Noua utilitară cu propulsie alternativă, folosind o pilă de combustie pe bază de hidrogen, este cel mai recent simbol al strategiei mărcii, „Extended power of choice”.
PEUGEOT își respectă angajamentul de a reduce drastic emisiile de carbon, numărându-se printre primii constructori auto care, începând cu 2021, aduce în producția de serie, în segmentul de furgoane compacte, o versiune electrică bazată pe hidrogen. Aceasta confirmă implementarea rapidă a gamei de vehicule electrificate PEUGEOT EXPERT, după lansarea, în 2020, a modelului e-EXPERT alimentat de la o baterie, desemnat International Van of the Year 2021.
Accesul silențios în centrul orașelor, fără emisii de CO2 și fără niciun compromis în materie de performanță utilă, poziționează Noul PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen ca soluție de mobilitate viabilă, ce răspunde nevoilor profesioniștilor și ale comunităților urbane preocupate de calitatea vieții locuitorilor lor. Vehiculul va fi oferit mai întâi clienților profesioniști ai mărcii (vânzări directe) în Franța și Germania, primele unități fiind livrate la sfârșitul anului 2021. Acesta va fi produs în Franța, la Valenciennes și transformat apoi la centrul de inginerie al grupului Stellantis din Rüsselsheim, Germania.
Eficiența noii generații e-Van Hydrogen
Construit pe platforma modulară EMP2 (Efficient Modular Platform), noul PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen este un vehicul 100% electric, asociat cu un sistem „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”, format din:
- O pilă de combustie pe bază de hidrogen, amplasată în compartimentul motorului din partea din față a vehiculului, ce furnizează energie motorului electric prin recombinarea hidrogenului din rezervor cu oxigenul din aer.
- Un motor electric cu magneți permanenți, ce generează o putere maximă de 100 kW (echivalentul a 136 CP) și un cuplu maxim de 260 Nm. Amplasat pe puntea față, sistemul este similar cu cel oferit de PEUGEOT e-EXPERT (versiunea electrică cu baterie). Acesta se distinge în special prin reductorul cutiei de viteze, ce a fost modificat pentru a îndeplini constrângerile legate de capacitatea de încărcare a vehiculelor comerciale.
- O baterie de înaltă tensiune Li-ion amplasată sub scaune, cu o capacitate de 10,5 kWh și o putere de 90 kW.
- Un încărcător de bord trifazat de 11 kW, aflat în compartimentul motor.
- Un sistem de rezervoare format din 3 unități de stocare a hidrogenului, amplasate sub podea, cu o capacitate totală de 4,4 kg de hidrogen comprimat la o presiune de 700 bari.
Autonomia oferită este de peste 400 km, conform protocolului WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, în curs de omologare), dintre care aproximativ 50% la încărcarea bateriei de înaltă tensiune. Procesul de alimentare cu hidrogen este simplu și rapid și durează doar trei minute, prin intermediul unei trape amplasate pe aripa stângă spate. Bateria de înaltă tensiune (10,5 kWh) poate fi reîncărcată prin intermediul prizei de reîncărcare, localizată pe aripa stângă față. Încărcătorul de bord trifazat de 11 kW asigură următorii timpi pentru încărcarea completă:
- Wall Box de 11 kW (32A): mai puțin de o oră
- priză de mare putere (16A): 3 ore
- priză standard (8A): 6 ore.
Diferitele faze de funcționare ale sistemului „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric”:
- la pornire și la viteze mici: bateria de înaltă tensiune alimentează singură motorul electric cu energia necesară pentru tracțiune
- la viteze stabilizate: pila de combustie transferă energia direct la motorul electric
- în fazele de accelerare, depășire sau urcare în pantă: pila de combustie și baterie de înaltă tensiune se asociază pentru a furniza energie motorului electric
- în fazele de frânare și decelerare, motorul electric reîncarcă bateria de înaltă tensiune.
Moduri de operare
Noul PEUGEOT e-Expert Hydrogen oferă 3 moduri de condus: Eco (60 kW, 190 Nm): pentru autonomie sporită, Normal (80 kW, 210 Nm): optim pentru utilizarea de zi cu zi și modul Power (100 kW, 260 Nm): optimizează performanța atunci când se transportă sarcini grele. Două moduri de frânare sunt disponibile, adecvate pentru încărcarea bateriei în mers: moderat, care se simte ca frâna de motor pentru un vehicul cu motor termic, și sporit (la apăsarea butonului „B” – „Brake” situat pe selectorul cutiei de viteze), pentru o decelerație crescută la eliberarea pedalei de accelerație. În standard este oferită si frâna de parcare electrică, fapt ce eliberează spațiul podelei și asigură confort și relaxare în timpul condusului.
Stilul robust al variantelor echipate cu motor termic este păstrat, dar este completat cu o serie de elemente distinctive.
La exterior:
- inscripția „e-Expert Hydrogen”, în spate
- o trapă de încărcare cu hidrogen, pe aripa stânga-spate
- un soclu de încărcare cu energie electrică, pe aripa stânga-față
- o grilă intermediară
- o suspensie mai înaltă cu 40 mm.
La interior:
- un instrumentar de bord analogic, cu ecran color, adaptat vehiculelor pe bază de hidrogen
- ecran tactil central de 7 inch, cu navigație 3D conectată și funcții TomTom Traffic
- sistemul „e-Toggle” pentru controlul cutiei de viteze, care oferă acces la funcțiile Park/Reverse/Neutral/Drive și Brake
- comutator de selectare a modului de condus
- frână de parcare electrică.
Versiuni
Sunt disponibile două versiuni, Standard, de 4,95 m și Lung, de 5,3 m. Volumul util, de până la 6.1 mp, precum și spațiul din cabina cu 2 locuri sunt identice cu cele oferite de versiunile cu motor termic. Sarcina utilă maximă, de 1.100 kg, este adaptată la versiunile electrice pe bază de hidrogen. Capacitatea de remorcare rămâne aceeași, cu posibilitatea de a remorca o sarcină de până la 1.000 kg. Există un singur nivel de echipare, ce oferă dotările necesare pentru confortul și siguranța la volan: 2 scaune individuale în cabină, 2 uși glisante, roți de 17 inch, frână de parcare electrică cu hill start assist, aer condiționat manual, Visiopark 1 (cameră video pentru marșarier cu unghi de 180°) și ecran tactil central de 7 inch, cu PEUGEOT Connect (navigație 3D TomTom, Bluetooth și compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto).
Noul PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen este primul vehicul de serie al producătorului francez ce oferă o versiune electrică cu pilă de combustie pe bază de hidrogen. Cu acest nou vehicul care întruchipează perfect strategia „Extended power of choice”, PEUGEOT duce electrificarea modelelor mărcii cu un pas mai departe. Utilitara inovează din punct de vedere tehnologic pentru a aborda așteptările și nevoile clienților și ale pieței, fără niciun compromis în ceea ce privește performanța utilă sau plăcerea la condus și cu zero emisii.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro