PARLAMENTUL EUROPEAN: Reguli noi pentru permise

La sfârșitul lunii februarie, în plenara Parlamentului European, au fost dezbătute mai multe aspecte privind permisele de conducere la nivelul Uniunii Europene, printre care propuneri legate de vizita medicală obligatorie (sau nu) pentru șoferi, de permisele de conducere pentru tractoare și de oportunitatea scăderii vârstei de la care tinerii pot conduce camioane.

Având în vedere că se înregistrează peste 20.000 de decese în accidente rutiere, în UE, în fiecare an, membrii Parlamentului European doresc să se asigure că noua directivă privind permisele de conducere aflată în discuție va îmbunătăți siguranța rutieră și va facilita tranziția ecologică și digitală la nivelul UE. Dezbaterea în plenul Parlamentului a avut loc la sfârșitul lunii februarie, precum și un prim vot preliminar, urmând ca dosarul să fie finalizat de către următorul Parlament European, după alegerile din iulie.

Propunerea este ca permisele de conducere pentru motociclete, autoturisme și tractoare să fie valabile 15 ani, iar cele pentru camioane și autobuze – 5 ani, după care să fie necesară reînnoirea, cu obligativitatea efectuării unei vizite medicale.

De asemenea, pentru a sprijini piața comună europeană, membrii Parlamentului doresc introducerea unui permis de conducere digital disponibil pe orice dispozitiv mobil și complet echivalent cu cel fizic. Ei mai propun și o perioadă de probă de doi ani pentru șoferii începători, care vor fi supuși unor penalizări mai severe pentru conducere riscantă și unor reguli mai stringente privind consumul de alcool.

Opoziție din partea grupărilor care militează pentru siguranță

Dacă această directivă va fi adoptată, tinerii de 17 ani vor deveni eligibili pentru obținerea de permise preliminare și vor putea conduce însoțiți.

Pentru șoferii de camion și autobuz cu până la 16 locuri, directiva prevede să li se permită tinerilor de 18 ani să obțină permise pentru a conduce aceste categorii de vehicule, cu condiția obținerii și a unui certificat de competență profesională. În absența acestui certificat, vârsta este ridicată la 21 de ani. În prezent, 5 din cele 27 de state membre UE le permit tinerilor de 18 ani să se afle la volanul camioanelor, în anumite condiții, și anume Germania, Finlanda, Irlanda, Polonia și Spania.

Însă grupările care militează pentru siguranța rutieră consideră că aceste măsuri ar putea genera o creștere a numărului de accidente grave pe șosea, deoarece tinerii au o percepție mai puțin dezvoltată a riscului și sunt mai inclinați să se expună unor situații potențial periculoase.

Vizite medicale obligatorii

Cerința privind vizitele medicale este doar una dintre propunerile de revizuire ale directivei privind permisele de conducere. Unele dintre statele membre au deja introduse în legislație controalele medicale obligatorii, cu diferite proceduri, deci scopul PE este de armoniza aceste reguli pe teritoriul european.

De exemplu, în Olanda, șoferii în vârstă de peste 75 de ani trebuie să se supună unui control medical la fiecare 5 ani, iar în Portugalia – la fiecare 2 ani.

Cu toate acestea, în negocierile din Parlament, părerile au fost împărțite, propunerea privind controalele medicale având și suporteri, dar și opozanți destul de vehemenți, care consideră discriminatorie condiționarea reînnoirii permiselor de conducere pentru persoanele de peste 75 de ani prin obținerea unui certificat medical.

Poziția Consiliului European este că obligativitatea acestor controale medicale ar trebui lăsată la latitudinea statelor membre.

Dacă directiva va fi adoptată de către Parlament, proiectul de lege va fi negociat cu Consiliul European și cu Comisia Europeană, în cadrul unor negocieri inter-instituționale denumite „trialoguri”.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.