Faptul că România are probleme din ce în ce mai mari legate de lipsa de personal, în aproape toate domeniile de activitate, nu mai este de mult o surpriză pentru nimeni. Migrația de forță de muncă spre țările din vestul Europei a devenit un fenomen generalizat, la toate nivelurile.
Reversul medaliei este că, din exportator masiv de forță de muncă, România tinde să devină, pe termen scurt, un important importator. Iar acest fenomen se manifestă și în zona transporturilor și logisticii, unde personalul extracomunitar poate reprezenta o soluție, chiar dacă, deocamdată, procesul de recrutare nu este unul dintre cele mai facile.
Extracomunitari.ro reprezintă un concept pus la punct pentru a ușura acest proces pentru companiile românești interesate, mai ales în contextul în care, anul acesta, cota permisă de lucrători extracomunitari va crește la 100.000 de persoane.
Problema ucraineană
„Am prevestit, încă din 2016, ca va veni o criză a șoferilor pentru piața europeană, motiv pentru care am acționat pe 2 direcții. Ne-am îndreptat atenția către Ucraina și tarile asiatice”, spune Alin Căuneac, director general extracomunitari.ro. „În Ucraina, la Cernăuți, am început un proiect ce s-a materializat în 2018. Am deschis o școală de șoferi de camion și o agenție de recrutare, iar, în prezent, livrăm șoferi profesioniști către piața de transport poloneză și avem în vedere deschiderea, la începutul acestui an, a încă doua centre, în partea centrala și de est a Ucrainei.”
Din păcate, piața românească, din prisma legilor învechite și a refuzului autorităților competente, nu poate primi șoferi din Ucraina, dar extracomunitari.ro este pregătită în orice moment pentru furniza șoferi firmelor romanești deîndată ce legislația o va permite.
Șoferi din Pakistan
Paradoxal, este posibilă aducerea de șoferi din țările asiatice. Astfel, pentru piața românească, de transport intern și internațional, extracomunitari.ro a mizat pe șoferii din Pakistan.
Permisele de conducere pakistaneze se pot preschimba, fără examen, în permis romanesc, de aici începând discuția:
- Șoferii care dețin permis de conducere emis după data de 10 septembrie 2009 pot lucra direct pentru firmele de distribuție romanești, atât timp cât nu se aplică Regulamentul 561/2006 privind atestarea.
- Șoferii care dețin permis de conducere dinaintea datei de 10 septembrie 2009 trebuie preșcolarizați, în Pakistan, pentru obținerea codului 95 în limba engleză, apoi trebuie să obțină vize de muncă romanești, să dea examen de atestat în Romania pentru ca apoi să poată fi folosiți pe rute naționale și internaționale (fără spațiul Schengen – România /Bulgaria/Turcia/Serbia).
Trăsături de caracter
O altă soluție ar fi șoferii din Republica Moldova, dar se pare că, aici, am pierdut competiția cu Vestul. „Despre șoferii moldoveni, pot spune că sunt mai vânați de către companiile de transport decât cei români, însă aceștia se îndreaptă majoritar către piața germană, întrucât beneficiază și de alocații pentru copii (200 de euro/copil/lună)”, arată Alin Căuneac.
De asemenea, el a subliniat faptul că șoferii ucraineni sunt foarte buni și loiali, constatând, în cazul contractelor încheiate cu companiile poloneze cu șoferi din Ucraina, o retenție de personal de peste 85%. Aceștia trebuie dispecerizați, însă, în limba maternă sau în rusă, deoarece foarte puțini cunosc limba engleza. O altă particularitate ține de faptul că sunt, în majoritate, ortodocși pe rit vechi, firmele la care lucrează putând, astfel, beneficia de prezența lor la lucru pe perioada Crăciunului și Revelionului pe rit nou, iar perioada concediilor lor de sărbători este după 10 ianuarie.
Una dintre probleme este faptul că un șofer din Ucraina nu va veni niciodată să lucreze contra unui salariu de transport național, în România. Dar poate fi folosit fără nicio problemă la internațional, în urma unui proces de training corespunzător.
Cât „costă” un șofer extracomunitar?
- Un șofer din zona Ucraina – ce poate fi folosit și în spațiul Schengen, antrenează costuri inițiale de aproximativ 1.000-1.500 de euro. „Avem acorduri încheiate cu companiile cărora le livram șoferi, prin care și șoferul este informat că va primi, în primul an, o diurnă cu 10 euro mai mică, spre exemplu, față de personalul deja angajat din spațiul UE, în vederea recuperării costurilor inițiale. Apoi compania va trebui să uniformizeze salariile, pe principiul muncă egală – plată egală”, subliniază directorul general extracomunitari.ro.
- Pentru un șofer pakistanez de distribuție, costurile ar fi de aproximativ 1.000-1.200 de euro. Pentru șoferul de camion, costurile inițiale sunt mai mari, întrucât intervine și școlarizarea pentru.
Ce se poate face?
„Din septembrie 2020, am înființat un grup de lucru pentru modificarea legilor actuale romanești și uniformizarea lor, având exemplu experiența Poloniei și Lituaniei”, spune Alin Căuneac. „Trebuie schimbată legislația privind angajarea șoferilor extracomunitari din zona Ucrainei: crearea testelor de CPI/CPC în limba rusă, eliminarea datei de 10 septembrie 2009 ca dată de referință pentru testarea șoferilor extracomunitari etc. De asemenea, intrarea României în spațiul Schengen ar da posibilitatea șoferilor din Pakistan să efectueze transporturi internaționale.”
Directorul general extracomunitari.ro crede că, dacă Guvernul României va înțelege importanța schimbărilor de legislație, România, ca și în cazul Poloniei și Lituaniei, va putea redeveni un jucător competitiv pe piața europeană.
Nici în logistică situația nu este „roz”
Nici cealaltă verigă a lanțului de aprovizionare, depozitarea, nu stă foarte bine la capitolul personal, chiar dacă toată lumea vorbește, în ultima vreme, mai ales despre șoferi.
„Mai ales în cazul lucrătorilor din depozit, sunt presiuni foarte mari din partea Germaniei, Țărilor de Jos sau Belgiei asupra lucrătorilor români; este o cerere extraordinar de mare din partea lor”, arată Alin Căuneac. „Până la izbucnirea pandemiei, am recrutat 1.000 de lucrători români pentru platforma olandeză bol.com, care deservește toată zona Benelux. Iar aceasta este doar partea asumată de agenția noastră; dar sunt o mulțime de alte agenții care intermediază astfel de posturi.” Directorul general extracomunitari.ro spune că fluctuația de personal în depozit de acolo este la fel ca și în România, nivelul salariilor în depozit fiind mai scăzut decât cel al șoferilor. Salariul brut se situează undeva la 2.200 de euro, ceea ce înseamnă că netul ajunge la aproximativ 1.600 de euro. Dacă se scade cazarea, lucrătorii rămân cam cu 1.300 de euro în mână (zona Benelux).
Se mărește arealul de recrutare
Având în vedere faptul că personalul din depozit nu este considerat a fi ultra calificat, iar cerințele sunt mai puțin exigente, pare mai simplu, la prima vedere, să găsești lucrătorii de care ai nevoie în afara Europei. În orice caz, zona de recrutare se poate extinde. „Personal pentru depozite aducem din toată Asia, dar, pentru că sunt unele țări care sunt foste colonii britanice și pentru că locuitorii sunt vorbitori de limbă engleză, sunt preferați lucrătorii din Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh, India și Indonezia”, declară Alin Căuneac, atrăgând atenția asupra faptului că procesul de recrutare durează aproximativ 4 luni. „Managerii ar trebui să-și facă o strategie de resurse umane asemănătoare jocului de șah. Când timpul se încălzește, în primăvară, lucrătorii români încep să migreze către statele din vestul Europei, dar managerii nu se gândesc la asta din timp și solicită personal aproape pe loc. Nu putem recruta într-un termen foarte scurt din străinătate (1-2 săptămâni), pentru că birocrația este foarte mare, este nevoie de certificate COVID, caziere judiciare, nivel bun al limbii engleze, diferite aptitudini sau pregătire profesională solicitate de compania angajatoare etc.”
Astfel, putem concluziona că recrutarea din străinătate poate reprezenta o alternativă, dar că mai avem câțiva pași importanți de parcurs, ca țară, pentru a facilita și eficientiza acest proces.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro