De cele mai multe ori, constituie un mare avantaj sa ai in spate o organizatie puternica internationala care poate oferi know-how si sustinere financiara. Uneori insa, filialele din Romania sunt cele care creeaza directii noi in cadrul grupului, devenind deschizatori de drumuri.
Compania germana Pfenning si-a inceput activitatea in Romania in 2005, cu 30 de masini care asigurau exclusiv transport catre platforme de retail. Ca de obicei, motivul extinderii catre Est l-au constituit contracte incheiate la nivelul companiei mama, primii clienti pe plan local fiind Plus si miniMAX Discount. Flota s-a majorat apoi odata cu nivelul livrarilor catre platformele de retail, ajungand in 2010 la 60 de camioane. Acesta a fost momentul in care compania din Romania a decis sa schimbe reteta germana clasica, dezvoltand directii noi. „Schimbarea actionarilor Plus si miniMAX a ridicat unele semne de intrebare privind modul in care vor fi gestionate in viitor contractele de transport. Acesta a fost unul dintre motivele pentru care am decis sa abordam directii noi“, ne-a explicat Valentin Pencea, Country Manager Pfenning Logistica. De altfel, mutarea s-a dovedit una inspirata oferind companiei de transport o gura de oxigen pentru majorarea flotei operate in Romania, in numai un an, cu pana la 80 de camioane, prin diminuarea in paralel a dependentei de o singura ramura de activitate. Concret, managementul Pfenning din Romania a propus si a obtinut aprobarea boardului companiei mama privind dezvoltarea segmentului de transport international, in conditiile in care, in Germania, sunt prestate exclusiv servicii de transport intern. Cea de-a doua directie de dezvoltare se refera la transportul utilizand semiremorci cu prelata, Pfenning fiind cunoscut drept un caraus specializat in frig. „In paralel, am inceput sa oferim servicii de transport sub temperatura controlata fara ca livrarile sa vizeze neaparat o platforma de retail. Vom incerca sa acoperim aproape toata gama de servicii de transport, mai putin grupajul, pentru dezvoltarea caruia a fost demarat un proiect pilot in Germania, care, ulterior, ar putea fi transpus si in Romania. Am decis sa stabilizam intr-o prima faza partea de transport international de prelata si frig si cea de transport intern care completeaza divizia de transport exclusiv pentru sectorul de retail, pentru ca, in 2013, sa putem dezvolta si grupajul. Practic si cresterea flotei pana la 80 de camioane a fost generata prin deschiderea unor noi directii de business, in conditiile in care s-a pastrat constant nivelul activitatii cu clientii vechi“, a aratat Valentin Pencea.
Un mixt bazat pe proprietate si inchiriere
Atunci cand vine vorba despre dezvoltare, Pfenning abordeaza un sistem mixt bazat pe proprietatea proprie si pe inchiriere. „In principiu, folosim activele proprii. De exemplu, toate capetele tractor pe care le rulam se afla in proprietatea noastra, lucru valabil si pentru semiremorcile de frig (care ne compun activitatea de baza). Atunci cand dezvoltam, insa, directii noi, cautam intr-o prima faza parc disponibil in Germania sau Ungaria iar in cazul in care nu gasim, apelam la leasing operational. Precizez ca grupul dispune de o flota de 1.000 de camioane. In ceea ce priveste leasingul operational, beneficiem de un contract cadru de inchiriere incheiat de Pfenning la nivel european cu General Electric“, a mai spus Country Managerul Pfenning Logistica, mentionand ca se opteaza pentru leasing operational pentru capete tractor doar in situatii exceptionale. „Principiul dupa care actionam este urmatorul. Firma mama lucreaza in general pe investitii proprii, tinand cont de capacitatea sa financiara si de dimensiunile care permit obtinerea unor cotatii foarte bune in negocierarea oricarui tip de achizitii, dar pentru activitatile care nu sunt de baza, se prefera leasingul operational pana la stabilizarea directiei de business. De exemplu, pentru transportul cu prelate am plecat la drum utilizand capetele tractor proprii si un contract pe 3 ani cu General Electric pentru semiremorci. Ulterior, dezvoltarea se va face prin achizitii proprii“, a continuat Valentin Pencea.
Banii isi spun cuvantul
In opinia Country Managerului Pfenning Logistica, principalul avantaj al firmelor mari in fata micilor transportatori il constituie capacitatea acestora de a finanta diferentele mari dintre termenele la care platesc clientii facturile si cele la care trebuie achitate motorina si salariile.
Pe de alta parte, majorarea pretului la motorina ingreuneaza suplimentar activitatea carausilor. „La fluctuatia pretului la pompa, transportatorul va avea intotdeauna de pierdut. Ajustarea tarifelor la client se va face cu intarziere si niciodata in aceeasi proportie. La fiecare scumpire a carburantului, mai trebuie sa suporti ceva“, a subliniat Valentin Pencea, adaugand ca, in plus, fluctuatiile dese fac imposibila o comunicare eficienta cu beneficiarul. Un contract care prevede insa indexarea automata in functie de cotatia carburantului reprezinta o solutie care poate rezolva multe probleme. „Avem, in cazul clientilor mari, o clauza de indexare automata in functie de pretul motorinei, care ne scuteste de timpul pierdut pentru eventuale negocieri. Din fericire, am vazut ca din ce in ce mai multi clienti inteleg lucrul acesta si il accepta, chiar daca presiunea asupra tarifelor de transport se manifesta in continuare. Beneficiarii au inceput sa inteleaga avantajele unei relatii pe termen lung cu transportatorii, ce inseamna sa ai calitate si un serviciu prompt“, a subliniat Valentin Pencea, aratandu-se optimist din punct de vedere al evolutiei companiei in perioada urmatoare.
Grupul Pfenning a fost fondat in anii ’30 de catre Johann Pfenning, care nu a banuit nici o clipa faptul ca fosta firma pentru transportul laptelui va deveni o companie de logistica, ce opereaza pe intreg teritoriul Europei. Desi, in prezent, Pfenning Logistics nu mai transporta recipiente de lapte, transportul de alimente inca reprezinta una dintre numeroasele sale activitati. In prezent, Grupul Pfenning are aproximativ 1.850 angajati, administreaza o suprafata de depozitare de peste 200.000 metri patrati, precum si o flota auto format din circa 1.000 de vehicule pentru transportul de marfuri, in conditiile in care dispune in Germania si in Europa de peste 40 puncte de lucru.
Eficienti prin colaborare
„Am inceput colaborari cu 2-3 firme de transport pentru a asigura permanent capacitatea de transport necesara clientilor. Sunt momente in care noi nu avem nevoie de capacitate suplimentara si momente in care celelalte companii nu au suficienta capacitate“, a explicat Valentin Pencea, precizand ca sunt vizate inclusiv zonele pe care fiecare transportator lucreaza mai bine. „Colaboram de un an si jumatate cu Alex International si suntem foarte multumiti. Clientii cunosc acest lucru si sunt si ei multumiti de rezultat. Pfenning presteaza un anumit tip de servicii de transport cu o anumita flutuatie, Alex International are, de asemenea, o anumita fluctuatie si este greu de presupus ca varfurile apar la amandoi in acelasi timp“. Valentin Pencea, Country Manager Pfenning Logistica.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro