Plăcuţele în prim plan

Plăcuţele privind dimensiunile şi masele nu trebuie aplicate în cazul în care vehiculele au montate de la producător plăcuţe cu datele cerute prin lege. Este vorba despre lungimea maximă, lăţimea maximă, dimensiunea specifică de circulaţie în ansamblu de vehicule şi masele maxime autorizate.

Ca de obicei, reglementările şi mai ales normele de aplicare a actelor normative se fac în fugă, punând piaţa în situaţii delicate. Normele de eliberare a plăcuţelor privind dimensiunile şi masele vehiculelor au apărut cu mult prea puţin timp înainte de 26 mai, termenul la care, oficial, ar trebui să înceapă controalele în trafic pe acest subiect, amenzile variind între 8.000 şi 12.000 de lei. Tocmai ţinând cont de perioada foarte scurtă, este foarte probabil ca Ministerul Transporturilor să decidă prorogarea obligativităţii montării acestor plăcuţe. Interesant este că obligativitatea introducerii acestor plăcuţe a fost prinsă ca o cerinţă impusă de Uniunea Europeană, încă din OUG 109/2005 privind transporturile rutiere, în varianta actualizată în 2010 şi menţinută în OG 27/2011, care a devenit Legea transporturilor. Reacţii puternice privind această nouă obligativitate nu au apărut, însă, decât în ultima perioadă. Pe de altă parte, atitudinea mai puţin interesată din partea cărăuşilor este de înţeles ţinând cont de faptul că în OMT 1640/2012 – normele actualizate de aplicare a OG 27/2011, Anexa 5 (care modifică Anexa 46 din vechile norme – OMT 980/2011), se stipulează că aceste plăcuţe vor consta dintr-un autocolant. Ori un autocolant este, potrivit DEX, o etichetă care se poate lipi fără a fi umezită. Chiar dacă legiuitorii au avut în vedere plăcuţe metalice atunci când au elaborat normele, este normal ca un manager care citeşte despre un autocolant să nu dea o importanţă foarte mare unei etichete. Conform OMT 1640/2012 întreprinderile care efectuează transport în cont propriu şi operatorii de transport trebuie să-şi doteze vehiculele pe care le deţin cu plăcuţe din care să rezulte dimensiunile şi masele maxime autorizate ale fiecărui vehicul, fiind exceptate anumite tipuri de transport prevăzute la art. 19 al OG 27/2011 privind transporturile rutiere.

Cum se obţin plăcuţele…

Acţiunea de dotare a vehiculelor cu plăcuţe este coordonată de RAR, care stabileşte datele ce vor fi inscripţionate, în două variante. În primul caz, din baza de date, pentru autovehiculele care nu au dispozitiv de tractare, dacă plăcuţa constructorului conţine toate masele maxime autorizate necesare. Aceste prestaţii, care nu necesită prezentarea la RAR a vehiculului, se efectuează la sediul registrului fără programare prealabilă. În cel de-al doilea caz, dimensiunile vor fi stabilite din baza de date şi din măsurători care vor fi efectuate la sediul reprezentanţei RAR sau la sediul deţinătorilor, deplasarea personalului RAR realizându-se pentru un număr minim de 5 vehicule grupate în acelaşi loc. De menţionat că un autovehicul şi o semiremorcă sunt considerate ca fiind două vehicule pentru programare, iar transportatorii îşi pot uni parcurile pentru a solicita deplasarea personalului RAR la sediu. Prezentarea vehiculului la sediul RAR se face pe baza unei programări individuale, iar prestaţiile în afara sediului RAR se vor efectua pe bază de programare colectivă, stabilită de către şeful de reprezentanţă de comun acord cu deţinătorii. După determinarea datelor care vor fi inscripţionate pe plăcuţă, RAR transmite informatic furnizorului plăcuţelor datele stabilite pentru fiecare vehicul şi eliberează deţinătorului un document cu datele respective şi cu datele de contact ale furnizorului plăcuţelor (fişă dimensiuni/mase). Ulterior, transportatorul va contacta furnizorul de plăcuţe pentru a intra în posesia acestora, împreună cu instrucţiunile de aplicare pe vehicul.

… şi cât costă

Foarte importantă este, potrivit RAR, dimensiunea specifică de circulaţie în ansamblu de vehicule. De menţionat că vehiculele care au deja plăcuţe montate de producător cu masele maxime autorizate şi dimensiunile, inclusiv cea menţionată mai sus, nu vor mai avea nevoie de plăcuţe emise de RAR. În general, semiremorcile construite după 2005 – 2006 au aceste dimensiuni trecute de către fabricant pe plăcuţe. În cazul capetelor tractor, sunt de cele mai multe ori trecute masele şi ampatamentul. Dacă plăcuţele emise de producător nu includ toate datele cerute de legislaţia românească aplicabilă, plăcuţele RAR vor fi amplasate cât mai aproape de plăcuţele fabricanţilor în cazul semiremorcilor, iar în cazul capetelor tractor (ţinând cont că au plăcuţele de la fabricant în cabină), plăcuţele RAR vor fi amplasate pe partea dreaptă (într-o zonă fixă) cât mai aproape de semiremorcă, după uşă, dacă permite cabina. Tarifele aplicate pentru verificări şi eliberarea plăcuţelor au atras reacţii puternice din partea transportatorilor. Astfel, către RAR ar trebui să se achite 87,40 lei/vehicul dacă nu este necesară prezentarea vehiculului, în timp ce pentru vehiculele la care este necesară prezentarea, tarifele sunt de 189 lei/vehicul pentru autovehicule şi de 160,40 lei/vehicul pentru remorci şi semiremorci. Tarifele includ TVA. Costul plăcuţelor propriu zise (inclusiv costul expediţiei) se achită furnizorului acestora şi este de 56 lei (plus TVA). În acest context, asociaţiile patronale din domeniul transporturilor acuză reprezentanţii ministerului de resort şi ai instituţiilor din subordine de interese ascunse şi cer suspendarea acestei măsuri. Vă prezentăm în cele ce urmează comunicatele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

FORT: „Afacerea plăcuţele – un «tun» de peste 15 milioane euro“

„Transportatorii rutieri sunt din nou în situaţia de a scoate bani din buzunar pentru a satisface setea celor abonaţi la afaceri cu statul. În anul 2011 prin OG 27 a fost introdusă obligaţia de a dota vehiculele operatorilor de transport rutier cu plăcuţe din care să rezulte masele şi dimensiunile acestora (altele decât cele pansonate de către producător) în scopul „facilitării controlului vehiculelor care fac obiectul prezentei ordonanţe”. Prin Ordinul 1640/2012 au fost stabilite modelul, materialul şi procedura de montare a plăcuţelor precum şi data limită până la care vehiculele trebuie să fie dotate cu acestea – 26.05.2013. Confederaţia Naţională Rutieră precum şi Federaţia Operatorilor Români de Transport s-au opus încă din 2011 acestei prevederi unice la nivel european ce nu aduce nici un plus valoare siguranţei rutiere, fiind doar o nouă modalitate de a stoarce bani de la transportatori. Practic, lipsa unificării bazelor de date justifică această operaţiune ce riscă să blocheze puţinii transportatori ce se zbat să supravieţuiască în contextul economic actual. Atâta timp cât în cartea de identitate a vehiculelor comerciale precum şi pe plăcuțele pansonate de producător se află toate informaţiile legate de masele vehiculelor, iar la momentul înmatriculării în circulaţie a acestora RAR emite un certificat constatator, nu înţelegem de ce nu se verifică şi dimensiunile/masele pentru a fi introduse într-o bază de date la care să aibă acces Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere. Confederaţia Naţională Rutieră solicită în mod public Ministrului Transporturilor să stopeze acest fenomen şi să abroge urgent prevederile Ordinului 1640/2012, prin care transportatorii sunt din nou folosiţi pentru îngrăşarea conturilor unor şmecheri obişnuiţi să facă afaceri cu sprijinul exclusiv al actelor normative şi al celor ce emit astfel de norme aberante. Marii câştigători ai «potului» de peste 15 milioane de euro sunt două firme ce au intrat în asociere, una dintre ele fiind veşnic abonată la astfel de afaceri. Taxele pentru montarea acestor plăcuţe depăşesc 250 ron/vehicul. Pentru a monta plăcuţele, un transportator trebuie să scoată din producţie vehiculul pentru cel puţin 48 de ore. În cazul în care aceste prevederi aberante nu vor fi abrogate de urgenţă, Confederaţia Naţională Rutieră va organiza proteste de amploare la nivel naţional, mergând până la oprirea activităţii şi măsuri pe toate drumurile naţionale. Transportatorii români s-au săturat să susţină financiar firmele ce nu ştiu să se dezvolte decât prin astfel de metode.“

UNTRR acuză discriminarea cărăuşilor români

„Constatăm că, acolo unde legislaţia naţională/europeană este opţională, România este prima care o aplică, iar acolo unde e obligatorie – e ultima. Astfel, conform Directivei nr. 96/53/CE, statele membre pot solicita echiparea cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, acest act comunitar fiind transpus în legislaţia românească prin Ordinul nr. 1640 din 8 noiembrie 2012. În practică, niciun alt stat membru al UE nu utilizează astfel de plăcuţe. Prin comparaţie – deşi Acordul ADR privind transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase prevede obligativitatea ca certificatele de pregătire profesională a conducătorilor auto să fie eliberate pe suport de plastic, fiind transpusă în legislaţia românească prin Ordinul nr. 2264 din 19 decembrie 2012 cu intrare în vigoare în data de 01.01.2013, România nu a reuşit până în prezent să elibereze cardurile de plastic ADR obligatorii, creând probleme tuturor transportatorilor care efectuează operaţiuni internaţionale în UE şi în afara UE, în baza acestui Acord. În schimb, România este singura ţară din lume care aplică această cerinţă de echipare cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului. Aceste plăcuţe reflectă, de fapt, dimensiunile precizate în cartea de identitate pentru vehicule fără dispozitive cuplare remorcă/semiremorcă. În cazul vehiculelor cu dispozitive cuplare remorcă/semiremorcă, plăcuţele vor reflecta dimensiunea ansamblului, fiind necesară prezenţa lor la RAR pentru măsurare. În România, există circa 120.000 vehicule de transport marfă peste 3,5 t, din care aproximativ 80.000 sunt vehicule articulate pentru care sunt necesare plăcuţe care să reflecte dimensiunea ansamblului. Rezultă, astfel, o afacere de circa 2,5 milioane euro doar pentru fabricantul de plăcuţe! Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România solicită anularea din legislaţia românească a cerinţei de echipare cu plăcuţe cu dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculului, având în vedere neclaritatea acesteia şi distorsiunile pe care le creează pe piaţa naţională de transport rutier, fără a aduce beneficii evidente care să-i justifice aplicarea. Ordinul a fost publicat de 6 luni, iar transportatorilor rutieri li se cere aplicarea în 2 săptămâni! În acelaşi timp, lipsa plăcuţelor se sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 12.000 lei, nefiind clar dacă pentru un tractor cu semiremorcă se aplică de 2 ori! De asemenea, nu este clar cum s-ar putea aplica această cerinţă, prevăzută numai de legislaţia românească, transportatorilor străini. În consecinţă, transportatorii români sunt, din nou, discriminaţi acasă, faţă de transportatorii străini care efectuează operaţiuni pe teritoriul României. Introducerea acestei obligaţii suplimentare pentru transportatorii rutieri este justificată de autorităţile române ca fiind în scopul facilitării controlului vehiculelor în trafic – când, de fapt, soluţia reală ar fi o mai bună şcolarizare a inspectorilor care efectuează controlul!”.

Registrul Auto Român a precizat că a solicitat o întâlnire cu reprezentanţii COTAR, FORT şi UNTRR pentru discutarea normelor privind aplicarea plăcuţelor, dar la întrevederea care a avut loc în data de 24 aprilie, la ora 10:00, nu a fost prezentă decât o delegaţie a Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România. FORT arată într-un comunicat că s-a opus încă din 2011 aplicării acestei măsuri.

Lipsa plăcuţelor se sancţionează cu amendă de la 8.000 lei la 12.000 lei.

CNR anunţa la data închiderii ediției începerea organizării celui mai mare protest național. Din 23 mai cărăușii ar putea întrerupe total activitatea. Protestul vizează corectarea anomaliilor legislative și eliminarea corupției.

Formularele emise de RAR, pe baza cărora vor fi realizate plăcuţele, includ lungimea maximă, lăţimea maximă şi dimensiunea specifică de circulaţie în ansamblu, pornind de la ideea că vehiculele nu se folosesc decât în acest fel. Este practic vorba despre o dimensiune de exploatare – care se măsoară de la bara din faţă a autovehiculului până la centrul dispozitivului de cuplare, dacă vehiculul dispune de un astfel de dispozitiv, iar pentru semiremorci de la bara din spate până la centrul dispozitivului de cuplare.

RAR va menţiona în cartea de identitate a maşinii masa tehnică maximă admisă a ansamblului.

Termenele pentru transmiterea plăcuţelor cresc de la o zi la alta. Transportatorii ne-au comunicat că dacă, miercuri, 15 mai, furnizorul de plăcuţe anunţa că vor fi livrate într-o singură zi, joi, 16 mai, deja termenul fusese crescut, pentru aceleaşi plăcuţe, la 6 zile.

Ţinând cont de termenul foarte strâns de punere în practică a acestor reglementări este foarte probabil ca Ministerul Transporturilor să decidă amânarea obligativităţii montării plăcuţelor.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.