Modul în care trebuie aplicate reglementările cuprinse în Pachetul Mobilitate 1 a ridicat semne de întrebare încă din momentul în care a intrat în vigoare, pentru ca, ulterior, unele lucruri să devină mai clare, atât prin recomandările furnizate de Comisia Europeană, cât și prin modificarea legislației naționale. Am încercat să aflăm cum vede ISCTR modul în care cărăușii trebuie să se raporteze la aceste norme.
„Dacă, în prima fază, ne-am temut că întoarcerea șoferilor la locul de reședință sau la sediul operațional al companiei este obligatorie, ulterior, Comisia Europeană a oferit o serie de clarificări, pe baza cărora a devenit clar că operatorul este obligat să ofere posibilitatea șoferului să se întoarcă acasă”, ne-a explicat Marius Lungan, șef Serviciu Reglementări Legislative din cadrul ISCTR. În acest context, conducătorul auto poate opta să își facă repausul de 45 de ore acasă, sau în altă parte. „Aceste prevederi au fost detaliate și în Ordinul 369 din luna mai a acestui an, care modifică Ordinul 1058/2017”, a precizat Marius Lungan. Conform actului normativ citat, compania trebuie să îi ofere șoferului posibilitatea să se întoarcă acasă sau la sediul companiei, prin transmiterea unei invitații, în scris, sau în format electronic, pe mail. Apoi conducătorul auto decide dacă vrea să dea curs invitației sau nu.
Documente care trebuie păstrate la sediu
În acest context, cu ocazia controalelor efectuate de inspectorii ISCTR la sediul companiilor de transport, trebuie prezentate documente din care să reiasă că au respectat această cerință. Este vorba despre înregistrări tahograf, în cazul în care transportatorul utilizează vehicule dotate cu astfel de dispozitive, pentru transferul șoferilor, despre bilete de avion, precum și despre bilete de tren sau pentru curse regulate de transport persoane. Acestora li se pot adăuga documente de transport, în cazul în care se utilizează transportul în cont propriu, precum și dovezi potrivit cărora un conducător auto a călătorit către domiciliu sau către sediul operațional, cu un vehicul care nu intră în domeniul Regulamentului 561. Putem vorbi, în acest context, despre ordine de deplasare, alimentări cu combustibil efectuate pe drum, sau despre orice altă dovadă. „Ordinul permite prezentarea oricărei alte dovezi, cu condiția ca ea să fie credibilă”, a subliniat Marius Lungan.
Controale în trafic, sau la sediu?
Reprezentantul ISCTR a ținut să precizeze că respectarea acestor prevederi nu poate fi verificată decât cu ocazia controalelor realizate la sediul companiilor de transport, motiv pentru care cărăușii au obligația să păstreze documentele prezentate mai sus. „Într-adevăr, pot exista solicitări primite de la inspectorate din alte țări, să mergem în control, atunci când există suspiciuni că activitatea unui anumit transportator nu a fost organizată cu respectarea regulilor”, a precizat el.
O abatere minoră, care poate deveni gravă
De menționat că legislația românească așază, deocamdată, nerespectarea prevederilor privind întoarcerea acasă a șoferilor între sancțiunile minore, amenzile fiind cuprinse între 250 și 500 de lei, cu posibilitatea de a plăti jumătate, într-o perioadă de 15 zile. Decizia a fost luată în urma discuțiilor purtate cu patronatele din transporturi. S-ar putea, însă, ca România să fie obligată să reevalueze lucrurile. „În viitor, există posibilitatea să se modifice încadrarea, deoarece se lucrează la un proiect de modificare a Regulamentului 403/2016, iar, în ultima variantă pe care am văzut-o, nerespectarea acestei prevederi era încadrată la abateri grave. Dacă acest proiect va fi adoptat, și noi vom fi obligați, ca stat membru, să modificăm legislația”, a concluzionat reprezentantul ISCTR.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro