„Succesul depinde de pregătiri făcute dinainte și, fără astfel de pregătiri, există, cu siguranță, un eșec.” Confucius
Este de necontestat faptul că transporturile rutiere sunt într-un proces accelerat de restructurare, atât în plan logistic, cât și din punctul de vedere al mentalității celor care compun acest sistem.
Cu voie, dar, mai ales, fără voie, cărăușii români se confruntă, de mai mult timp, cu multe probleme, cu modificări la nivel național și, mai ales, internațional, cu, hai să-i spunem, o nouă viziune privind acest sector de activitate.
În acest contest de schimbări, de lipsă de predictibilitate, de provocări aproape zilnice, chiar de nesiguranță, transportatorii trebuie să se adapteze din mers, trebuie să fie pregătiți, nu pentru ce poate fi mai rău (vorbele unui reprezentant al breslei), ci pentru viitor și, astfel, pregătiți să facă față cu succes schimbărilor, indiferent care sunt acestea. În sectorul transporturilor de marfă, la nivel european, există două tendințe, care par antagonice, dar care, în esență, conduc spre aceleași rezultate.
Fie că este vorba despre legislațiile naționale ale unor țări din Vestul Europei, legislații, practic, protecționiste, fie că este vorba de inițiative ale Uniunii Europene, ele defavorizează transportatorii din Estul Europei, inclusiv pe cei din România.
„Celebrul” pachet rutier este, în viziunea Bruxelles-ului, un set amplu de inițiative care vor spori siguranța în trafic, vor încuraja perceperea unor taxe rutiere mai echitabile, vor reduce emisiile de CO2, poluarea aerului și congestia traficului, vor reduce birocrația pentru întreprinderi și vor combate ocuparea ilegală a forței de muncă, asigurând, totodată, condiții adecvate și perioade de repaus pentru lucrători.
Autoritățile de la Bruxelles, la fel ca unele guverne Vest-europene, afirmă că unul dintre motivele principale care stau la baza acestor inițiative este siguranța circulației.
Un punct nevralgic
Cât adevăr este în aceste afirmații vor decide cei care vor participa la negocierea legilor conținute de pachetul rutier (dacă vor exista aceste negocieri).
În mod sigur, însă, dintr-un anumit punct de vedere și într-un anumit context (deja existent), aceste modificări sau restructurări pot să devină un „un punct nevralgic” al siguranței rutiere.
Impactul acestor probleme, maniera în care pot fi afectați șoferii în contextul noilor direcții din transporturi și, implicit, comportamentul la volan formează o temă de interes general, mai ales atunci când, în același timp, sunt analizate modalitățile în care companiile din domeniu pot contracara aceste riscuri. Succesul sau eșecul unei companii de transport sunt intrinsec legate de resursa umană, de modul cum își desfășoară șoferii activitatea.
Cum putem să gestionăm, eficient și cu costuri moderate, factorul uman implicat în activitatea de conducere auto? Care sunt problemele care pot afecta comportamentul unui conducător auto, cum le putem preveni?
Stres suplimentar
Este cunoscut de toată lumea faptul că epoca în care șoferul trebuia să se ocupe numai de condusul ma- șinii a apus de mult. În contextul unor transporturi moderne, conducătorul auto devine, la locul său de muncă, un manager, care trebuie să gestioneze mult mai mult decât situațiile ivite în trafic.
Nu mai vorbim de situația celor care au propria firmă, în care sunt atât manageri, cât și șoferi.
Aceste activități vizează siguranța vehiculului, a încărcăturii, îndeplinirea obligațiilor legale, ori de reglementare, direct legate de operațiunea de transport aflată în desfășurare, formalitățile administrative, legate de poliție, vamă etc.
În prezent și, se pare că, mai ales, în viitor, obligațiile legate de partea administrativ-birocratică vor deveni extrem de laborioase, devenind, pentru firma de transport, „o problemă”. Toate aceste îndatoriri suplimentare se răsfrâng negativ și asupra șoferului, devenind tot atâtea motive de stres, de factori perturbatori ai activității principale, aceea de a conduce în siguranță mașina.
În condițiile în care activitatea de conducere este perturbată, apar costuri suplimentare legate de mentenan- ța mașinii, de creșterea consumului de carburant, de plata eventualelor amenzi, de RCA plătită cu „malus”.
Nu mai vorbim de costurile în cazul producerii unui accident sau al deteriorării mărfii transportate. Mulți vor spune că șoferii lor sunt bine pregătiți, că sunt cu training-urile la zi, că managerul este la curent cu fiecare eveniment rutier produs, cu fiecare client nemulțumit, că știe foarte bine despre fiecare aspect, cu mai mică sau mai mare importanță, legat de activitatea șoferilor.
Lucruri pozitive care denotă un management modern, adecvat unei societăți din transporturi. Rămân, însă, de gestionat toate responsabilitățile șoferului legate de „muntele” de documente pe care trebuie să le aibă asupra sa în timpul cursei, de „surprizele” pe care le pot solicita, suplimentar, autoritățile din țările prin care trece și, nu în ultimul rând, de tensiunea provocată de nesiguranța, de presiunea cauzată de aceste noi responsabilități.
Amănunte care trebuie luate în considerare când discutăm de și, mai ales, când dorim să acționăm pentru creșterea siguran- ței circulației, pentru creșterea siguran- ței transporturilor în general.
În acest caz, intervenția managerilor poate ameliora situația, prin informarea exactă a șoferului referitor la documente, cât și prin câștigarea încrederii acestuia că documentele pe care le are la bord sunt exact ceea ce trebuie. Lucruri utile, dar nu suficiente.
Birocrația în exces, încărcarea activității șoferului cu probleme care nu au legătură directă cu activitatea de bază nu vor duce la creșterea siguranței rutiere. Dimpotrivă.
Psiholog pr. Cristian SANDU
Cabinet de psihologie autorizat
E-mail: psih.cristian.sandu@gmail.com
Mobil: 0751 364 575