Cunoscut și sub numele de Podul Dardanele, 1915 Çanakkale este un pod rutier suspendat din provincia Çanakkale, din nord-vestul Turciei. Situat chiar la sud de orașele de coastă Lapseki și Gelibolu, podul se întinde pe strâmtoarea Dardanele, la aproximativ 10 km sud de Marea Marmara. Podul a fost deschis oficial de președintele Recep Tayyip Erdoğan, pe 18 martie 2022, după aproximativ cinci ani de construcție.
Anul 1915, în numele oficial turcesc, onorează o importantă victorie navală otomană împotriva britanicilor și francezilor, în timpul Primului Război Mondial. 1915 Çanakkale este cel mai lung pod suspendat din lume – cu o deschidere principală de 2.023 m, depășind Podul Akashi Kaikyo (inaugurat în 1998) din Japonia cu 32 m. Este piesa centrală a autostrăzii Kınalı-Balıkesir, cu o lungime planificată de 321 de kilometri, care va conecta autostrăzile O-3 și O-7 din Tracia de Est de Autostrada O-5 din Anatolia.
Design și costuri
Podul 1915 Çanakkale a fost proiectat de COWI A/S și PEC (Pyunghwa Engineering Consultants din Coreea de Sud, numai pentru pachetele de proiectare a cablurilor și a podurilor de apropiere). Arup și Aas-Jakobsen au participat la proiect în calitate de verificator independent de proiectare (IDV). Consultanții Administratori au fost Tekfen și T-ingénierie.
Lungimea totală este de 3.563 m iar, împreună cu viaductele de apropiere, lungimea ajunge la 4.608 m, depășind lungimea totală a Podului Osman Gazi și a viaductelor de apropiere a acestuia cu 527 m, și devenind, astfel, cel mai lung pod de orice tip din Turcia.
Înălțimea celor două turnuri ale podului este de 318 m, ceea ce îl face al doilea cel mai înalt pod din Turcia, după Yavuz Sultan Selim, și a treia cea mai înaltă structură din țară. Pe plan internațional, este al șaselea cel mai înalt pod din lume, depășind podul Sutong din China. Puntea are 72,8 m înălțime și 45,06 m lățime, cu o grosime maximă de 3,5 m, și are șase benzi de autostradă (trei pe sens), împreună cu două pasarele pe fiecare parte, pentru întreținere.
Potrivit președintelui Erdoğan, costurile s-au ridicat la 2,5 miliarde de euro (2,7 miliarde de dolari), acesta afirmând că, astfel, s-ar economisi 415 milioane de euro (458 de milioane de dolari) pe an, prin reducerea consumului de combustibil și, totodată, a emisiilor de carbon.
Istorie
Propunerile pentru un pod care traversează strâmtoarea Dardanele au existat încă din anii 1990. O nouă construcție a fost propusă, din nou, în 2012, iar, în 2014, aceasta a fost inclusă pe lista viitoarelor proiecte de transport a guvernului turc. În septembrie 2016, guvernul a lansat oficial proiectul de construire a structurii, iar ofertele au fost făcute în 2017.
Contractul a fost atribuit unui consorțiu care cuprinde companiile turcești Limak Holding și Yapı Merkezi, alături de companiile sud-coreene DL Holdings și SK Ecoplant. Construcția a început în martie 2017, iar finalizarea sa fost inițial programată pentru septembrie 2023, fiind, însă, încheiat anticipat, în martie 2022. În 16 mai 2020, a fost finalizat al doilea turn, pe partea Gallipoli (coasta europeană). Până la 13 noiembrie 2021, toate punțile blocurilor au fost instalate. Podul cu taxă a fost deschis pentru trafic pe 18 martie 2022, cu un preț de taxare de 200 de lire (13,6 euro).
Simbolism
Elemente simbolice asociate cu podul:
– numărul 1915 din nume
– înălțimea punctului de intersecție a cablului principal (318 m)
– data deschiderii (18 martie).
Toate sunt legate de data victoriei navale otomane, la 18 martie 1915, în timpul operațiunilor navale din campania Gallipoli.
Totodată, lungimea traversei principale a podului (2.023 de metri) marchează centenarul Republicii Turce (1923-2023). Podul este prima trecere fixă peste Dardanele și a șasea peste Strâmtoarea Turciei, după trei poduri peste Bosfor și două tuneluri pe dedesubt.
sursa/foto: wikipedia.com
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro