Statisticile prezentate in cadrul conferintei de la Poiana Brasov arata, fara nici un dubiu, dificultatile pe care le intampina in continuare piata de transport in Romania. Numai in ultimul an, peste 2.500 de firme de transport marfa si-au inchis activitatea.
Si totusi, creste numarul companiilor care realizeaza transport in cont propriu. In ultimele 12 luni, peste 700 de firme au facut acest pas, care demonstreaza dezechilibrele din piata. Pe de o parte, foarte multe firme de transport nu mai pot face fata costurilor si isi opresc activitatea, iar pe de alta parte beneficiari ai serviciilor de transport nu mai gasesc camioanele de care au nevoie si isi achizitioneaza propria flota. Avand in vedere tarifele de transport care se practica pe piata, este greu de crezut ca achizitionarea propriei flote de camioane de catre beneficiarii de servicii de transport are la baza o decizie legata de profitabilitate. Mai degraba este vorba despre disponibilitate – faptul ca nu gasesc masinile de care au nevoie, atunci cand au nevoie.
Numarul autovehiculelor licentiate este, de asemenea, in scadere, cu aproape 5.500 de autovehicule in ultimul an. O usoara crestere s-a inregistrat la parcul detinut de firmele care realizeaza transport in cont propriu.
Faramitarea pietei de transport este un aspect deja bine cunoscut. La ora actuala, 86% dintre operatorii de transport au sub 5 autovehicule.
In ceea ce priveste varsta parcului auto, este evident faptul ca asistam la o imbatranire a acestuia. Doar 3% are o vechime mai mica de un an, in timp ce 30% din parc are o vechime de peste 10 ani.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro