Pachetul Mobilitate 1, care va afecta puternic industria de transport rutier internațional din România, a fost adoptat de Parlamentul European pe data de 9 iulie 2020, cu majoritate de voturi.
Conform UNTRR, Parlamentul European formalizează, astfel, practicile discriminatorii în transportul rutier de marfă european, prin adoptarea propunerilor legislative controversate ale Pachetului Mobilitate 1, fără a ține cont de situația de urgență fără precedent în care se găsește Uniunea Europeană, în condițiile în care este ignorată realitatea economică de natură să afecteze sectorul transporturilor rutiere, deja lovit de criza COVID-19.
Deși modificările regulamentelor europene aduse prin Pachetul Mobilitate 1 se vor aplica, teoretic, în condiții egale, tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit.
Operatorii de transport români și estici vor fi cei mai afectați, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internațional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est.
La ce trebuie să ne așteptăm
Este vorba despre:
• Obligația întoarcerii camioanelor acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale, nu va crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, însă întoarcerea acasă a unui camion înmatriculat în România, țară periferică UE, va duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%.
• Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază și cele periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impactului, iar implementarea acesteia imediat după publicarea Pachetului Mobilitate va afecta grav nu me roase companii de transport rutier din România.
• Interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabina camionului poate pune chiar șoferii români în pericol, în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung), în care dormitul în cabină le-ar proteja sănătatea.
• Introducerea unei perioade de restricționare a cabotajului de 4 zile vizează în principal limitarea accesului transportatorilor români și estici pe piețele țărilor din vest.
• Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier, va genera o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând, totodată, transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.
UNTRR: „Estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români, care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase, care operează transport rutier internațional, vor părăsi România înainte de 18 luni, termenul de intrare în vigoare al tuturor prevederilor Pachetului Mobilitate 1.”
Pe termen mediu și lung, România va pierde aproximativ 200.000 de șoferi profesioniști, inclusiv familiile lor, și se va confrunta cu o criză fără precedent pe piața muncii.
Viitorul sectorului românesc de transport rutier, principalul contributor la exportul de servicii al României în ultimii ani, este în pericol. UNTRR solicită Guvernului României să acționeze la Curtea de Justiție a Uniunii Europene împotriva Pachetului Mobilitate 1, în coordonare cu toate Statele Membre afectate, pentru eliminarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1 din legislația europeană.
„Salvați industria transporturilor rutiere de mărfuri din România!”, este apelul operatorilor de transport, transmis autorităților române.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro