Podul Calafat-Vidin, deschis după 6 ani de şantier

Podul Calafat-Vidin a fost inaugurat pe 14 iunie şi deschis circulaţiei pe 15 iunie, după 6 ani de lucrări, din care 2 de întârziere, iar taxa de trecere va fi între 6 şi 37 de euro, în funcţie de masa autovehiculelor, dar nu se va plăti nimic timp de 2 săptămâni, până pe 1 iulie. Cum România şi Bulgaria nu au intrat în Spaţiul Schengen, a fost necesară înlocuirea cabinelor destinate poliţiştilor de frontieră, care fuseseră proiectate, iniţial, ca pentru Schengen. Amintim că inaugurarea podului Calafat-Vidin a fost amânată de 5 ori, după ce lucrările de construcţie ar fi trebuit să fie gata în septembrie 2011.

Taxa de traversare a podului a fost stabilită, prin Hotărâre de Guvern, între 6 şi 37 de euro şi va fi distribuită celor două ţări în raport cu contribuţia pe care au avut-o la realizarea podului: 83% partea bulgară şi 17% partea română. Taxa de 6 euro (27 lei) este percepută autoturismelor şi autovehiculelor de transport persoane cu cel mult 8+1 locuri pe scaune, inclusiv şoferul, şi celor de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone, inclusiv remorcă. Ce depăşeşte această greutate are alt tarif. O taxă dublă, de 12 euro (54 de lei) este percepută autovehiculelor de transport persoane cu peste 9 locuri pe scaune, inclusiv şoferul, şi maximum 23 de locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto. Tot 12 euro vor plăti vehiculele rutiere de transport marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone şi mai mică de 7,5 tone. O taxă triplă, de 18 euro (81 lei) este percepută autovehiculelor de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 7,5 tone şi mai mică de 12 tone. Taxa de 25 de euro (113 lei) este percepută autovehiculelor rutiere de transport persoane cu peste 23 de locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, dar şi celor de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone şi cu maximum 3 axe. Cea mai mare taxă, de 37 de euro, este percepută autovehiculelor de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12 tone şi cu minimum 4 axe. Lucrările de construire a podului Calafat-Vidin au început în 2007, cu fonduri europene, aceasta făcând parte din Coridorul Paneuropean de transport, care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia). Termenul de finalizare a investiţiei, acceptat şi de Comisia Europeană, a fost septembrie 2011 pentru partea română şi septembrie 2010 pentru partea bulgară. La cererea autorităţilor bulgare, termenul a fost prelungit mai întâi pentru februarie 2012, apoi pentru noiembrie 2012 şi ulterior pentru martie 2013. Autorităţile române susţin că au finalizat 95% partea ce le revenea din lucrări încă din luna septembrie 2011, dar „s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuţie pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare şi, implicit, a efectuării probelor aferente căii ferate”. Totodată, „întârzierile părţii bulgare au dus la o creştere a valorii proiectului părţii române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de şantier, pază, precum şi pentru prelungirea serviciilor de consultanţă), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat”, arăta premierul Victor Ponta anul trecut în toamnă.

Câteva cifre

• Podul Calafat-Vidin are aproape 2 km lungime, câte două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.

• Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule îl vor traversa anual.

• Podul este operat de o societate mixtă româno-bulgară.

• Costurile construcţiei, care până în anul 2011 erau estimate la circa 225 milioane euro, depăşesc 282 milioane euro la finalizarea proiectului, din care 160 milioane euro fonduri UE şi 70,6 milioane euro partea română.

• Investiţia este parte a Coridorului Paneuropean de transport.

• Proiectul a beneficiat de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

UNTRR: Tranzitul dinspre Est spre Vest se va muta de pe DN7 pe E80

Potrivit UNTRR, o dată cu deschiderea circulaţiei rutiere pe podul de la Calafat-Vidin, mare parte din traficul de tranzit dinspre Est spre Vest are şanse reale să îşi schimbe ruta preferată de pe DN7 – aglomerata şi periculoasa vale a Oltului -, spre E70 Calafat – Drobeta-Turnu Severin – Caransebeş – Lugoj – Timişoara – Nădlac. Astfel, drumul parcurs pe teritoriul României se va diminua cu 231 km – de la 643 km (Giurgiu-Nădlac) la 412 km (Calafat – Nădlac). Din păcate, Punctul de Trecere a Frontierei Cenad nu este deschis decât pentru vehiculele până la 7,5 tone.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.