Pe Centura Bucurestiului

Partea de Sud a Centurii Capitalei creeaza in continuare probleme importante transportatorilor care nu pot evita aceasta ruta. Sunt ore pierdute la cozi in dreptul intersectiilor unde autovehiculele de pe Centura trebuie sa cedeze trecerea celor de pe drumurile radiale.

In urma mesajelor primite, referitoare la circulatia pe zona de Sud a Centurii Bu­cu­resti, am decis impreuna cu BursaTransport sa verifi­cam modul in care se circula pe a­cest segment de drum si, in ma­sura posibilitatilor, sa cautam so­lutii pentru ameliorarea situatiei. Mai exact, am format doua echi­pa­je, o masina BursaTransport care sa plece din Afumati catre Mi­litari (intrarea pe A1) si o ma­sina Ziua Cargo care sa realizeze acelasi drum, dar in sens opus.

Este vorba despre aproximativ 44 km, cu o singura banda pe sens si care are o importanta va­loa­re strategica pentru trans­por­tatori, atat in ceea ce priveste trans­portul national, cat si cel in­ter­national – rutele catre Bulgaria, Grecia sau Turcia ating in general partea sudica a Centurii Capitalei.

Tara contrastelor

Societatea romaneasca evo­luea­za iar transporturile trebuie sa urmeze indeaproape aceasta tendinta. Infrastructura rutiera a cu­noscut, la randul ei, imbunatatiri dar, cu toate acestea, a ramas mult in urma fata de nevoile si pre­tentiile tarii noastre.

Dezechilibrul este perfect ilus­trat de modul in care arata Centura Capitalei. Pe de o parte, zona de Nord a fost refacuta si se circula pe doua benzi pe sens, dar partea de Sud a ramas in acelasi stadiu – pierduta intr-un timp care, din punct de vedere social si eco­no­mic, speram ca a trecut de mult. Rezultatul este ca, in masura po­sibilitatilor, lumea evita partea de Sud a Centurii.

De asemenea, parcul auto, atat in ceea ce priveste utilitarele, cat, si autoturismele, s-a moder­ni­zat ajutand la o mai buna fluenta a traficului, dar, in acelasi timp, a crescut in numar.

Calitatea circulatiei pe un drum poate fi judecata foarte corect pri­vind lucrurile din punctul de ve­dere al unui sofer strain, aflat pri­ma data pe respectiva ruta.

Pe Centura Bucurestiului, con­tras­tele sunt izbitoare si nu ma refer doar la infrastructura rutiera (Nord – Sud). Astfel, in scurtul nos­tru test, am putut vedea caini va­gabonzi, prostituate si nelipsitul co­mert stradal, care profita de co­zile lungi de masini din inter­sec­ti­ile „cheie“, pe care le transforma in targuri ambulante. Se comer­cia­lizeaza cele mai diverse lucruri: geci, drujbe, incarcatoare auto pen­tru telefoane mobile… dar si har­tie igienica. Probabil ca stiu co­merciantii ce se cauta, ca doar nu stau degeaba pe Centura.

Iar toate acestea sunt ase­zo­na­te cu multa mizerie. Stim cu totii ca partea de Sud a Centurii are o singura banda pe sens si nici aceasta nu este intr-o stare prea buna in unele locuri. Stim, de asemenea, cat de greu este in Romania sa incepi si, mai ales, sa termini un proiect de modernizare ru­tiera. Dar nu inteleg de ce nu se face nimic in privinta mizeriei, a gunoaielor de toate felurile care mar­ginesc, in multe locuri, Cen­tura. Aspectul este dezolant – cu siguranta pentru soferul strain, pen­tru ca noi, toti ceilalti, ne vom preface ca nu vedem.

De asemenea, am fost con­tra­riat sa vad pe alocuri anunturi pen­tru cumpararea de paleti. Am auzit despre pierderile importante pe care multe firme le inregistreaza din cauza „disparitiei“ paletilor pe care isi transporta marfa. Sper ca ase­menea anunturi sa nu repre­zin­te o invitatie la furt, dar, pe de alta parte, legea pare, cel putin partial, uitata intr-un loc precum par­tea de Sud a Centurii Bucu­res­tiului.

Pe de alta parte, investitii im­por­tante si-au facut loc in aceasta zona – sedii impozante, puncte de productie, depozite… Au, deo­cam­data, aspectul unor oaze de cura­tenie, dar dezvoltarea este evi­denta si nevoia lor pentru o infra­structura moderna este, de ase­menea, in crestere. Discutam de o problema cu care se confrun­ta numeroase investitii din tara noas­tra – „venele gatuite ale siste­mu­lui circulator“.

O problema de prioritate

Sa revenim, totusi, la expe­ri­men­tul nostru. Am decis sa ince­pem testul la ora 10:00 – o pe­ri­oa­da „libera“ din punct de vedere al traficului bucurestean.

Practic, la aceasta ora, cea mai mare parte din trafic este formata din camioane. In mod sur­prin­za­tor, desi numarul autovehiculelor a fost important, circulatia s-a des­fasurat decent, chiar bine daca luam in considerare starea dru­mu­lui. Motivul este unul foarte sim­plu – in cele patru intersectii unde se cedeaza trecerea, pe dru­mu­rile radiale, cu prioritate, tra­fi­cul a fost aproape inexistent. Este vorba despre intersectiile Dom­nesti, Berceni, Oltenita si Cernica.

Oricum, chiar si asa, viteza me­die inregistrata de noi a depasit cu putin 40 km/h. Reamintesc faptul ca in testul nostru am mers cu autoturisme.

O alta observatie interesanta este aceea ca ambele masini au parcurs traseul in acelasi timp. Deci, indiferent de sensul de cir­cu­latie traficul are aceeasi inten­sitate.

Chiar daca ora a fost una care sa asigure un trafic minim, cozile nu au lipsit – in jur de 1.000 m la Domnesti, apoximativ 400 m la Berceni si coloane mai scurte la Oltenita si Cernica.

In orele cu circulatie intensa pe drumurile radiale cu prioritate, aceste coloane cresc exponential odata cu timpul necesar tranzitarii acestor intersectii.

Ne-am gandit si la posibile so­lutii. Unele care sa ajute la flui­di­zarea circulatiei pe termen scurt, ina­inte sa apara pasarele, auto­strazi suspendate sau cine stie… teleportarea.

Inversarea prioritatilor nu pare sa reprezinte o optiune buna. Si­gur, traficul pe Centura ar avea mult de castigat, dar cei care vin de pe drumurile radiale nu ar mai trece niciodata, mai ales ca, in res­pectivele intersectii, trebuie sa traverseze si calea ferata.

Astfel, ramane posibilitatea agentilor de circulatie sau a unor se­mafoare „inteligente“, com­bi­na­te, eventual, cu o largire a soselei in apropierea intersectiilor.

„Prezenta a patru agenti de po­litie care sa dirijeze aceste in­ter­sectii ar crea o usurare uriasa in primul rand transportatorilor care sunt fortati sa tranziteze Bu­cu­restiul timp de ore intregi pe a­ceasta sosea de centura. Ca si con­tribuabil, fac comparatie intre cos­tul fortei de munca angajabile in rezolvarea acestei situatii im­po­sibile si costul pasajelor rutiere con­struite deja in partea de Nord a Centurii“, a precizat Dan Cote­nes­cu, manager BursaTransport.

O campanie BursaTransport si Ziua Cargo

Mesaje ale transportatorilor

„La ora 18:00, coloana de pe soseaua de Centura de la intersectia cu soseaua Cernica se intindea pana in Comuna Voluntari.“

„Cand se vor construi pasarele, traficul va fi ok. Uitati-va cum se circula pe bucata de Centura Chitila-Afumati. Numai ca in acea zona locuiesc persoane importante.“

„Anormalul a devenit de multa vreme normal. Aceasta situatie persista de ani de zile pe Centura Bucurestiului. S-a mai descongestionat putin traficul pe tronsonul Afumati-Chitila, in urma darii in folosinta a circulatiei pe doua benzi. Din pacate, acolo unde se termina acest tronson se produc cozi lungi. Pana nu se vor aloca alti bani pentru continuarea lucrarilor, nu se va schimba nimic. Nu au cum sa rezolve problema cativa agenti de politie. Acestia au alte interese: vanarea celor care nu opresc la indicatorul STOP. Aveti grija daca veti trece noaptea – asigurati-va ca nu sunt agenti ascunsi. In rest, evitati pe cat posibil Centura de la Afumati pana la Militari, pe ambele sensuri.“

„Coada se intindea pana la iesirea catre A1.“

„Astazi am facut 4 ore si 10 minute de la Ploiesti pana la iesirea spre Giurgiu. Aproximativ 75 km. Este bataie de joc. Asa se uzeaza camioanele care lucreaza pe tara.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.