Pachetul Mobilitate 1: pregătiți-vă pentru ce e mai rău!

Pachetul Mobilitate 1 amenință însăși supraviețuirea transportatorilor români și estici, afectați, deja, grav de criza economică provocată de pandemia COVID-19.

Prin mai multe comunicate, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a avertizat asupra pericolelor iminente pe care acest pachet legislativ le reprezintă.

Procesul legislativ de adoptare a PM1 pare de neoprit, la nivel european, iar transportatorii români trebuie să se pregătească pentru ce este mai rău. Statele Vestice ale Alianței Rutiere urmăresc accelerarea adoptării celor 3 dosare legislative, cu măsuri ce vor duce la o creștere semnificativă a costurilor pentru operatorii români și estici, în paralel cu restricționarea transporturilor rutiere internaționale, operate de către aceștia, în UE.

Fără evaluare

UNTRR acuză că acordul în trialog cuprinde prevederi propuse, fără evaluarea impactului acestora asupra pieței de transport și mediului. Astfel:

  • Întoarcerea obligatorie a camioanelor la fiecare 8 săptămâni limitează libera circulație a serviciilor și a forței de muncă, drepturi fundamentale ale UE și cu impact negativ semnificativ asupra mediului, contrar obiectivelor Pactului Ecologic al CE.
  • Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a normelor de detașare, va genera o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând, totodată, transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.
  • Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază și cele periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impactului, iar aplicarea acesteia la 20 de zile de la publicarea PM1 va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România. Întrucât numărul existent de șoferi va fi și mai puțin disponibil pe piață, măsura ar trebui însoțită de un nou pachet de măsuri, pentru atragerea de șoferi noi.

Totodată, în pofida studiului CE care recunoaște o lipsă gravă a locurilor de parcare sigure pentru camioane pe drumurile din UE, interdicția repausului săptămânal normal în cabină este contrară măsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE, în contextul pandemiei COVID-19.

O speranță

La solicitarea mediului de afaceri european de a reevalua PM1, pentru a permite o recuperare mai ușoară din pandemie și a sprijini transformarea durabilă a industriei, logisticii și transporturilor, în viitor, Direcția Generală pentru Mobilitate și Transporturi din cadrul Comisiei a transmis că are rezerve cu privire la două măsuri incluse în acordul politic: obligația de întoarcere regulată a camioanelor în statul membru de stabilire a operatorilor și posibilitatea statelor membre de a aplica restricții la operațiunile de cabotaj, pe segmentele rutiere naționale la operațiunile de transport combinat.

„Acesta este motivul pentru care s-a adoptat o declarație privind efectuarea unei evaluări a impactului acestora, pentru a determina dacă sunt compatibile cu obiectivele pactului ecologic (Green Deal). Data aplicării celor mai multe dintre noile reguli cuprinse în pilonul social și de piață al Pachetului Mobilitate 1 este de 18 luni de la intrarea în vigoare. Direcția Generală pentru Mobilitate și Transporturi a lansat, în prezent, o evaluare a impactului celor două măsuri menționate mai sus, în special asupra mediului, pieței interne și siguranței rutiere. În această analiză, va fi luat în considerare și impactul pandemiei COVID-19 asupra sectorului”, se arată în răspunsul Direcției.

Calendarul adoptării Pachetului Mobilitate 1 a fost anunțat de președintele TRAN, Karima Delli: 12 mai – termen de depunere a amendamentelor; sfârșitul lunii iunie – vot în TRAN; iulie – vot în plenul Parlamentului European.

Normele din regulamentul referitor la accesul pe piață și din directiva privind detașarea șoferilor vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare a actelor juridice, iar cele privind timpii de conducere și de odihnă, precum și întoarcerea acasă a șoferilor se vor aplica la 20 de zile de la publicare, cu excepția termenelor speciale pentru tahografe.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.