Plenul Parlamentului European a adoptat, pe 25 noiembrie, o rezoluție menită să crească siguranța șoferilor în parcări. Patrule de poliție suplimentare, resurse acordate Europol pe această direcție, fonduri pentru creșterea numărului de locuri de parcare sigure și uniformizarea standardelor de siguranță sunt doar câteva dintre măsurile prevăzute în document.
Înregistrarea VIDEO a discuției o puteți vedea AICI.
La originea inițiativei forului legislativ european a stat petiția „Opriți asasinatele șoferilor în parcări!”, inițiată de Asociația Voluntari în Europa (după ce Mihai Spătaru a fost asasinat în Franța) și semnată de zeci de mii de persoane. Solicitările șoferilor profesioniști au fost prezentate la mijlocul lunii iulie, în fața Comisiei pentru Petiții a Parlamentului European. Iar europarlamentarul român, Vlad Gheorghe, a reușit, alături de colegii din grupul USR Plus, să coaguleze aproape întregul plen al PE în spatele acestei cauze.
Adriana Mureșan, fondator al Asociației Voluntari în Europa: „Pentru această reușită, trebuie felicitate multe zeci de mii de persoane din întreaga Uniune Europeană, colegi de breaslă, care, chiar dacă nu sunt în Voluntari în Europa, au semnat și au completat formularele de mărturii, pe care le-am trimis către Parlamentul European. A fost o acțiune cetățenească susținută de întreaga Europă și s-a semnat în toate limbile, chiar dacă am lansat petiția în românește, ca urmare a tragicei morți a lui Mihai Spătaru. Aș vrea să dedic această victorie memoriei lui Mihai. Păcat că s-a pierdut o viață, dar să sperăm că nu se va mai întâmpla.”
681 de voturi pentru, 1 împotrivă și 13 abțineri
„Votul zdrobitor în favoarea rezoluției: 681 de voturi pentru, 1 împotrivă și 13 abțineri – este dovada că vocea șoferilor de camion români s-a făcut auzită. Eurodeputații cer Comisiei Europene și statelor membre să ia urgent măsuri care să garanteze protecția acestora în locurile de parcare”, a afirmat Vlad Gheorghe, precizând că rezoluția menționează explicit petiția depusă, după ce un șofer român a fost ucis într-o parcare din Franța, în luna mai a acestui an, și după atacurile repetate asupra șoferilor de camion în parcările UE.
„Petiția inițiată de Asociația Voluntari în Europa, discursul reprezentantei șoferilor, Adriana Mureșan, în ședința Comisiei PETI, explicațiile EuropolCE privind furturile și atacurile asupra șoferilor au ajutat ca europarlamentarii să conștientizeze amploarea fenomenului și a fost mai simplu pentru mine și colegii mei să-i convingem de necesitatea rezoluției”, subliniază europarlamentarul USR Vlad Gheorghe, cel care a susținut propunerea de rezoluție în Comisia pentru Petiții a Parlamentului European.
Principalele măsuri se referă la reducerea deficitului de peste 100.000 de locuri de parcare pe timp de noapte pentru camioane și prioritizarea investițiilor pentru crearea de noi spații sigure, din fonduri europene. Printre solicitările votate în Parlamentul European, se numără și creșterea cooperării dintre forțele de ordine, majorarea resurselor acordate Europol, alocarea de fonduri pentru înmulțirea numărului de locuri de parcare sigure și uniformizarea standardelor de siguranță.
Urmărire trans-frontalieră
„Foarte important este că toate resursele polițienești se vor concentra în zona Europol, care va conduce mai multe anchete și va avea mai multe informații, cu privire la infracțiuni din zona camioanelor. Astfel, printr-o abordare transfrontalieră, se va diminua problema generată de faptul că infractorii treceau dintr-o țară în alta, autoritățile naționale oprind urmărirea la graniță”, a explicat europarlamentarul român:
În privința susținerii creării unor locuri sigure de parcare, Vlad Gheorghe a subliniat că, potrivit rezoluției, CE trebuie să acorde finanțări suficiente în această direcție. „Ne gândim la cel puțin dublarea finanțărilor.”
Toate acesta însoțite de o clasificare unitară, în funcție de nivelul de siguranță. „CE trebuie să gândească și să pună în practică, în următorii ani, inclusiv un sistem unic electronic de management al parcărilor de camion din UE, astfel încât orice persoană interesată să poată ști exact, în timp real, care este gradul de ocupare și clasificarea unei anumite parcări.”
Vlad Gheorghe, europarlamentar: „Am putea spune că este vorba despre o victorie românească, pentru că rezoluția a fost solicitată și scrisă, în mare parte, de mine și de colegii mei din delegația USR Plus și a fost demarată în urma unei petiții cetățenești, transmise către Parlamentul European de Adriana Mureșan.”
Act CE, la o săptămână după votul Parlamentului
De menționat că, la aproximativ o săptămână după ce Parlamentul European a votat rezoluția, Comisia a prezentat propunerea privind documentul delegat pe parcări sigure. „Este o nouă victorie. Chiar dacă documentul era de mult în lucru, rezoluția constituie o presiune în plus pentru ca autoritățile să își facă treaba, pentru a dispune de reguli clare și precise de clasificare și pentru deschiderea unor finanțări pentru parcări sigure.”
Fără bariere lingvistice
Mai mult, textul adoptat de plenul PE subliniază nevoia de măsuri împotriva oricărei forme de tratament inechitabil și de discriminare a șoferilor și a companiilor de transport din Uniune.
Vlad Gheorghe: „Odată cu adoptarea Pachetului de Mobilitate, Uniunea Europeană s-a angajat să garanteze parcări certificate și sigure, în care șoferii de camioane să-și petreacă timpul de odihnă. Însă, din circa 5.000 de parcări, doar 57 în toată UE sunt cu adevărat sigure. Alte 550 ar putea fi modificate să ajungă la standardele dorite, cu o investiție minimă.”
O prevedere, solicitată de petiționarii români și preluată de PE este cea privind introducerea unor sisteme de apel pentru sesizarea autorităților competente, adaptate competențelor lingvistice ale șoferilor de camion. Iar statele membre trebuie să pună urgent în aplicare un sistem de răspuns imediat atunci când infracțiunile împotriva unui șofer sau a unui camion au loc în jurisdicția lor națională și să evite cazurile în care șoferul nu primește asistență în timp util din partea autorităților naționale de securitate publică, din cauza tipului infracțiunii, a barierelor lingvistice sau din orice alte motive.
„Unele măsuri incluse în rezoluția adoptată de Parlamentul European sunt cu caracter obligatoriu, iar altele au caracter de recomandare. Dar dacă nu se vor implementa în maximum doi ani se va reveni cu un alt document de parcurs pentru implementarea recomandărilor”, a concluzionat europarlamentarul român.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro