Asociațiile patronale din transporturi se află, din nou, de aceeași parte a baricadei, solicitând rezolvarea urgentă a problemelor legate de reîncadrarea diurnelor și, mai nou, de carantinarea șoferilor nevaccinați. Cărăușii acuză Guvernul de distrugerea, cu bună știință, a uneia dintre puținele industrii în care România e competitivă, la nivel european, iar, în acest context, pregătesc, pentru septembrie, proteste. De data aceasta, însă, anunțate și bine organizate, nu spontane, ca în iunie.
Mesajul dat de reprezentanții asociațiilor profesionale, cu ocazia conferinței de presă din 5 august, a fost unul clar: „Nu suntem aici să cerem facilități, sau să solicităm oprirea controalelor!”. Dar impozitarea retroactivă a diurnei nu reprezintă o măsură corectă și în acord cu legea.
Asociațiile patronale din transporturi consideră măsura luată de ANAF abuzivă. „În timp ce țări precum Polonia, Lituania sau Ungaria își protejează propriii transportatori, România este singurul stat european care impozitează diurna. Efectele sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalitățile fiind imposibil de plătit”, susțin transportatorii.
Concret, deciziile ANAF de reîncadrare a diurnelor șoferilor care lucrează în transportul internațional și impunerea retroactivă, pe ultimii 5 ani, a impozitelor pe venit și a contribuțiilor sociale aferente sumelor plătite ca diurne, pot genera cheltuieli care pot varia între câteva sute de mii de euro și zeci de milioane, fiind similare cifrei de afaceri înregistrată de companii în ultimii doi ani, conform patronatelor din domeniu. „Acțiunea ANAF este aceea de distrugere a pieței de transport internațional, la comanda statelor vest-europene, câtă vreme nicio firmă de transport nu are asemenea capitaluri. Transportul rutier este o activitate extrem de competitivă, marja de profit fiind, de regulă, între 1 și 3%. Iar activele, în cea mai mare parte, sunt ale firmelor de leasing.”
Amnistie fiscală și reguli clare
În acest context, asociațiile patronale continuă să solicite amnistia fiscală, pe orice speță de reîncadrare retroactivă a diurnelor, și elaborarea unei note de orientare privind interpretarea prevederilor legislative referitoare la diurne/indemnizații. Reamintim, problema diurnelor a făcut obiectul unor discuții (prezentate pe larg în revista ZIUA CARGO) între reprezentații cărăușilor și ai ANAF, fără să se ajungă la o concluzie comună.
Carantinarea șoferilor în România, o măsură unică în Europa
Între timp, decizia de a carantina, pentru 14 zile, toți șoferii profesioniști care revin din țări „roșii” din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu COVID-19, dacă nu sunt vaccinați și nici nu pot dovedi că au trecut prin boală, în ultimele trei luni, ridică mari bătăi de cap companiilor de transport. Conform patronatelor, măsura este unică în Europa, șoferii profesioniști fiind exceptați de la carantină, în toate țările, pentru menținerea lanțurilor de aprovizionare cu marfă, așa cum recomandă, de altfel, și Comisia Europeană, care a creat, în acest sens, „culoare verzi” și a îndemnat la exceptarea de la carantinare a șoferilor profesioniști.
Eroi, anul trecut, acum… discriminați
„Șoferii profesioniști sunt lucrători esențiali și s-au aflat în linia întâi, încă de la începutul pandemiei, livrând bunurile necesare pentru consumul și sănătatea populației. România are un deficit de șoferi profesioniști, iar orice decizie de carantinare a acestora poate duce la blocaje grave în lanțurile de aprovizionare, dar și la o scădere a afacerilor firmelor de transport rutier”, se arată într-un comunicat transmis de UNTRR. Uniunea precizează, de asemenea, că „potrivit Hotărârii 43 din 01.07.2021, lucrătorii transfrontalieri care intră în România din Ungaria, Bulgaria, Serbia, Ucraina sau Republica Moldova, precum și cetățenii români angajați ai operatorilor economici din țările menționate, care, la intrarea în țară, fac dovada raporturilor contractuale cu operatorii economici respectivi, sunt exceptați de la măsura carantinei, iar în acest caz, lucrătorii din transportul rutier sunt discriminați în raport cu aceștia”.
Pe locul 3 în UE, pentru cross-trade și cabotaj
Reamintim, în ciuda faptului că suntem a 15-a economie la nivelul Uniunii Europene, România este a 8-a piață de transport rutier din Uniunea Europeană și se poziționează pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8,2%), după Polonia și Lituania.
Sectorul de transport rutier este cel mai mare contribuitor la exportul de servicii, cu peste 300.000 de angajați și o contribuție la PIB de 5%.
Meda IORDAN
Meda.iordan@ziuacargo.ro