Este mesajul pe care inspectorul de stat șef al ISCTR, Gavril Daniel Bejușca, l-a transmis, în cadrul unui interviu acordat revistei ZIUA CARGO. Control preventiv, toleranță zero pentru abaterile grave, inspectori bine pregătiți… control „la sânge”, la sediul celor care manipulează tahograful, sau se vor sustrage cântarului în trafic.
ZIUA CARGO: Care sunt prioritățile de control, în a doua parte a acestui an?
Gavril Daniel Bejușca: Acțiunile de control ale ISCTR se vor baza, în special, pe protejarea infrastructurii rutiere, pe sectoarele de drum intens tranzitate de vehiculele supraîncărcate, de mare tonaj. Vom continua aceste acțiuni până la diminuarea semnificativă și chiar eliminarea acestor practici.
Avem în vedere, în primul rând, creșterea siguranței rutiere, protejarea infrastructurii rutiere și, nu în ultimul rând, asigurarea unui mediu concurențial corect, loial.
Ce ne puteți spune despre acțiunile ISCTR din ultima perioadă?
De la preluarea mandatului, am desfășurat mai multe acțiuni de control, în diferite zone ale țării, cu echipaje plecate din cadrul altor inspectorate teritoriale și inclusiv de la sediul central. Obiectivul lor principal a constat în verificarea respectării maselor maxime autorizate, în conformitate cu politica Ministerului Transporturi și Infrastructurii.
Avem TOLERANȚĂ ZERO față de supraîncărcare.
În luna august, am avut trei planuri de acțiune, în diferite zone, cu echipaje care au reunit 32 de inspectori. Controlul s-a desfășurat 24 de ore din 24, fiind verificate aproximativ 1.800 de vehicule, dintre care 900 (care transportau bunuri divizibile, cereale, material lemnos) au fost cântărite. Pentru 653 dintre ele au fost întocmite procese verbale de constatare a contravențiilor, în valoare totală de circa 5 milioane de lei. Sunt cifre care arată că situația este dezastruoasă pe drumurile publice, în ceea ce privește transportul cu supratonaj.
Sunt cazuri în care șoferii refuză cântărirea, pentru a evita amenda, mult mai mare, pe care o presupune supraîncărcarea. Aveți ceva în vedere pentru a descuraja aceste practici?
S-a creat un fenomen. Șoferii care refuză intrarea pe instalația de cântărire sunt, din păcate, sancționați foarte blând. Dar vreau să transmit un mesaj.
Cei care se vor sustrage de la controlul prin cântărire, în trafic, să se aștepte la controale foarte riguroase la sediu.
Este o soluție legală pe care o avem la îndemână și de care ne vom folosi. Cei care vor merge pe această variantă vor fi cu siguranță, în dezavantaj. Purtăm, de asemenea, discuții cu privire la modificarea legislației, pentru a încadra această abatere în categoria celor foarte grave, ca o sustragere propriu-zisă de la control. Propunerea vizează atât creșterea amenzii, cât și măsuri complementare suplimentare.
Ce alte probleme importante ați identificat în trafic?
O problemă o constituie și respectarea legislației sociale, a timpilor de lucru și a repausului zilnic sau săptămânal, după caz. Ne confruntăm, de asemenea, cu fenomenul de manipulare a tahografelor, care, din păcate, generează un impact negativ asupra siguranției rutiere a tuturor participanților la trafic și a concurenței neloiale. Aplicăm cu fermitate legea, în această direcție, ținând cont de consecințele dezastruoase care pot apărea.
Subliniez, avem inspectori special instruiți, care au participat la cursuri în Germania și Franța, controalele ridicându-se la nivelul celor operate în aceste țări.
De exemplu, în planul de acțiuni de la Sibiu, au fost constatate 6 cazuri de manipulare tahografică, în cazul a 3 dintre ele fiind constatate modificări electronice aduse instalației tahografice, iar pentru depistarea și demontarea lor de pe vehicule au fost efectuare operațiuni de înaltă tehnicitate, cu asistență din partea atelierelor specializate de pe plan local. Au fost aplicate sancțiuni contravenționale, iar următorul pas îl reprezintă controlul de fond, la operator. ISCTR pune un accent foarte mare pe eliminare acestui fenomen.
Aveți în vedere dotarea echipajelor ISCTR cu echipamente de control la distanță?
Avem un proiect în acest sens. Deși termenul fixat este august 2024, ISCTR va achiziționa astfel de dispozitive de anul viitor, ceea ce va duce la scăderea efectivă a timpului alocat controlului.
În paralel, efectuăm demersurile necesare pentru achiziționarea de aparatură pentru verificarea integrității tahografelor, dar și pentru rulete și bastoane telescopice, folosite în controlul dimensiunilor maxime admise.
Ați reînceput controalele la sediul firmelor de transport, ținând cont că au fost stopate din cauza pandemiei?
Da. Au reînceput gradual, pentru ca, într-o perioadă de timp, să le reluăm la o ritmicitate normală, respectând reglementările legale, care stipulează că nu pot fi efectuate controale la sediul aceleiași firme la un interval mai scurt de 5 ani, decât dacă situația o impune. Așa cum este cazul celor care se sustrag de la controlul în trafic.
Există o practică, des utilizată, potrivit căreia, atunci când sunt controale, vehiculele se opresc în coloană, înainte să se intersecteze cu echipajul ISCTR.
Din prima zi a mandatului, am eliminat acele puncte fixe de control și am cerut un control dinamic din partea echipajelor și angajaților, pentru a preveni astfel de practici. Utilizăm echipaje mobile, care se deplasează pe distanțe de peste 10 kilometri, uneori 20-30 kilometri, care să preia autovehiculele, pentru a fi verificate și aduse la punctele fixe de control.
Vreau să transmit că transportatorii trebuie să vadă un partener în instituțiile de control, și nu un dușman. Atunci când respectă legea, trebuie să stea liniștiți. Nu trebuie să fenteze punctele de control.
Spuneți că vă propuneți o politică de control preventiv, care să protejeze firmele corecte. Aceasta înseamnă că micile depășiri (de 15 minute, de exemplu) ale timpilor de conducere nu vor fi sancționate?
ISCTR este un organism de control și de prevenire Nu va sancționa decât în cazuri speciale abaterile minore, precum depășiri până la 20-30 de minute ale timpilor de conducere. Pot fi situații generate de probleme care nu țin de transportator, precum lipsa parcării, blocaje în trafic sau accidente. Dar, dacă ne uităm la art. 12 din Regulamentul 561, vom vedea că există excepții prevăzute de lege, care pot fi specificate în raportul din acea zi pentru a evita orice fel de sancțiune.
ISCTR este un partener și insist asupra faptului că șoferii profesioniști nu trebuie să fugă de noi.
Veți găsi un organism de control de încredere, care va sancționa doar abaterile care pot afecta siguranța rutieră, pot distruge infrastructura, sau presupun manipularea tahografului. Aici, vom aplica ferm și exigent toate măsurile care se impun.
Care este amenda care se aplică pentru depășirea cu o oră a timpilor de condus?
Pentru depășirea programului zilnic cu până într-o oră, amenda variază între 250 și 500 lei, putându-se plăti 125 lei în 15 zile. E o amendă de aproximativ 25 de euro, în timp ce sancțiunea, care se aplică pentru fraudarea tahografului, merge până la 24.000 de lei, plus reținerea instalației tahografice și control de fond la firmă. În plus se reevaluează gradul de risc pe care îl implică operatorul și se poate merge până al pierderea reputației. Sunt foarte multe sancțiuni complementare. Trebuie să avem în vedere concurența neloială pe care o generează astfel de practici, la care se adaugă atentatul la siguranța tuturor participanților la trafic. Oboseala duce la accidente grave, ca să nu mai vorbim de stresul pe care trebuie să îl gestioneze un șofer care știe că echipajul de control se află în parcarea următoare. Inclusiv accidentul tragic de la Pitești demonstrează acest lucru.
Amenzi la firmă, sau la șofer?
Discutăm de la caz la caz. Legislația este făcută în așa fel încât, la refuzul de cântar, conducătorul auto este cel care va fi sancționat. Dar, în același timp, în urma controlului de fond, va fi sancționată și firma. Sunt abateri unde legea stabilește clar că vor fi sancționați numai compania sau numai șoferul, iar, pentru situațiile în care ambele părți pot face obiectul sancțiunii, avem propuneri privind modificarea legislației. Lucrurile trebuie abordate cu finețe și obiectiv, astfel încât să nu considerăm conducătorul auto ca fiind singurul vinovat, decât atunci când într-adevăr este valabil acest lucru.
De-a lungul timpului, operatorii din piață au acuzat abuzuri comise de inspectori. Cum descurajați astfel de practici?
La nivelul instituției, se efectuează periodic cursuri de pregătire, inclusiv cu reprezentanți din partea DGA și DNA, prin care angajaților ISCTR li se expun riscurile la care se supun, în cazul comiterii de abuzuri. Iar, la nivel intern, există Serviciul de Monitorizare și Control, prin intermediul căruia este verificată activitatea inspectorului din trafic, iar, când sunt reclamații sau sesizări cu privire la un comportament deviant al unui inspector, aplicăm cu fermitate măsurile care se impun. Așa cum spuneam, optica de control se modifică și va exprima gradul ridicat de profesionalism din cadrul inspectoratului.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro