O idee simpla la prima vedere si un proiect ambitios. De fapt, un sistem bine elaborat, care permite mai multor companii aflate in parteneriat sa fie competitive in distributie. Pall-Ex, reteaua numarul 1 de distributie de marfuri paletizate din Marea Britanie, face cariera si in Romania, oferind o varianta cel putin interesanta de reducere a costurilor.
Fondata in 1996, reteaua Pall-Ex a devenit unul dintre liderii europeni in materie de servicii logistice. Cu o experienta de 15 ani in supply chain, Pall-Ex activeaza de aproape un an in Romania, promovand un model inovativ de afaceri, care permite formarea unei retele de transportatori si distribuitori locali, ce ofera un serviciu de livrare in 24 de ore a marfurilor paletizate pe intreg teritoriul tarii. „Este o solutie noua de distributie nationala. O asociere de companii independente, de transport sau distributie care, in acest moment, are 20 de membri, targetul pe ce ni-l propunem fiind de 30 de membri“, ne-a declarat Danor Ionescu, CEO Pall-Ex Romania.
Infrastructura de distributie la dispozitia partenerilor
Concret, distributia se realizeaza in mai multe faze. Prima se refera la colectarea si consolidarea marfurilor de catre membri, care apoi sunt transportate la hub-ul central Pall-Ex din Sibiu. Acest lucru se intampla in fiecare zi, la o ora prestabilita. Odata ajunsa in hub, marfa este sortata pentru a fi incarcata in vehiculele corespunzatoare ale membrilor, care se intorc la sediul propriu si livreaza marfa catre clientii din zona.
De mentionat ca fiecare partener opereaza depozitul lui local, unde colecteaza marfa, pe care o trimite utilizand camioane mari in hub-ul central. „In fiecare noapte, vin camioane cu marfa paletizata in depozitul din Sibiu, unde se face cross-dock. De exemplu, din Constanta este adusa marfa pentru restul tarii, care este preluata din Sibiu de ceilalti parteneri. In acelasi timp, partenerii din tara aduc la Sibiu marfa avand destinatie Constanta. Astfel, economia vine din faptul ca vehiculul este ocupat si pe tur si pe retur“, a explicat Danor Ionescu, mentionand ca, in depozitul din Sibiu, un camion este descarcat in 16 minute, in conditiile in care marfa este scanata si statusul ei descarcat in sistem. De altfel, marfa este scanata inca din momentul in care este preluata de parteneri in depozitele proprii, parcursul ei putand fi urmarit printr-un sistem track & trace de catre clienti. Practic, totul este gestionat de sistemul Twine, dezvoltat de englezi in ultimii 16 ani, implementat la toti partenerii Pall-Ex, care presupune tehnologie Bar-Code, track & trace, comunicare si raspuns “real-time“, trasabilitate & controlul calitatii, KPI, dovada livrarii online (E-POD) si CMR Scanat in 24h. Astfel, pe langa faptul ca Pall-Ex pune la dispozitia companiilor partenere infrastructura necesara pentru distributie, ofera know-how, metodologie, proceduri si, mai ales, disciplina.
O retea care are grija de membri
Reprezentantii retelei auditeaza partenerii pentru indeplinirea rigorilor impuse de sistem si ii ajuta in activitatea comerciala prin managerii din fiecare zona din tara, care le ofera consultanta inclusiv pentru cresterea vanzarilor, pentru a dezvolta zona comerciala alocata. „Ne implicam in cele mai mici aspecte din activitatea acestor membri, pentru ca vrem sa aiba succes“, a subliniat Danor Ionescu. Un alt mare avantaj il constituie asigurarea, reprezentata printr-o polita-umbrela, care ofera acoperire tuturor membrilor de la punctul de receptie al marfii pana la livrare. „Avem 4 tipuri de asigurari. Astfel, in momentul in care membrul defineste o partida de marfa in asigurari, trebuie sa bifeze o casuta din patru pentru fiecare palet transportat. In functie de valoare, acesta poate fi asigurat la 1.500, 3.000, 7.500 sau 15.000 de euro. Pentru valori mai mari, trebuie trimisa o notificare catre brokerul de asigurari cu care lucram, care va confirma asigurarea“. Danor Ionescu a precizat ca, in acest fel, costurile cu asigurarile sunt mult mai mici pentru membri in conditiile in care acoperirea este extinsa.
Cum devii membru?
Pentru ca o companie sa devina membru Pall-Ex, trebuie parcurse mai multe etape. Intr-o prima etapa, viitorii parteneri sunt identificati sau iau din proprie initiativa legatura cu reprezentantii retelei. Apoi, are loc o discutie cu patronul companiei, caruia i se prezinta conceptul, pentru a se putea implica initial direct. Ulterior, actiunea poate fi preluata de managerii care il reprezinta in companie. „Este foarte important ca firma sa aiba o buna reputatie locala si sa beneficieze de expertiza in transportul si distributia de marfa. Sa detina masini cu ajutorul carora sa acopere zona. De asemenea, sa inteleaga aspectele comerciale si sa dispuna de oameni de vanzari si de un sistem IT. In acelasi timp, partenerii trebuie sa fie stabili din punct de vedere financiar, motiv pentru care se face o analiza financiara pe baza balantelor si a bilanturilor, in urma careia compania primeste un scoring. Urmarim din acest punct de vedere mai multe aspecte precum gradul de indatorare, active versus pasive sau acoperirea din piata“, a aratat Danor Ionescu, subliniind ca nivelul parcului conteaza, dar nu reprezinta un criteriu eliminatoriu. „De exemplu, o firma de distributie poate avea doar vehicule specializate pe acest segment si nu camioane mari. Am avut membri din Cluj, care n-au avut camioane de la inceput, pentru ca, ulterior, sa achizitioneze unul utilizat exclusiv in reteaua Pall-Ex, in conditiile in care avea asigurate atat turul cat si returul“, a mai continuat reprezentantul Pall-Ex. In opinia sa, membrii incep sa faca profit in maxim 6 luni de la momentul aderarii, in conditiile in care costurile initiale nu sunt foarte mari. Este vorba de o taxa de acces la retea, valabila timp de 10 ani, la care se adauga o taxa operationala, direct proportionala cu numarul paletilor distribuiti in retea. De asemenea, fiecare depozit al partenerilor este dotat cu aparate wireless, prin intermediul carora marfurile sunt automat introduse in sistem. „Aceste dispozitive sunt furnizate prin intermediul Pall-Ex, dar trebuie achitate de parteneri. Ele au o durata de viata de cel putin 5 ani si ofera o serie de facilitati suplimentare pe langa scanare, precum fotografierea paletului si masurarea lui. Aducem aceste aparate din Anglia, unde am obtinut preturi foarte bune, beneficiind de puterea de negociere a grupului. Si etichetele utilizate in retea au anumite caracteristici speciale si pot fi scanate de la 7-8 metri.“ De asemenea, in cazul in care nu au, partenerii Pall-Ex trebuie sa isi recruteze un om de vanzari si un operator la calculator, care sa lucreze part-time, dimineata si seara, cate 2-3 ore.
„Ne aflam in parteneriat. Fiecare firma are clientii proprii si isi stabileste preturile. Tarifele pentru serviciile prestate intre parteneri sunt insa fixe. Toti partenerii au astfel acces la un sistem competitiv de distributie nationala 24 h, lucru care, altfel, este aproape imposibil. Nici o alta firma care nu foloseste puterea altor firme nu poate sa faca asta“, a concluzionat Danor Ionescu.
Danor Ionescu, CEO Pall-Ex:
„Pall-Ex este un concept nou pentru Centrul si Estul Europei. Dar astfel de retele opereaza de 15 ani in Europa. In Marea Britanie functioneaza 10, in Germania 9, in Italia si in Spania 4, iar in Franta sunt 7. Pall-Ex se afla in crestere atat in Marea Britanie cat si in Europa Continentala – astazi unifica 250 membri in intreaga Europa si transporta 2,5 milioane de paleti pe an.“
„Sistemul de distributie are la baza o matrice, care trebuie respectata. Noi suntem gardienii regulilor. Exista, in acest sens, chiar un manual cu 106 pagini. Totul este gestionat de sistemul Twine.“
„Avem membri care vin in fiecare noapte la Sibiu cu 2 tiruri, altii care vin cu unul sau cu 10 paleti. Pe membrii din zonele indepartate ii incurajam sa foloseasca acelasi camion. De asemenea, Pall-Ex dispune de hub-uri regionale, in Bucuresti si in Bacau, unde membrii se pot intalni pentru a consolida un camion.“
„Transportam pentru clienti sferturi de palet, jumatati, paleti full si megafull. Greutatile maxime acceptate sunt de 175 kg pentru sfert, 350 kg pentru jumatate de palet, 700 kg pentru full si 1.200 kg pentru megafull.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro