Producatorul turc de autobuze abordeaza piata europeana cu un concept modern – eficienta pe intreaga viata a autovehiculelor, bazandu-se pe un pret de achizitie competitiv pentru propriile produse, dar mai ales pe costuri de exploatare reduse.
De anul trecut, Otokar si-a gasit partenerul potrivit in Romania: MHS Truck & Bus, bazandu-se pe experienta acestuia in piata auto. In anul de debut, Otokar a vandut in Romania aproape 20 de autobuze, ceea ce poate fi considerat multumitor, avand in vedere situatia pietei din tara noastra. „Anul acesta ne vom concentra pe sectorul urban. Am vandut deja in Suceava autobuze Centro – un model mic, conceput pentru transportul de pasageri. Este un autobuz flexibil, cu o capacitate foarte buna, de 22 persoane, iar acum avem disponibila si o versiune automatizata“, a spus Hakan Bubik, International Sales and Marketing Manager Commercial Vehicles Otokar.
Produse pentru toate nevoile
In marile orase, la orele de varf, se folosesc autobuze mari, dar in zone linistite si la ore cu flux redus de calatori autobuzele de dimensiuni mici pot fi mult mai eficiente, iar operatorii de transport ar trebui sa se gandeasca mai mult la eficienta. „Avem aceasta experienta in Turcia, unde suntem unul dintre liderii de piata pe segmentul nostru. Majoritatea municipalitatilor colaboreaza cu Otokar in special pe aceste solutii de schimbare de capacitate in functie de fluxul de calatori. Avem acum o paleta completa de produse pentru fiecare segment: turistic (modelele Navigo T si Vection T), intercity (Navigo U, Vectio U si U Le si Territo U ) si urban (Centro C, Navigo C, Vectio C si Kent C). Noi suntem un furnizor de solutii si oferim clientilor nostri o gama variata de produse, iar campaniile de promovare vor avea ca scop aducerea acestor produse mai aproape de clienti. Deocamdata suntem la inceput pe piata romaneasca, dar, de exemplu, pe piata germana, slovena sau croata, avem deja un nivel de comunicare prin care putem sa contribuim la educarea pietei“, a afirmat Hakan Bubik.
Eficienta costurilor de operare
Otokar si-a propus sa inceapa treptat si sa influenteze si piata autohtona in sensul educarii ei. „Companiile din Romania se focalizeaza mai mult pe autobuzele de 12 m. Vom incerca sa le indreptam atentia catre dimensiuni mai mici, iar aceasta este tendinta peste tot in Europa. Daca vor continua sa utilizeze in exclusivitate autobuze de 12 m, vor continua sa piarda bani. Este vorba despre o schimbare de mentalitate. Pretul de cumparare este important peste tot, dar ar trebui sa fie in plan secund, mai important fiind costul de operare pe parcursul vietii vehiculului. Poti sa cumperi cel mai ieftin produs din lume, dar in situația in care costul de operare este foarte ridicat, iti poate schimba toate calculele economice. Noi ne pozitionam pe segmentul mediu din punctul de vedere al preturilor de achizitie, dar cel mai important element al conceptiei noastre este eficienta costurilor de operare. Eforturile financiare post-vanzare sunt mai reduse“ a conchis managerul Otokar.
Experiente europene pentru Romania si Bulgaria
Preocuparile si interesul Otokar pentru cele mai importante piete europene, in 2013, sunt relevante, in contextul in care vanzarile totale au scazut cu aproape 15% in Franta si cu peste 35% in Spania si Italia si, in ciuda acestui declin, producatorul turc a reusit totusi sa creasca livrarile pe aceste piete precum si in Germania. „Investim mult in dezvoltarea retelei noastre de dealeri si de service-uri in Europa. Clientii din Romania si din Bulgaria pot lua ca reper experientele noastre din tarile Vest-Europene. A fi acceptati ca marca si a creste pe piata europeana sunt referinte pentru strategia si eforturile noastre“, a spus Hakan Bubik. Vehiculele Otokar sunt produse in fabrica din Turcia, in 2012 fabricandu-se 2.800 de autobuze din toate gamele. „Cu autobuzele urbane, anul trecut, am castigat licitatii importante in Turcia, aproape 1.000 de autobuze de 12 m fiind destinate municipalitatii din Istanbul. De asemenea, am adjudecat licitatii in Izmir, Bursa – unde au facut o combinatie de autobuze de diferite dimensiuni. Se utilizeaza autobuzele in functie de linii si de fluxul de calatori la diferite ore. Avem aceasta experienta in Turcia si dorim sa o extindem si in alte tari. Romania poate fi un inceput in a oferi, impreuna cu MHS, diferite solutii pentru transportul urban“, a spus oficialul Otokar.
Pregatiti pentru Euro VI
Reprezentantii companiei turce spun ca sunt pregatiti pentru normele de poluare Euro VI, care se vor aplica din 2014. De altfel, Otokar a prezentat primul model Euro VI, la IAA Hanovra 2012, un autobuz din gama pentru transportul urban si, pas cu pas, vor echipa toata gama pentru a se alinia noilor norme de poluare. „Centro va avea un motor FTP (Fiat Powertrain), pe modelul de 7 m vom utiliza Cummins, iar pentru vehiculul de 9-10 m avem motor de provenienta MAN. Autobuzele de 12 m vor fi dotate cu motoare Deutz. In plus, avem modele electrice pentru Centro si CNG pentru autobuzul de 12 m. Credem in solutia «electric», pentru viitor. Dar, schimbarea de mentalitate trebuie sa vina din interior, iar municipalitatile trebuie sa stimuleze aceasta evolutie. Otokar pregateste deja aceste schimbari de zece ani si a investit pana acum 75 milioane euro in cercetare-dezvoltare“ a afirmat Hakan Bubik.
Proiecte
Deocamdata, preocuparea celor de la Otokar este dezvoltarea pe pietele din Turcia si Europa. „Ne-am propus sa intelegem clientii si sa le ascultam dorintele, sa observam necesitatile pietelor si sa dezvoltam o gama completa de produse care sa fie acceptate sub toate aspectele: simplitate, functionalitate, economie, costuri de utilizare etc. In ceea ce priveste Romania, studiem potentialul pietei pentru produsele pe care le-am prezentat, insa nu dorim sa facem estimari pentru vanzari. Piata nu este stabila si legislatia se schimba de la zi la zi, totusi, in acest an, ne vom concentra pe segmentul urban“, a concluzionat managerul Otokar.
Semicentenar
Compania Otokar aniverseaza in 2013 al 50-lea an de existenta – primul semicentenar de la fondarea companiei, istoria producatorului de autobuze aproape identificandu-se cu cea a industriei auto din Turcia. Rezultatele obtinute in prezent de producatorii turci de autobuze pe piata europeana si mondiala sunt datorate experientei si competitivitatii acumulate de-a lungul acestei perioade.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro