Partea de Sud a Centurii Capitalei creeaza in continuare probleme importante transportatorilor care nu pot evita aceasta ruta. Sunt ore pierdute la cozi in dreptul intersectiilor unde autovehiculele de pe Centura trebuie sa cedeze trecerea celor de pe drumurile radiale.
In urma mesajelor primite, referitoare la circulatia pe zona de Sud a Centurii Bucuresti, am decis impreuna cu BursaTransport sa verificam modul in care se circula pe acest segment de drum si, in masura posibilitatilor, sa cautam solutii pentru ameliorarea situatiei. Mai exact, am format doua echipaje, o masina BursaTransport care sa plece din Afumati catre Militari (intrarea pe A1) si o masina Ziua Cargo care sa realizeze acelasi drum, dar in sens opus.
Este vorba despre aproximativ 44 km, cu o singura banda pe sens si care are o importanta valoare strategica pentru transportatori, atat in ceea ce priveste transportul national, cat si cel international – rutele catre Bulgaria, Grecia sau Turcia ating in general partea sudica a Centurii Capitalei.
Tara contrastelor
Societatea romaneasca evolueaza iar transporturile trebuie sa urmeze indeaproape aceasta tendinta. Infrastructura rutiera a cunoscut, la randul ei, imbunatatiri dar, cu toate acestea, a ramas mult in urma fata de nevoile si pretentiile tarii noastre.
Dezechilibrul este perfect ilustrat de modul in care arata Centura Capitalei. Pe de o parte, zona de Nord a fost refacuta si se circula pe doua benzi pe sens, dar partea de Sud a ramas in acelasi stadiu – pierduta intr-un timp care, din punct de vedere social si economic, speram ca a trecut de mult. Rezultatul este ca, in masura posibilitatilor, lumea evita partea de Sud a Centurii.
De asemenea, parcul auto, atat in ceea ce priveste utilitarele, cat, si autoturismele, s-a modernizat ajutand la o mai buna fluenta a traficului, dar, in acelasi timp, a crescut in numar.
Calitatea circulatiei pe un drum poate fi judecata foarte corect privind lucrurile din punctul de vedere al unui sofer strain, aflat prima data pe respectiva ruta.
Pe Centura Bucurestiului, contrastele sunt izbitoare si nu ma refer doar la infrastructura rutiera (Nord – Sud). Astfel, in scurtul nostru test, am putut vedea caini vagabonzi, prostituate si nelipsitul comert stradal, care profita de cozile lungi de masini din intersectiile „cheie“, pe care le transforma in targuri ambulante. Se comercializeaza cele mai diverse lucruri: geci, drujbe, incarcatoare auto pentru telefoane mobile… dar si hartie igienica. Probabil ca stiu comerciantii ce se cauta, ca doar nu stau degeaba pe Centura.
Iar toate acestea sunt asezonate cu multa mizerie. Stim cu totii ca partea de Sud a Centurii are o singura banda pe sens si nici aceasta nu este intr-o stare prea buna in unele locuri. Stim, de asemenea, cat de greu este in Romania sa incepi si, mai ales, sa termini un proiect de modernizare rutiera. Dar nu inteleg de ce nu se face nimic in privinta mizeriei, a gunoaielor de toate felurile care marginesc, in multe locuri, Centura. Aspectul este dezolant – cu siguranta pentru soferul strain, pentru ca noi, toti ceilalti, ne vom preface ca nu vedem.
De asemenea, am fost contrariat sa vad pe alocuri anunturi pentru cumpararea de paleti. Am auzit despre pierderile importante pe care multe firme le inregistreaza din cauza „disparitiei“ paletilor pe care isi transporta marfa. Sper ca asemenea anunturi sa nu reprezinte o invitatie la furt, dar, pe de alta parte, legea pare, cel putin partial, uitata intr-un loc precum partea de Sud a Centurii Bucurestiului.
Pe de alta parte, investitii importante si-au facut loc in aceasta zona – sedii impozante, puncte de productie, depozite… Au, deocamdata, aspectul unor oaze de curatenie, dar dezvoltarea este evidenta si nevoia lor pentru o infrastructura moderna este, de asemenea, in crestere. Discutam de o problema cu care se confrunta numeroase investitii din tara noastra – „venele gatuite ale sistemului circulator“.
O problema de prioritate
Sa revenim, totusi, la experimentul nostru. Am decis sa incepem testul la ora 10:00 – o perioada „libera“ din punct de vedere al traficului bucurestean.
Practic, la aceasta ora, cea mai mare parte din trafic este formata din camioane. In mod surprinzator, desi numarul autovehiculelor a fost important, circulatia s-a desfasurat decent, chiar bine daca luam in considerare starea drumului. Motivul este unul foarte simplu – in cele patru intersectii unde se cedeaza trecerea, pe drumurile radiale, cu prioritate, traficul a fost aproape inexistent. Este vorba despre intersectiile Domnesti, Berceni, Oltenita si Cernica.
Oricum, chiar si asa, viteza medie inregistrata de noi a depasit cu putin 40 km/h. Reamintesc faptul ca in testul nostru am mers cu autoturisme.
O alta observatie interesanta este aceea ca ambele masini au parcurs traseul in acelasi timp. Deci, indiferent de sensul de circulatie traficul are aceeasi intensitate.
Chiar daca ora a fost una care sa asigure un trafic minim, cozile nu au lipsit – in jur de 1.000 m la Domnesti, apoximativ 400 m la Berceni si coloane mai scurte la Oltenita si Cernica.
In orele cu circulatie intensa pe drumurile radiale cu prioritate, aceste coloane cresc exponential odata cu timpul necesar tranzitarii acestor intersectii.
Ne-am gandit si la posibile solutii. Unele care sa ajute la fluidizarea circulatiei pe termen scurt, inainte sa apara pasarele, autostrazi suspendate sau cine stie… teleportarea.
Inversarea prioritatilor nu pare sa reprezinte o optiune buna. Sigur, traficul pe Centura ar avea mult de castigat, dar cei care vin de pe drumurile radiale nu ar mai trece niciodata, mai ales ca, in respectivele intersectii, trebuie sa traverseze si calea ferata.
Astfel, ramane posibilitatea agentilor de circulatie sau a unor semafoare „inteligente“, combinate, eventual, cu o largire a soselei in apropierea intersectiilor.
„Prezenta a patru agenti de politie care sa dirijeze aceste intersectii ar crea o usurare uriasa in primul rand transportatorilor care sunt fortati sa tranziteze Bucurestiul timp de ore intregi pe aceasta sosea de centura. Ca si contribuabil, fac comparatie intre costul fortei de munca angajabile in rezolvarea acestei situatii imposibile si costul pasajelor rutiere construite deja in partea de Nord a Centurii“, a precizat Dan Cotenescu, manager BursaTransport.
O campanie BursaTransport si Ziua Cargo
Mesaje ale transportatorilor
„La ora 18:00, coloana de pe soseaua de Centura de la intersectia cu soseaua Cernica se intindea pana in Comuna Voluntari.“
„Cand se vor construi pasarele, traficul va fi ok. Uitati-va cum se circula pe bucata de Centura Chitila-Afumati. Numai ca in acea zona locuiesc persoane importante.“
„Anormalul a devenit de multa vreme normal. Aceasta situatie persista de ani de zile pe Centura Bucurestiului. S-a mai descongestionat putin traficul pe tronsonul Afumati-Chitila, in urma darii in folosinta a circulatiei pe doua benzi. Din pacate, acolo unde se termina acest tronson se produc cozi lungi. Pana nu se vor aloca alti bani pentru continuarea lucrarilor, nu se va schimba nimic. Nu au cum sa rezolve problema cativa agenti de politie. Acestia au alte interese: vanarea celor care nu opresc la indicatorul STOP. Aveti grija daca veti trece noaptea – asigurati-va ca nu sunt agenti ascunsi. In rest, evitati pe cat posibil Centura de la Afumati pana la Militari, pe ambele sensuri.“
„Coada se intindea pana la iesirea catre A1.“
„Astazi am facut 4 ore si 10 minute de la Ploiesti pana la iesirea spre Giurgiu. Aproximativ 75 km. Este bataie de joc. Asa se uzeaza camioanele care lucreaza pe tara.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro