorin Oprescu, unele amanate pentru inaugurare de anul trecut, altele urgentate pana in iunie, cand vor fi alegerile locale. Lucrarile la autostrada suspendata nu au fost inca demarate.
Pe scurt, primarul general pregateste panglicile pentru pasajul Pipera, parcarea subterana si piateta de la Universitate, inca o bucata din bulevardul Uranus, unul dintre cele doua pasaje gemene de la Mihai Bravu, Zona Pilot din Centrul Istoric si B-dul Aerogarii refacut. Pasajul Pipera trebuia finalizat inca din noiembrie anul trecut, insa termenul a fost amanat initial pentru luna ianuarie, iar apoi pentru februarie. „M-am consultat cu cei de la Infrastructura si am decis sa mai asteptam o luna, o luna si ceva pana sa deschidem pasajul. Mai sunt de terminat bretelele laterale si nu putem inaugura pasajul pana nu vor fi si acestea gata“, anunta primarul general, Sorin Oprescu, la mijlocul lui ianuarie. Nu ar fi prima data cand se intampla o amanare de la luna la luna a unui astfel de eveniment. Spre exemplu, Pasajul Basarab trebuia deschis in decembrie 2010, dar operatiunea a fost amanata intai pentru ianuarie, apoi pentru martie si, in final, a avut loc la inceputul lui iulie 2011. Pasajul Pipera cuprinde construirea podului peste B-dul Barbu Vacarescu si Calea Floreasca si largirea la 6 benzi a soselei Pipera, intre Calea Floreasca si calea ferata Bucuresti – Constanta. Soferii vor avea la dispozitie cate doua benzi pe sens pe pasaj si cate o banda la sol, langa pasaj. Investitia este taraganata din 2006, cand Consiliul General al Municipiului Bucuresti a stabilit sa coste 32 milioane de lei. De atunci s-au operat doua scumpiri, in buna traditie romaneasca. Contractul de executie, in valoare de 105 milioane lei, a fost atribuit in 2009 asocierii PA&CO International si F. Kirchhoff Strassenbau GmbH Co KG. In 2011 insa, costul lucrarii a crescut printr-un act aditional cu inca 37,78 de milioane lei, astfel ca investitia a ajuns la peste 140 de milioane de lei.
Centrul Istoric, gata in primavara
Alta investitie lungita pana in anul electoral 2012 este refacerea a 16 strazi in Zona Pilot a Centrului Vechi al Capitalei. Practic, 98% dintre ele sunt gata inca din vara trecuta, dar pentru o descarcare de sarcina arheologica a unor vestigii descoperite la intersectia strazii Franceza cu strada Selari se asteapta 8 luni, din septembrie trecut pana in mai anul acesta. Insa cum ruinele vechilor constructii descoperite fac parte din intrarea in Curtea Domneasca, iar acestea vor fi pastrate si acoperite cu sticla, merita efortul. Initial, pentru reabilitarea Centrului Vechi, erau prevazuti 27 milioane de euro, din care firma spaniola Sedesa a cheltuit 9 milioane de euro (fara TVA) pentru reabilitarea a 4 strazi, in tot atatia ani. Contractul incheiat pe vremea lui Adriean Videanu a fost reziliat de Sorin Oprescu, in 2009, iar in primavara lui 2010 proiectul a fost preluat de firma Apolodor, care a reusit sa duca la bun sfarsit restul lucrarii, intr-un timp record (12 strazi intr-un an si jumatate), daca nu punem la socoteala stagnarea impusa de arheologi.
Parcarea de la Universitate, in mai
Daca ar fi sa-l credem pe Sorin Oprescu, pana la sfarsitul lunii mai, ar trebui sa ne putem parca masinile in parkingul subteran de la Universitate. Acum, nu se poate vedea stadiul lucrarilor, intrucat se actioneaza in subteran. Parcarea este structurata pe trei niveluri, va avea 420 de locuri pentru autoturisme si 21 pentru motociclete, iar tariful va fi de 0,36 euro pe ora. Lucrarea pentru parcare se realizeaza in parteneriat public-privat. Perioada de concesiune este de 34 de ani, in care Primaria va incasa o redeventa anuala intre 4% si 50% din venitul anual al firmei Interparking Spania, cea care finanteaza, proiecteaza, construieste si va opera parcarea pe perioada contractului. Municipalitatea va primi 4% pentru incasari anuale mai mici de 470.000 de euro si 50% pentru incasari mai mari sau egale cu 1.700.000 de euro. Pana in luna iunie, ar trebui sa fie gata si piateta de deasupra parcarii. „Zona pietonala va avea pavaj tratat cu o piatra nobila, iar zona semicarosabila va fi cu piatra cubica. In jur de 20-30% din suprafata va fi amenajata ca spatiu verde. Vor fi multe corpuri de iluminat de dimensiuni medii, asezate la mica distanta unele de altele, in zona pietonala“, a declarat Gheorghe Patrascu, arhitectul-sef al Capitalei.
Inca un pas pe Bd. Uranus
Bulevardul Buzesti-Berzei-Uranus sau Diametrala Nord-Sud mai face un pas inainte: 800 de metri de carosabil construit pana in martie, care va intregi tronsonul Piata Victoriei – Vasile Parvan. La sfarsitul anului trecut, au fost deschise circulatiei portiunile dintre Piata Virgiliu si strada Vasile Parvan (400 metri) si dintre Piata Victoriei si Strada Occidentului (600 metri). Proiectul de realizare a „noului Bulevard Magheru“, denumit asa de arhitecti, cuprinde in total trei etape. Cea de-a doua, intre Vasile Parvan si Piata George Cosbuc, are prevazut si un tunel cu o adancime de 20 metri ce va trece pe sub Palatul Parlamentului. Ultima etapa a lucrarii este cuprinsa intre Piata George Cosbuc si Gara Progresul. La finalizarea lucrarii, Bulevardul Uranus va fi o artera cu cate doua benzi pe sens, piste pentru biciclisti si doua linii de tramvai. Proiectul dateaza din 2006, cand CGMB a alocat 62 de milioane de lei. Intre timp, investitia s-a scumpit, ajungand la 365 de milioane de lei. Pana acum, Primaria Capitalei a cheltuit pentru prima etapa 67 de milioane de euro, dintre care 29 de milioane de euro pentru exproprieri si 38 de milioane de euro pentru lucrarile propriu-zise.
Un pasaj intre Mihai Bravu-Splaiul Unirii
In aprilie, va fi gata primul dintre cele doua pasaje supraterane gemene Mihai Bravu – Splai Unirii. Desi lucrarile au cam stagnat in perioada de viscol, ger si ninsori, primarul general are incredere ca va fi terminat la timp. Este, de fapt, si o mare provocare, intrucat face parte dintre investitiile incepute de el. Pasajul face legatura intre Calea Vacaresti si Soseaua Mihai Bravu, peste Splaiul Unirii si va avea cate doua benzi pe fiecare sens. Cel de-al doilea pasaj va fi paralel cu primul, pe directia Calea Vacaresti – Mihai Bravu. Va fi, practic, cate unul pentru fiecare sens de circulatie. Lungimea totala a lucrarii este de 644 metri, iar costul ei este de 28 de milioane de euro.
Banda speciala pentru RATB pe B-dul Aerogarii
Reabilitarea sistemului rutier si a liniei de tramvai de pe B-dul Aerogarii sunt terminate inca de anul trecut, dar inca se lucreaza la consolidarea pasajului suprateran Baneasa (de la Elvila). Dupa finalizarea lucrarilor pe Bd. Aerogarii, mijloacele de transport in comun vor avea banda speciala. Astfel, pe linia de tramvai vor circula si autobuzele, iar traficul autovehiculelor va fi limitat la doua benzi pe sens. La capatul liniei de tramvai 5 din Baneasa va fi construita si o parcare de tip park&ride cu 400 de locuri, pentru autoturismele navetistilor, iar accesul se va face pe baza abonamentelor sau a biletelor RATB sau Metrorex. Pana atunci insa, bucurestenii mai au de asteptat.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro