Nu putem accepta furturi, violențe sau asasinate pe drumurile europene, a afirmat Dolors Montserrat, Președintele Comisiei PETI din cadrul Parlamentului European și membru al grupului PPE (Spania). Oficialul a propus ca, imediat după întoarcerea din vacanță, comisiile TRAN și LIBE să agreeze asupra unei propuneri de rezoluție comună privind siguranța șoferilor profesioniști, după ce Adriana Mureșan, fondator al asociației „Voluntari în Europa”, a prezentat petiția „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!”, semnată de peste 22 de mii de persoane. În același timp, Comisia Europeană este așteptată cu o soluție.
Problema siguranței șoferilor profesioniști care se confruntă cu furturi, tâlhării și, chiar, asasinate în parcări a fost adusă în fața Parlamentului European la mijlocul lunii iulie și, dacă în numărul trecut al revistei ZIUA CARGO, am prezentat elementele pe care a pus accentul Adriana Mureșan în fața reprezentanților europeni, revenim asupra reacțiilor oficiale.
Concluzia președintelui Comisiei pentru Petiții (PETI), Dolors Montserrat, deschide, fără îndoială, drumul către acțiuni care ar putea schimba situația în Europa. Petiția rămâne deschisă, iar subiectul se reia imediat după terminarea vacanței. Comisia Europeană trebuie, de asemenea, să grăbească lucrurile.
Emmanuel Cabau, administrator Comisia Europeană
„Lucrăm la acte delegate care să determine standarde la nivel european și reguli pentru zonele de parcare sigure”
„Comisia condamnă atacurile violente asupra șoferilor de camion! Sunt evenimente tragice inacceptabile și este clar că securitatea șoferilor pe drumurile europene trebuie să fie consolidată și tratată ca o prioritate. Comisia se angajează să susțină mai multe parteneriate cu organizațiile transportatorilor, pentru ca șoferii să poată lucra în siguranță.
Inclusiv în cadrul Pachetului Mobilitate 1, care a fost adoptat vara trecută, Comisia lucrează la acte delegate, unul dintre ele urmând să determine standarde la nivel european și reguli pentru zonele de parcare sigure. Documentul va stipula cerințe clare în ceea ce privește serviciile și nivelul de siguranță, în zonele de parcare. Nu dispun încă de calendarul exact, dar ne propunem adoptarea lui cât de repede cu putință. Vă pot spune este că actul delegat va include cerințe complete privind siguranța referitor la perimetre, la zona de parcare, la punctele de intrare și la procedurile privind personalul. De asemenea, vom include cerințe privind regulile de certificare a zonelor de parcare sigure, conform standardelor europene și vom stipula și cum anume se vor face inspecțiile de către auditori independenți.
Actul nu va obliga însă statele membre să creeze parcări sigure
Acest act delegat va stabili standarde și cerințe de securitate, dar, ca atare, nu constituie o obligație pentru statele membre să creeze aceste spații.
CE va pune, însă, presiune pe statele membre și pe operatorii de infrastructură privați pentru a asigura mai multe zone de parcare sigure, inclusiv prin acordarea de fonduri în cadrul Facilității pentru Conectarea Europei.
De exemplu, în cadrul Mecanismului pentru Conectarea Europei, 11 proiecte au primit finanțare pentru construirea a 41 de noi spații de parcare sigure, de-a lungul rețelei TEN-T. Iar, pentru perioada 2021-2023, în această toamnă se lansează un apel pentru noi proiecte.”
Michael Will, specialist privind infracțiunile și siguranța în transportul de marfă din cadrul Europol
„Foarte multe cazuri nu sunt raportate sau sunt sub-raportate”
„Europol se organizează pentru a coordona lupta împotriva infracționalității organizate grave, în care sunt implicate cel puțin două state europene. Transporturile rutiere se încadrează aici, dar, din păcate, statele membre nu sunt obligate să raporteze. Iar, în privința acestui sector, foarte multe cazuri nu sunt raportate sau sunt sub-raportate; de aceea, noi nu vedem decât o mică fracțiune din imaginea de ansamblu.
Avem în derulare un proiect denumit Photon și primim anual peste 10.000 de semnalări din partea statelor membre, dar doar 1% dintre acestea se referă la infracțiuni împotriva transportului de marfă.
O altă problemă este că și noi dispunem de resurse limitate și trebuie să ne setăm unele priorități.
În momentul de față, nu reprezintă una dintre prioritățile noastre, însă anul trecut a existat un proiect de cooperare europeană, cu opt state membre, dirijat de Germania, care a dat rezultate foarte bune.
Vorbind din perspectiva forțelor de ordine, în ceea ce privește infracționalitatea asupra transporturilor de marfă, există mai multe moduri de operare. De cele mai multe ori, este vorba despre tăierea prelatei, alteori se folosește tehnica unui vehicul care se poziționează în spatele camionului, iar cineva de pe acoperișul acestui vehicul se urcă pe camion, pentru a desface prelata și a arunca marfa peste bord. Nu v-ați putea închipui cât de des se produce acest scenariu pe drumurile europene. Există și situații de jaf, în care, din păcate, șoferii sunt afectați de atacuri în grup.
Dacă încercăm să vedem imaginea generală a transportului de marfă, problema cea mai mare este sub-raportarea acestor incidente. Asigurarea plătește, șoferul are un timp limitat, trebuie să ajungă la livrare, are mii de kilometri de parcurs, de la un capăt la celălalt al Europei etc.
De multe ori nu poate ști nici măcar unde s-a întâmplat incidentul și cum anume. În plus, există bariera lingvistică,…
… de foarte multe ori, dispare doar o parte a încărcăturii și atunci este mai important să ajungă la destinație, să se livreze ce se poate livra și să se obțină compensarea de la asigurări. În nenumărate cazuri, este vorba doar despre o mică anchetă a poliției locale, insuficientă. Este o zonă gri, sunt foarte multe cazuri care nu ajung să fie raportate la poliție și poate nici măcar la compania de asigurări. Astfel, fenomenul este insuficient studiat, pentru a putea face o analiză în profunzime, atât la nivelul polițiilor naționale, cât și la nivel european.
Este important să se raporteze la nivel european, pentru că multe dintre aceste bande de infractori călătoresc dintr-o zonă într-alta. Unii sunt reținuți într-o țară, eliberați și considerați a fi la prima abatere în altă țară.
Iar aceste semnalări nu rămân într-un sistem comun european.
O problemă cu profituri mari și un risc foarte mic o reprezintă infracțiunile comise în mișcare. Am lucrat în cadrul acestui proiect german cu parteneri privați, cu asociațiile transportatorilor, care estimează că sunt pagube de sute de milioane de euro, în majoritatea țărilor europene. Aceste asociații apreciază că sunt mii de cazuri anuale, dar la Europol ajung, poate, câteva zeci.
Există anumite „zone fierbinți” pentru comiterea acestor infracțiuni.
În ceea ce privește infractorii, vorbim, în principal, despre grupuri organizate sofisticate, care folosesc dispozitive electronice care bruiază semnalul în zona respectivă, ceea ce îi împiedică pe șoferi să sune la poliție. Nu este o soluție ca șoferul să iasă să se ia la bătaie cu grupurile de infractori violenți.
Există și situația furturilor la comandă, în care echipa vine „cu lista de cumpărături” și „prelevează” din încărcătura camionului exact ce s-a cerut. Există o legătură clară între cererea de pe piața ilegală și aceste infracțiuni.
Există anumite infracțiuni în care pedeapsa este mică, deși profiturile sunt mari, iar libertatea de mișcare face ca aceste persoane să se poată deplasa cu ușurință.
Pe de altă parte, autoritățile de aplicare a legii sunt încă dependente de raza lor de acțiune la nivel național.
Avem nevoie de o mai bună coordonare internațională.
O altă problemă este că ducem lipsă de personal, atât la nivelul Europol, cât și, cu atât mai mult, la nivelul statelor membre.
Cred că un act delegat ar fi un prim pas, dar nu trebuie să ne oprim la ce se scrie pe hârtie. Trebuie mai multe anchete polițienești, mai multă activitate de prevenție, mai multe echipamente în parcări. Actele delegate emise de CE sunt doar un prim pas pentru a prioritiza problema.”
Gheorghe Falcă, europarlamentar, membru al grupului PPE
„Imperfecțiuni din Pachetul Mobilitate 1 ne afectează, astăzi”
„La nivelul UE, există un deficit semnificativ de locuri de parcare sigure, ceea ce afectează negativ industria de transport rutier. Așa cum știm, șoferii se expun zilnic riscurilor, camioanele se supun zilnic furturilor, iar incidentul cu asasinatul asupra șoferului român arată că sistemul a ajuns la maximul posibil acceptabil.
Comisia ar trebui să propună măsuri mai concrete pentru protejarea șoferilor. Se discută de un număr mic de parcări securizate și ar trebui să susținem această campanie ca, pe tot traseul TEN-T să asigurăm într-un timp relativ scurt aceste parcări securizate. Mai mult decât atât, ar trebui să cerem tuturor statelor membre urgentarea proiectelor de parcări securizate pe această rețea.
Ne întoarcem la Pachetul Mobilitate, prin intermediul căruia trebuie să oferim mai multă securitate șoferilor și mărfii. Am avut dispute dacă să se întoarcă sau nu camionul gol acasă, dar uitați că imperfecțiuni din PM ne afectează, astăzi.
Cred că această petiție nu doar că trebuie să rămână deschisă, ci trebuie să trimitem un mesaj și Comisiei de Transporturi și, de ce nu, tuturor statelor membre, inclusiv Franței și României.”
Vlad Gheorghe, europarlamentar, membru al Grupului Renew Europe
„Vă propun să facem un test, să simulăm un eveniment în Franța și să chemăm poliția.”
„Dacă pandemia ne-a învățat ceva, ne-a învățat că acest sector este unul esențial. Degeaba avem descoperiri științifice, degeaba există vaccinul, dacă nu are cine să ni-l aducă, degeaba avem infrastructură de transport, dacă acești oameni sunt în pericol și nu reușesc să își facă treaba și să ne aducă bunurile esențiale.
Mulțumesc petiționarului pentru că, în primul rând, ne-a dat și soluțiile. Mai rar vedem un petiționar care să vină și cu soluții la problema expusă, iar asta ne face nouă treaba mult mai ușoară. Noi trebuie să le preluăm și să mergem mai departe. Cred că trebuie să facem un grup de lucru comun, al Parlamentului, al Comisiei și, de ce nu, cu reprezentanți observatori de la Europol și, mai ales, vă propun să facem o misiune pe acest subiect, a PETI, în care să mergem acolo unde sunt punctele nevralgice, în special în nordul Franței. Acolo, vă propun să facem un test, să simulăm un eveniment, să chemăm poliția, să vedem în cât timp se întâmplă. Lucrurile sunt extrem de complicate.
Sunt membru in comisia TRAN (n.r. Comisia pentru Transport și Turism), știu ce înseamnă infrastructura, am o poziție și în cadrul acelei comisii, dar până vom reuși să construim infrastructura necesară, trebuie să rezolvăm o problemă urgentă și cred că putem să o facem prin implicarea noastră, a reprezentanților cetățenilor, pentru ca, în primul rând, să atragem atenția asupra problemei, în al doilea rând să punem presiune legitimă asupra instituțiilor naționale care, poate, nu-și fac treaba și, în al treilea rând, ca să arătăm cetățenilor că suntem alături de ei.”
Kozma Złotowski – Polonia, membru în Parlamentul European
„Și șoferii polonezi au semnalat astfel de probleme”
„Sunt șocat de cele spuse de reprezentantul Europol. Suntem conștienți de aceste probleme care au fost semnalate de către șoferi încă de pe vremea când se lucra la Pachetul Mobilitate. Și șoferii polonezi au semnalat astfel de probleme și, în general, șoferii din Europa de Est și știm, de asemenea, că există probleme deosebite în zona unde imigranții ilegali au încercat, luni de-a rândul, să urce în camioane ca să ajungă în Regatul Unit. S-au întâmplat chiar și decese în astfel de situații.
Putem să ne gândim, de asemenea, și la atacul din Berlin, unde a fost folosit un camion din Polonia, iar șoferul polonez a fost ucis de către atacatori. De ani de zile, securitatea șoferilor de camion se înrăutățește.
Este o problemă și pentru CE, care voia să îmbunătățească calitatea vieții lucrătorilor și șoferilor, în momentul în care s-a adoptat Pachetul Mobilitate. Însă calitatea vieții șoferilor, practic, s-a înrăutățit, pentru că, de multe ori, se găsesc în situații de mare pericol.
Noi considerăm că petiția trebuie să rămână deschisă și trebuie să solicităm o informare din partea autorităților franceze privind măsurile de protecție acordate șoferilor. Cred că este o bună propunere să organizăm o misiune la fața locului, pentru a vedea situația pe teren. Simplul fapt că petiția a fost semnată de peste 20.000 de persoane dovedește că trebuie să adoptăm, de asemenea, o rezoluție pe tema securității șoferilor, la nivelul PE.”
Pentru a atrage atenția asupra problemelor reale privind securitatea șoferilor, Adriana Mureșan, fondator al asociației „Voluntari în Europa”, a avut o intervenție în fața Comisiei pentru Petiții a Parlamentului European, în cadrul ședinței din 15 iulie. Iată soluțiile propuse de ea, cu această ocazie:
- Crearea unui grup de lucru, care să includă specialiști din Parlamentul European, Europol, lucrători în transporturi și voluntari din comunitatea șoferilor, pentru a identifica soluțiile cele mai bune pentru toți actorii implicați.
- Creșterea numărului de locuri de parcare sigure în același ritm cu creșterea și dezvoltarea infrastructurii de trafic intens. Parcările ar trebui să fie bine iluminate, iar accesul să fie restricționat pentru celelalte vehicule din spațiile destinate camioanelor.
- Finanțare europeană pentru dezvoltarea unei aplicații mobile care să notifice situații critice și să trimită un identificator de locație autorităților. Aceste fonduri ar trebui, de asemenea, să vizeze cursuri de limbi străine pentru operatorii de servicii care lucrează la 112, precum și utilizarea corectă a coordonatelor GPS. Independent de problemele de siguranță ale șoferilor de camioane, este indicat ca vorbitul fluent a cel puțin două limbi europene să fie un criteriu obligatoriu în procesul de selecție pentru angajații care lucrează pentru liniile de urgență și autoritățile locale.
Ramona Strugariu, europarlamentar, membru al Grupului Renew Europe
„Petiția nu a fost semnată numai de cetățeni și de transportatori din România, ci și din Italia, Spania, Bulgaria, Belgia, Țările de Jos, Republica Cehă, Polonia.”
„Am propus ca această petiție să fie tratată în regim de urgență, pentru că vorbim despre o realitate urgentă la scară continentală. Ea nu a fost semnată numai de cetățeni și de transportatori din România, ci și de oameni din Italia, Spania, Bulgaria, Belgia, Țările de Jos, Republica Cehă, Polonia și din alte state europene. Lucrurile care se întâmplă cu transportatorii au loc, de fapt, de ani de zile: furturi de combustibil, amenințări, violențe, omoruri. Toate acestea nu privesc doar transportatorii români, ci și multe alte naționalități, oameni care sunt esențiali pentru Europa.
Am făcut, la rândul meu demersuri, pe lângă CE și pe lângă autoritățile franceze, și grupul Renew Europe a fost foarte implicat în toate aceste demersuri. În mod evident, Regulamentul 885/2013 nu este suficient. În primul rând, nu se aplică așa cum ar trebui. Salut intenția CE de a adresa mai concret aceste probleme, prin acte delegate și prin intenția de a contribui la finanțarea acestor parcări securizate, dar acest lucru trebuie să fie în mod clar accelerat. Din interacțiunile mele cu transportatorii și cu oamenii care sunt afectați în fiecare zi de aceste lucruri, reies soluții foarte clare: iluminarea parcărilor, supravegherea video a zonelor respective și accesul facil pentru autoritățile de aplicare a legii.
În același timp, este necesară o cooperare și o atenție mult mai serioasă pe care aceste state membre, prin autoritatea de aplicare a legii, o acordă acestor probleme și oamenilor care sunt acolo, în calitate de lucrători esențiali, în fiecare zi. Trebuie ca aceste autorități, în primul rând, să afle rapid și apoi să poată să intervină rapid, în momentul în care avem probleme. Alte propuneri țin de crearea unei aplicații pentru sesizarea furturilor din parcări, care să poată transmite poliției, în timp real, geolocalizarea vehiculului. Există soluții, dar trebuie discutate concret, aplicat, și, mai mult decât atât, trebuie să avem voința politică și dincolo de această comisie, pentru a proteja viețile acestor oameni la nivel european.
Aștept din partea Comisiei un răspuns foarte clar și foarte concret. Care sunt măsurile pe care intenționează să le ia, dincolo de aceste acte delegate, pentru a redresa lucrurile în ceea ce privește securitatea transportatorilor?
Cred și eu, la fel ca și colegii mei, că această petiție trebuie să rămână deschisă, iar dacă răspunsurile de la Comisie nu sunt suficiente, cred că trebuie să luăm o serie de inițiative și să ave o rezoluție a Comisiei PETI legată de acest subiect, cu enunțarea tuturor acestor probleme și a posibilelor soluții. Cred că trebuie să ne gândim și la dimensiunea de drepturi și libertăți fundamentale ale acestor oameni, cu implicarea comisiei LIBE (n.r. Comisia pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne).”
Cristian Terheș, europarlamentar, membru al Grupului Conservatorilor și Reformiștilor Europeni
„Nici autoritățile franceze, nici CE nu a făcut nimic de ani de zile. De aceea, este imperativ să susținem această petiție.”
„Ce se întâmplă în Franța și în alte țări în perioada asta pare a fi mai degrabă din Vestul Sălbatic și nu din UE, care ar trebui să fie un spațiu al libertății și al siguranței, inclusiv pentru șoferii de camioane. Grav este că, așa cum relatează și asociația civică «Voluntari în Europa» și mai multe asociații ale transportatorilor, care au semnalat aceste probleme sistemice, problema nu a fost soluționată, șoferii fiind expuși, în continuare, pericolelor.
Vă aduc aminte că, în cazul Pachetului Mobilitate 1, s-a votat Pachetul și apoi s-a efectuat un studiu de impact, care a arătat, ulterior, că afectează în mod negativ mediul și economia.
În cazul de față, vedem efecte negative concrete, în crimele și infracțiunile contra șoferilor de camion, însă nici autoritățile franceze, nici CE nu a făcut nimic, de ani de zile. De aceea, este imperativ să susținem această petiție, propunerile făcute de Adriana Mureșan, și să solicităm CE să vină cu soluții urgente concrete pentru oprirea crimelor și agresiunilor împotriva șoferilor, iar autoritățile franceze să protejeze șoferii de orice atacuri.
Nu în ultimul rând, susțin și eu propunerile făcute de colegul din Renew Europe. Este imperativ să formăm împreună o comisie sau delegație care să meargă în Franța, pentru a vedea efectiv ce se întâmplă acolo, sau poate și în alte locuri din Europa unde sunt asemenea probleme și, nu în ultimul rând, să susținem împreună o rezoluție, cu implicarea comisiei LIBE și poate, și a comisiei Transporturi.”
Andrey Slabakov, europarlamentar (Bulgaria), membru al Grupului Conservatorilor și Reformiștilor Europeni
„Cea mai periculoasă țară pentru șoferii de camion este, în acest moment, Franța”
„Au existat plângeri de mult timp pe această temă, însă nu s-au găsit soluții adecvate, până acum. Nu este vorba doar despre o problemă într-un stat membru sau altul, ci este o problemă generală. Aș vrea să-l întreb pe domul Macron, care a susținut PM, ce anume se avea în vedere când se vorbea despre îmbunătățirea condițiilor de lucru ale șoferilor de camion. Cea mai periculoasă țară pentru șoferii de camion, în acest moment, este Franța: furturi de combustibil, de documente, de marfă etc.
De ce se întâmplă asta? Pentru că a fost prea multă toleranță din partea noastră față de imigrația ilegală și asta în detrimentul grijii față de șoferi și de familiile lor, șoferi pe care orice oprire îi poate pune într-o situație de pericol. Înainte de a mai formula noi seturi de reguli, este necesar să vedem cine trebuie să fie responsabil pentru ce anume și să vedem ce înseamnă sprijinul acordat acelor așa-ziși refugiați. Sper că, într-un viitor apropiat, nu numai Franța, ci și alte țări vor face cele trebuincioase pentru a garanta siguranța șoferilor. Bineînțeles, și eu consider că această petiție trebuie să rămână deschisă și că trebuie să trimitem o misiune pe teren, în toate țările unde se întâmplă astfel de situații.”
Dolors Montserrat – Președintele Comisiei PETI, membru al Grupului Partidului Popular European
„Este un subiect foarte important, care afectează multe persoane”
„Dacă coordonatorii comisiilor TRAN, LIBE se întâlnesc în prima zi din septembrie, eu, ca președinte al Comisiei PETI, voi propune coordonatorilor să vină cu o propunere de rezoluție comună. Aș cere și Comisiei Europene să ne informeze punctual cu privire la deciziile referitoare la acest act delegat la care se lucrează. Când vom face această propunere de rezoluție comună vom trimite o solicitare de aviz către TRAN și LIBE, pentru că este un subiect foarte important, care afectează multe persoane. Nu putem accepta furturi, violențe sau asasinate pe drumurile europene. Decizia președinției este de a lăsa petiția deschisă și de a adopta o rezoluție comună, pe care o vom discuta în septembrie, și vom cere oficial Comisiei să ne informeze de îndată ce se știe cum stau lucrurile cu actul delegat pe acest subiect.”
Întrebări încă fără răspuns…
Câteva dintre întrebările puse de președintele Comisiei PETI nu au, deocamdată, răspuns.
Cu actele delegate se poate garanta securitatea?
Sunt suficiente?
Când vor intra în vigoare aceste acte delegate și când vor trebui statele membre să îndeplinească obligațiile ce derivă?
Poate, în septembrie, vor începe să se contureze…
Meda IORDAN
meda.iordan@ziucarago.ro