OUG 11/2013 a ajuns în octombrie din nou în plenul Camerei Deputaţilor, după ce fusese de două ori discutată în Comisia pentru Industrii şi Servicii, dar a fost retrimisă din nou în Comisie. De ce?
Dar să începem cu începutul. În luna martie a acestui an, era publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă 11, prin intermediul căreia se introducea licenţierea vehiculelor cu masa maximă autorizată sub 3,5 t sau cu 8+1 locuri. Actul normativ prevedea o perioadă de 60 de zile în care autorităţile de resort să elaboreze normele de aplicare. Dar actul normativ pare să fi rămas undeva în aer după ce a fost retras de la Monitorul Oficial, din cauză că, la realizarea lui, nu se ţinuse cont de părerea patronatelor din domeniu. În toată această perioadă, OUG 11 şi-a urmat traseul în Parlament. După ce a trecut de Senat, Comisia pentru Industrii şi Servicii a recomandat, chiar înainte de intrarea în vacanţa parlamentară, renunţarea la licenţierea vehiculelor mici. Aceasta în ciuda opoziţiei Ministerului Transporturilor. Imediat după întoarcerea din vacanţă, Plenul Camerei Deputaţilor a decis, la cererea Ministerului, întoarcerea actului normativ în Comisia pentru Industrii şi Servicii. Şi de data aceasta, Comisia şi-a menţinut punctul de vedere legat de OUG 11/2013, recomandând în continuare plenului să voteze legea cu modificări care prevăd abrogarea reglementărilor privind licenţierea vehiculelor între 2,4 şi 3,5 t şi a celor cu 8+1 locuri. De data aceasta, şi reprezentanţii Ministerului Transporturilor au fost de acord cu această variantă. Dar… stupoare. Ajuns în plen, actul normativ a fost retrimis pentru a treia oară în comisie. Iată câteva declaraţii extrase din stenograma şedinţei plenului Camerei Deputaţilor din 7 octombrie.
Stenograma
„Domnul Tinel Gheorghe (n.r. deputat PDL): (…)«Avem o nelămurire. (…) Este vorba de 5 criterii noi de autorizare, care presupun totodată şi noi costuri. Întreb eu Ministerul Transporturilor: poate să ne spună, în momentul de faţă, costul acestor autorizaţii noi? Cât reprezintă, la ce s-a gândit Ministerul Transporturilor în momentul de faţă? Pentru că noi considerăm că aceste costuri se vor regăsi, la rândul lor, într-o eventuală creştere a biletelor de călătorie. (…)» (…) Domnul Nicuşor Marian Buică (n.r. secretar de stat în Ministerul Transporturilor): «(…) În raportul comisiei, pe care vă rog să-l citiţi, au fost scoase toate amendamentele referitoare la … s-au adus amendamente ce scot toate taxele, inclusiv reglementările pentru 2,4 şi pentru 9 locuri. (…)» Domnul Relu Fenechiu (n.r. fost ministru al Transporturilor, deputat PNL): «Aş vrea să fac câteva precizări, pentru ca toată lumea să ştie ce votează. Deci această ordonanţă avea trei chestiuni pe care le reglementa: 1. introducea sub control autovehiculele de transport persoane cu 8 plus 1 locuri, inclusiv şoferul, care, la ora actuală, nu intră sub incidenţa controalelor; 2. introducea sub control autovehiculele de transport marfă cu greutate între 2,4 şi 3,5 tone, pentru că, în această zonă, se face cea mai mare evaziune fiscală, aceste tipuri de autovehicule de transport marfă nefiind astăzi controlate de ISCTR; şi 3. reglementa transportul autovehiculelor avariate. În urma raportului comisiei, s-au respins cele două chestiuni legate de transportul de persoane şi de transportul de marfă, iar ordonanţa a rămas să reglementeze exclusiv transportul autovehiculelor avariate. Ceea ce mai trebuie să ştiţi este că, între timp, a apărut şi Legea taximetriei, care reglementează controlul pentru autovehiculele de transport persoane de 8 plus 1 locuri. Aşa încât – îl văd pe domnul ministru că se uită la mine şi cred că mă aprobă – aşa încât, la ora actuală, a rămas o chestiune nereglementată, pe care eu vă propun ca într-un viitor să o reglementăm, şi anume: autovehiculele care transportă marfă în scop comercial şi au sub 3,5 tone – şi sunt foarte multe, toate dubiţele astea au 3,49 tone, ştiţi – nu pot fi controlate de ISCTR. Dacă ne hotărâm să reglementăm transportul în interes comercial şi pentru aceste autovehicule, va trebui, la un moment dat, să mai facem o ordonanţă sau un amendament. Dacă nu, le lăsăm nereglementate.» (…) Domnul Marian Neacşu (n.r. deputat PSD): «(…) Noi am avut câteva discuţii contradictorii legate de acest proiect legislativ, înainte să intre el în dezbatere pe ordinea de zi. Ne-am pus, cumva, de acord şi cu Ministerul Transporturilor, dar nu sunt foarte lămurit, în momentul acesta, dacă, într-adevăr, problema pe care a ridicat-o domnul ministru Fenechiu este corectă. (…) Mi se pare absolut nepotrivit să ştim că în momentul acesta vom adopta un lucru inexact sau incomplet, în condiţiile în care avem încă instrumentul de a retransmite pentru o săptămână maximum la comisie proiectul respectiv de lege şi pentru a reglementa şi acest lucru. Nu ştiu dacă are rost să venim cu o altă ordonanţă peste nu ştiu câtă vreme sau cu altă iniţiativă legislativă, când am putea ca lucrul acesta să-l facem în momentul acesta. (…)»“ În final, cu 145 voturi pentru, două abţineri şi un vot împotrivă, OUG 11/2013 a fost retrimis, alături de Ordonanţa 27/2011 privind transporturile rutiere, la Comisia pentru Industrii şi Servicii pentru ca, în două săptămâni, să se prezinte ambele rapoarte. Cine ştie, poate a treia oară se întâmplă ceva…
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro