Mai multi clienti. Volume majorate. O crestere a eficientei. Profit! Sunt elemente pe care le poti obtine intr-o relatie corecta de parteneriat. Sunt variante la care pot apela firmele mici si mijlocii pentru a obtine in aceasta perioada un avantaj competitiv. Sunt lucruri care se intampla in Romania.
Membrii Pall-Ex sustin ca lucrul in echipa bazat pe respect functioneaza si pe plan local. Patru dintre fondatorii acestei retele pe plan local au prezentat ce au obtinut intr-o perioada de un an si jumatate din acest parteneriat. Pentru Cristian Tatu, CEO Top Vest Logistic Brasov (companie de distributie cu 17 camioane), intrarea in parteneriatul Pall-Ex a insemnat dublarea cifrei de afaceri in 2013 fata de 2012, in conditiile dezvoltarii unei activitati complementare si cresterii eficientei distributiei proprii, prin reducerea costurilor pe partida/tona cu 25%. Au fost atrasi clienti noi, iar stocurile proprii au scazut prin cresterea frecventei livrarilor. Adrian Popescu, administrator Gral Logistics SRL Bacau (companie cu 15 camioane si o cifra de afaceri de 12 milioane de lei), a aratat ca in momentul intrarii in Pall-Ex isi punea probleme privind seriozitatea membrilor pe care nu ii cunostea in acel moment. Dar, dupa o perioada de 5 luni in care nu a fost inregistrat nici un fel de incident, indoiala a disparut. Compania si-a largit gama de servicii oferite clientilor putand asigura distributia partidelor mici express oriunde in tara, iar costurile de distributie pe partida/tona s-au redus cu 30%. Total As din Cluj este, ca volum, cel mai mare membru al retelei din tara, dispune de o flota proprie de distributie, de 3 depozite si are 148 de angajati. Compania trimite astazi doua camioane pline in fiecare seara catre depozitul central din Sibiu. „In 2011 aveam o experienta importanta in vanzari si distributie, dar nu stiam nimic despre acest business. Ne doream insa diversificarea activitatii. Dupa un an si jumatate pot spune ca a fost o afacere de succes“, a afirmat Alexandru Muresean, administratorul companiei. El a precizat ca prin intermediul Pall-Ex a lansat o noua divizie, un nou centru de profit, stocurile proprii de marfa s-au redus cu 32%, iar indicatorii de profitabilitate s-au imbunatatit in conditiile cresterii vitezei de colectare si reducerii circuitului cash to cash. Si pentru compania Boema din Hunedoara, care beneficiaza de flota de distributie, 4 depozite si 100 de angajati, parteneriatul din cadrul Pall-Ex a insemnat utilizarea eficienta a parcului prin diminuarea costului tona livrata cu 27%. In paralel, gama de servicii oferite a crescut, compania realizand astazi servicii de depozitare, picking si pregatire marfa, la care se adauga livrari just-in-time.
Hub-ul central este la Sibiu
Concret, distributia in cadrul Pall-Ex se realizeaza in mai multe faze. Prima se refera la colectarea si consolidarea marfurilor de catre membri, care apoi sunt transportate la hub-ul central Pall-Ex din Sibiu. Acest lucru se intampla in fiecare noapte, la o ora prestabilita. Odata ajunsa in hub, marfa este sortata pentru a fi incarcata in vehiculele corespunzatoare ale membrilor, care se intorc la sediul propriu in dimineata zilei urmatoare si livreaza marfa catre clientii din zona. De mentionat ca fiecare partener opereaza depozitul lui local, unde colecteaza marfa, pe care o trimite utilizand camioane mari in hub-ul central. „In fiecare noapte, vin camioane cu marfa paletizata in depozitul din Sibiu, unde se face cross-dock. De exemplu, din Constanta este adusa marfa pentru restul tarii, care este preluata din Sibiu de ceilalti parteneri. In acelasi timp, partenerii din tara aduc la Sibiu marfa avand destinatie Constanta. Astfel, economia vine din faptul ca vehiculul este ocupat si pe tur si pe retur“, a explicat Danor Ionescu, mentionand ca, in depozitul din Sibiu, un camion este descarcat in 16 minute, in conditiile in care marfa este scanata si statusul ei descarcat in sistem. De altfel, marfa este scanata inca din momentul in care este preluata de parteneri in depozitele proprii, parcursul ei putand fi urmarit online/live printr-un sistem track & trace de catre clienti. Totul este gestionat de sistemul Twine, dezvoltat de englezi in ultimii 16 ani, implementat la toti partenerii Pall-Ex, care presupune tehnologie Bar-Code, track & trace, comunicare si raspuns „real-time“, trasabilitate & controlul calitatii, KPI, dovada livrarii online (E-POD) si CMR Scanat in 24h. Astfel, pe langa faptul ca Pall-Ex pune la dispozitia companiilor partenere infrastructura necesara pentru distributie, ofera know-how, metodologie, proceduri si, mai ales, disciplina.
Cum devii membru?
Pentru ca o companie sa devina membru Pall-Ex, trebuie parcurse mai multe etape. Intr-o prima etapa, viitorii parteneri sunt identificati sau iau din proprie initiativa legatura cu reprezentantii retelei. Apoi, are loc o discutie cu patronul companiei, caruia i se prezinta conceptul, pentru a se putea implica initial direct. Ulterior, actiunea poate fi preluata de managerii care il reprezinta in companie. „Este foarte important ca firma sa aiba o buna reputatie locala si sa beneficieze de expertiza in transportul si distributia de marfa. Sa detina masini cu ajutorul carora sa acopere zona. De asemenea, sa inteleaga aspectele comerciale si sa dispuna de oameni de vanzari si de un sistem IT. In acelasi timp, partenerii trebuie sa fie stabili din punct de vedere financiar, motiv pentru care se face o analiza financiara pe baza balantelor si a bilanturilor, in urma careia compania primeste un scoring. Urmarim din acest punct de vedere mai multe aspecte precum gradul de indatorare, active versus pasive sau acoperirea din piata“, a aratat Danor Ionescu, subliniind ca nivelul parcului conteaza, dar nu reprezinta un criteriu eliminatoriu. In opinia sa, membrii incep sa faca profit in maxim 6 luni de la momentul aderarii, in conditiile in care costurile initiale nu sunt foarte mari. Este vorba de o taxa de acces la retea, valabila timp de 10 ani, la care se adauga o taxa operationala, direct proportionala cu numarul paletilor distribuiti in retea. De asemenea, fiecare depozit al partenerilor este dotat cu aparate wireless, prin intermediul carora marfurile sunt automat introduse in sistem. „Aceste dispozitive sunt furnizate prin intermediul Pall-Ex, dar trebuie achitate de parteneri. Ele au o durata de viata de cel putin 5 ani si ofera o serie de facilitati suplimentare pe langa scanare, precum fotografierea paletului si masurarea lui. Aducem aceste aparate din Anglia, unde am obtinut preturi foarte bune, beneficiind de puterea de negociere a grupului. Si etichetele utilizate in retea au anumite caracteristici speciale si pot fi scanate de la 7-8 metri.“ De asemenea, in cazul in care nu au, partenerii Pall-Ex trebuie sa isi recruteze un om de vanzari si un operator la calculator, care sa lucreze part-time, dimineata si seara, cate 2-3 ore. „Ne aflam in parteneriat. Fiecare firma are clientii proprii si isi stabileste preturile. Tarifele pentru serviciile prestate intre parteneri sunt insa fixe. Toti partenerii au astfel acces la un sistem competitiv de distributie nationala 24 h, lucru care, altfel, este aproape imposibil. Nici o alta firma care nu foloseste puterea unita a altor firme nu poate sa faca asta“, a precizat Danor Ionescu. Planurile de dezvoltare vizeaza zona de retail, comertul online, segmentul reverse logistics (electrocasnice, ambalaje), grupajul international cu ajutorul celorlalte retele nationale si cresterea eficientei operatiunilor prin introducerea de semiremorci double decker.
Danor Ionescu, CEO Pall-Ex Romania:
„Pall-Ex este o solutie noua de distributie nationala. O asociere de companii independente, de transport sau distributie care, in acest moment, are 26 de membri, targetul ce ni-l propunem fiind de 30 de membri“.
„Transportam pentru clienti sferturi de palet, jumatati, paleti full si megafull. Greutatile maxime acceptate sunt de 175 kg pentru sfert, 350 kg pentru jumatate de palet, 700 kg pentru full si 1.200 kg pentru megafull.“
„Fondata in 1996, reteaua Pall-Ex a devenit unul dintre liderii europeni in materie de servicii logistice, fiind un concept nou pentru Centrul si Estul Europei. Nu insa si pentru Vest. In Marea Britanie functioneaza 10 astfel de retele, in Germania 9, in Italia si in Spania 4, iar in Franta sunt 7. Pall-Ex se afla in crestere atat in Marea Britanie cat si in Europa Continentala – astazi unifica 327 membri in intreaga Europa si transporta 3,1 milioane de paleti pe an. Din 2011 activeaza in Romania, promovand un model inovativ de afaceri, care permite formarea unei retele de transportatori si distribuitori locali ce ofera un serviciu de livrare in 24 de ore a marfurilor paletizate pe intreg teritoriul tarii.“
PALL-EX Romania a preluat marfa TCE Holding
Pall-Ex Romania a devenit cel mai mare distribuitor de marfuri paletizate in regim expres din Romania dupa ce a anuntat planurile de a incorpora compania TCE Holding in reteaua de membri. Intelegerea presupune ca TCE sa isi inceteze toate activitatile la nivel de regional si sa devina membru al retelei Pall-Ex Romania, transportand astfel marfurile sale paletizate prin intermediul retelei de membri. „Noul parteneriat va duce la cresterea volumelor retelei de marfuri paletizate cu aproximativ 50% si va spori numarul de membri regionali cu 10%“, a precizat Danor Ionescu.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro