Lumină naturală, izolații, o podea bine făcută, care protejează echipamentele, o înălțime generoasă, porți gândite corect, acces facil… Altfel spus, consumuri semnificativ mai reduse în zona de utilități și posibilități de creștere a eficienței fluxurilor. Bineînțeles, sunt binevenite și spațiile special amenajate pentru ședințe și întâlniri cu clienții. „Astfel de facilități sunt numai pentru companiile mari, nu pentru mine”, o să gândească orice mic (sau mediu) antreprenor. Și totuși…
„Noi construim parcuri, nu depozite”, a ținut să sublinieze, încă de la începutul discuției noastre, Ana Dumitrache, country head CTP România, dezvoltator cu un portofoliu de peste 2,1 milioane de metri pătrați de spații industriale și logistice, în 15 orașe din țară.
„Un parc este o comunitate, un ecosistem de afaceri, în care atât oamenii, cât și businessurile prosperă. Un depozit poate exista independent chiar și în mijlocul câmpului, sau pot să fie și trei depozite care să funcționeze individual, dar nu într-un ecosistem sau într-o cooperare. Noi construim o comunitate, în care oamenii creează sinergii”, ne-a explicat ea.
Iar, în aceste parcuri, companiile mici își pot găsi locul, beneficiind de facilități similare celor care operează în spații mari.
Spații dedicate
CTP România dezvoltă, în prezent, în toate parcurile mari, și clădiri dedicate celor care au nevoie de spații mai mici de depozitare, care să poată să acomodeze clienți cu 400-600 mp. Aceste spații poartă denumirea de CTFlex. „Investim în această direcție la mai multe zone din București, la Ștefănești – Afumați, la km 13 pe Autostrada A1 și chiar și la Bolintin Deal (km 23 pe Autostrada A1), unde se află cel mai mare parc industrial din țară. Respectăm exact aceleași standarde ca pentru spațiile noastre mari”, a precizat reprezentantul CTP România. În opinia sa, este important să se țină cont de faptul că sunt clienți care nu au fost obișnuiți să opereze într-un spațiu de un standard de calitate similar celui oferit de CTP. „De aceea, încercăm să educăm piața și să fim o locomotivă pentru anumite tendințe pozitive. Într-adevăr, chiria totală poate să pară mai mare decât într-un spațiu fără facilități, dar, dacă sunt luate în calcul eficientizarea proceselor, care ar putea duce la posibile economii de spațiu, precum și reducerile înregistrate în zona de utilități, se pot obține economii importante iar, prin economia afacerii, un spațiu nou, de calitate, poate deveni, chiar, mai ieftin.”
Ce iei în calcul atunci când alegi un depozit modern?
În primul rând, spațiul poate fi eficientizat major. „Este foarte posibil ca, într-un depozit modern, să ai nevoie de mult mai puțin spațiu decât într-unul adaptat ad-hoc. Poți să îți organizezi fluxurile mai bine, înălțimile sunt diferite, amplasarea porților este mai eficientă, la fel și infrastructura… Totul este gândit pe model de eficiență, față de o clădire care n-a fost concepută după ultimele norme. La fel de eficient este să aduci sub același acoperiș mai multe categorii de spații, aflate, de obicei, în locații diferite – office, depozitare și showroomuri diferite alte operațiuni.”
În al doilea rând, trebuie să se țină cont de utilități. „Toate sistemele sunt moderne, iar partea de instalații este gândită să fie eficientă.”
În al treilea rând, intră în prim plan izolarea. „Avem o foarte bună izolare a clădirilor, care permite un nivel mai redus al încălzirii și reduce, implicit, foarte mult factura la gaz. Avem ventilație naturală a halelor, prin luminatoare și prin deschiderile rampelor, nefiind nevoie de temperatură controlată, inclusiv vara. Izolăm depozitele cu vată minerală, ceea ce este mult mai bine, atât din punct de vedere ecologic, cât și al protecției anti-incendiu, și reprezintă un lucru la care nu facem compromis. Izolația noastră este, la ora actuală, cea mai bună din piață, cam cu 30% peste toți competitorii noștri direcți. Iar acest lucru se reflectă direct în facturile de utilități. Diferența este de la simplu la dublu”, a explicat Ana Dumitrache. „Inclusiv la spațiile mai vechi pe care le-am achiziționat, am văzut diferența (atât noi, cât și clienții), după ce am refăcut instalațiile, am îmbunătățit partea de izolații. Sunt foarte mulțumiți și, ca atare, avem o retenție de 100% a clienților”, a continuat ea.
Nu în ultimul rând, podeaua este, la rândul său, la standarde foarte înalte, ca pentru un mare spațiu logistic, ceea ce este mai rar întâlnit în depozitele de dimensiuni mici. Iar acest lucru se reflectă în starea echipamentelor și în fluxurile de operare, care merg mult mai repede.
Accesul la infrastructură generează, de asemenea, economie. „Una este ca vehiculul să meargă cu viteză redusă și să piardă timp cu foarte multe manevre, pentru a intra într-un drive-in, și alta să se deplaseze pe o cale de acces normală, aerisită, prin care să intre direct în drive-in, sau să acceseze un loc de parcare în care poate aștepta fără probleme.”
Clubhaus și punct medical
Dar a te afla într-un parc creat în jurul clientului poate aduce avantaje suplimentare. „În parcurile mari, avem spații multifuncționale, care sunt accesibile nu numai clienților care au închiriat 100.000 mp, ci și clienților cu spații mici, cărora le va fi mai ușor să își păstreze forța de muncă”, a arătat Ana Dumitrache. Este vorba despre conceptul denumit Clubhaus, implementat de CTP, reprezentat printr-un spațiu multifuncțional, care are atât restaurant-cantină, dar și săli de întâlniri și amfiteatru, disponibile fără costuri suplimentare, fiind necesară doar o programare.
„Facilitatea este benefică mai ales pentru clienții mici, care nu își pot permite organizarea unor spații de întâlnire. De asemenea, există punct medical, un aspect important mai ales pentru că se poate face inspecția de medicina muncii acolo. Avem parcuri în care serviciile medicale sunt gratuite, medicul și consultațiile fiind plătite de noi. În plus, există inclusiv magazin de tip mini-market, din care își pot cumpăra strictul necesar etc.”
Și să nu uităm de legăturile care se pot crea între clienți, care pot simplifica anumite operațiuni. „Să luăm doar exemplul firmelor de curierat, care pot prelua imediat comenzile clienților din parcul respectiv. Nu este o situație întâmplătoare; chiar ne-am luptat să creăm mixul acesta de chiriași, încât să se poată susține reciproc. Și firmele de curierat sunt mulțumite, pentru că și ele fac economie de transport și au clienții aproape. Studiem mereu acest lanț de clienți și furnizori, astfel încât să îi putem aduce aproape unii de ceilalți.”
Fiecare parc este unic
De altfel, fiecare parc logistic aparținând CTP are specificul lui. „Dorim să creăm diverse comunități. De exemplu, parcul de la Căteasca, de lângă Pitești, nu este la fel ca parcul de la Ștefănești, pentru că, fiind în proximitatea uzinelor Dacia, este un parc industrial, cu precădere. Avem, de asemenea, Arctic, care face distribuție simplă de acolo, și două companii turcești. La Ștefănești – Afumați, zona s-a dezvoltat foarte mult pe mică producție, pe businessuri mici și de distribuție, sau depozite adiacente fabricilor din zonă. La km 23 pe A1, în Bolintin Deal, este logistica mare, iar forța de muncă este formată deja. La km 13, tot pe A1, avem un alt parc important în vestul Bucureștiului. La început, zona a fost utilizată exclusiv pentru logistică mare. Multe dintre companii au migrat, însă, la km 23, pentru ca parcul de la km 13 să rămână o destinație pentru last mile. Am văzut schimbându-se paradigma în direcția aceasta. Astăzi, majoritatea clienților din CTPark Bucharest, la km 13, au suprafețe mai mici închiriate. Sunt aproximativ 120 de clienți cu depozite între 250 și 10.000 mp.”
Ana Dumitrache, country head CTP România: „Ar trebui să fie o oportunitate de schimbare pentru oricine care stă, astăzi, într-un spațiu necorespunzător.”
„Nu este vorba despre un proiect nou, ci pur și simplu despre o diversificare a produsului nostru – în parcurile existente vom avea disponibile și aceste spații mici, de 400-600 mp.”
„Avem cel mai mare procent de luminatoare (lumină naturală) dintre operatorii de pe piață. Trebuie să încerci să lucrezi 8-9 ore pe zi într-o clădire fără lumină naturală, ca să îți dai seama de impact.”
„Investiția într-un sistem inteligent de iluminare este întotdeauna a clientului, pentru că el știe care-i sunt necesitățile și fluxurile. Dar infrastructura noastră electrică este pregătită pentru instalarea de sisteme inteligente. Sunt soluții moderne de eficientizare a consumului de utilități și de exploatare a spațiului care, pur și simplu, nu sunt fezabile în spații vechi.”
„Avem forța financiară necesară și investim încontinuu în depozitele noastre.”
Ție ce ți se potrivește?
Lucrurile evoluează, în piață, sistemele de operare își cresc eficiența, iar furnizorii de spații industriale trebuie să fie primii care să ofere soluții adaptate, oferind oportunități de schimbare… inclusiv pentru clienții mici.
Cum se așază balanța?
Același spațiu vechi și improvizat, care a demonstrat, de multe ori, că este necorespunzător, sau un spațiu clasa A, situat într-un parc logistic?
Așază-te la birou și fă calculele! Poți sta la masa celor mari. Este doar o problemă de viziune.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro