Mercedes-Benz a fost responsabil, în 1980, cu producția unui vehicul special destinat vizitei Papei Ioan Paul al II-lea în Germania. A fost ales un model de bază al Clasei G, pe care a fost montată o suprastructură transparentă.
Până în 1980, nu existase un „Papamobil” dedicat, fiind folosite limuzine clasice, negre, pentru transferul Suveranului Pontif. Odată cu vizita sa în Germania lucrurile s-au schimbat și a primit în folosință un Mercedes-Benz Clasa G modelul 230, alb, cu detalii aurii.
Schimbarea la față a G-ului
Partea din spate a acestui G special are o banchetă pentru Sfântul Părinte, care a fost instalată pe un panou de podea dintr-o bucată, înălțat cu 40 cm și protejat de o cupolă înaltă și transparentă, din sticlă artificială. În consecință, Papa a devenit mai ușor vizibil pentru public, chiar și în situațiile când stătea jos. Diferite lumini au fost integrate în părțile laterale, podeaua și acoperișul suprastructurii, care au fost folosite pentru a oferi iluminare directă și indirectă și au făcut ca Pontiful Roman să rămână vizibil chiar și pe timp de noapte.
De la model unic, la star media
Constructorul a dezvoltat și produs special acest vehicul unic (cu dimensiunile L/l/h: 4.392/1.950/2.800 mm) pentru vizita Papei în Germania (15-19 noiembrie 1980) și a oferit-o, inițial, la Vatican, cu titlu de împrumut. Echiparea modelului G cu ampatament lung include elemente mai deosebite, precum o puternică unitate automată de climatizare.
Aceasta a asigurat temperaturi plăcute în cupola transparentă chiar și în timpul verii și a împiedicat geamurile să se aburească în ploaie și condiții cu un nivel ridicat de umiditate. Vehiculul este propulsat de un motor cu patru cilindri, pe benzină, care generează 102 CP. Transmisia automată și un șasiu cu o suspensie deosebit de confortabilă garantează o rulare lină, chiar și pe terenuri mai neprietenoase.
Suprastructura transparentă Perspex avea scopul de a-l proteja pe Papă, fără a împiedica vizibilitatea celor veniți să se închine Sfântului Părinte, și a fost inițial concepută ca un element detașabil. În urma încercării de asasinat din 1981, modelul G a fost modificat și echipat cu geamuri antiglonț.
Mercedes-Benz a adaptat echiparea Clasei G papale la specificațiile de siguranță actualizate ale Vaticanului în 1983 și, din nou, în 1985.
Vizita din urmă cu 40 de ani a Papei Ioan Paul al II-lea a fost o ocazie specială, care a marcat o premieră în aproape 200 de ani – vizita unui șef al Bisericii Catolice în Germania.
Ajustări papale
Noul vehicul papal și-a demonstrat punctele forte pe toate terenurile, inclusiv pe șosele și în off-road. Vehiculul în sine a devenit o vedetă, ca urmare a atenției pe care a primit-o din partea mass-media. Clasa G a fost cunoscută popular sub denumirea de „Papamobil” și a devenit modul iconic de transport al Papei Ioan Paul al II-lea, însoțindu-l în multe dintre vizitele sale de pe glob. Stema cu steaua Mercedes a fost scoasă cu o ocazie când, pentru vizita Papei din 1983, în Austria, „Papamobilul” a fost echipat cu emblema Puch. La acea vreme, modelul G fusese dezvoltat ca proiect comun al Mercedes-Benz și Steyr-Daimler-Puch și fusese comercializat, în Austria, sub acest brand.
Modelul din 1980 nu a fost singurul ce a avut această „înaltă” destinație. Un al doilea vehicul cu caracteristici exterioare aproape identice a fost creat încă din 1982, având la bază modelul 230 GE, generând 125 CP. Aceste două vehicule off-road din seria w460 (introdusă în 1979) puteau fi distinse pe fotografiile vechi prin numerele lor de înmatriculare: în timp ce 230 G avea, de obicei, numărul de înmatriculare SCV 7, 230 GE conținea numărul de înregistrare SCV 6. În 1982, Mercedes-Benz a predat definitiv ambele vehicule la Vatican. Primul „Papamobil”, exponat, acum, al muzeului Mercedes-Benz din Stuttgart, a revenit „acasă” în 2004 și face parte, de atunci, din colecția Mercedes-Benz Classic.
În noiembrie 2007, Papa Benedict al XVI-lea a primit un G 500 (seria de modele 463), de culoare alb mistic, cu pavilion deschis și parbriz pliabil. În Această versiune de „Papamobil” a fost folosită fie deschis complet, fie cu o secțiune transparentă, rezistentă la ploi și intemperii, ca în timpul vizitei Papei Francisc în Brazilia, în iulie 2013.
Experiența „Papamobil”
Un „Papamobil” original, din colecția Mercedes-Benz Classic, poate fi admirat până în septembrie 2020 la expoziția specială „G-Schichten” (povești G), de la Muzeul Mercedes-Benz, cu ocazia celei de-a 40-a aniversări a Clasei G. În această perioadă, muzeul este deschis de vineri până duminică, între orele 9 și 18, ultimul bilet fiind vândut la ora 17. Expoziția din Salonul 5 al muzeului prezintă istoria Clasei G, exemplificată prin 11 vehicule și alte exponate.
Mașinile papale Mercedes-Benz
Modelul 230 G din 1980 face parte dintr-o lungă istorie a vehiculelor papale create de Mercedes-Benz. Începutul a fost în urmă cu 90 de ani, în 1930, atunci când modelului Nürburg 460 (w08) i-a fost construit individual un șasiu la fabrica de la Sindelfingen. Au urmat un Mercedes-Benz 300 Landaulet (w189), în 1960, precum și un Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (w100), în 1965, ca și vehicule reprezentative ale Suveranului Pontif. Acestea au fost precedate de alte vehicule – de la S-Class la M-Class. Cu toate acestea, publicul nu asociază niciun alt vehicul cu denumirea de „Papamobil” mai mult decât o face în cazul modelului bazat pe G-Class.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro