Podul de la Agigea, închis camioanelor, microbuzelor și autobuzelor

După trei ani de la începerea reparaţiilor la podul de la Agigea, de pe DN 39, circulaţia a fost interzisă, de la 1 octombrie, autovehiculelor mai mari de 3,5 tone, inclusiv pentru mijloacele de transport în comun. Sunt permise numai autoturismele şi microbuzele şcolare, dar numai până în iunie 2014, când podul va fi închis complet. Autorităţile speră ca până atunci să fie gata podul de peste Canal de la Poarta 9-10 a Portului. Noul pod se află în prelungirea autostrăzii şi cuprinde o bretea ce duce la Agigea. Acum, camioanele şi autovehiculele de pasageri au două variante la Agigea: fie ocolesc 100 de km, fie plătesc taxă de traversare a canalului cu o gabară – navă autopropulsată de mari dimensiuni.

Iniţial, prefectul de Constanţa anunţase că podul de la Agigea va fi închis complet timp de două luni, până vor fi înlocuite hobanele (lucrări la 70 de metri înălţime ce nu pot garanta siguranţa conducătorilor auto), iar la 1 decembrie va fi redeschis circulaţiei, nou-nouţ. Însă premierul Victor Ponta nu a fost de acord, invocând „impedimentele” pe care le vor suferi şoferii de autoturisme. „Ideea e următoarea cu podul de la Agigea: conform unui raport făcut de CNADNR, 40% din structura podului este afectată şi poate să cadă în orice moment. Însă au existat pe plan local nişte suspiciuni că CNADNR e prea prăpăstios şi că, de fapt, nu e aşa de afectat podul. Am discutat cu ministrul delegat Dan Şova şi o să trimitem încă o expertiză independentă, care să ne spună foarte clar dacă e vreun pericol de cădere. Dacă va fi aşa, vom închide podul şi îl terminăm până la sfârşitul anului. Sigur, cu toate impedimentele”, a declarat Victor Ponta, aflat în inspecţie pe şantier. Premierul a asigurat că s-au luat măsuri pentru mărirea capacităţii de transport feroviar pentru navetişti şi că va fi adus bacul de la Galaţi, pentru transportul camioanelor, autobuzelor şi microbuzelor, „ca să nu ocolească 100 şi ceva de kilometri“.

„Am mai luat decizia ca, în privinţa traficului greu, care va fi cel mai afectat, CJ Constanţa să suspende taxa pentru drumurile judeţene, urmând ca prejudiciul creat bugetului judeţean să fie compensat din fondul de rezervă al Guvernului“, a anunţat Victor Ponta.

Pod plutitor

Până la urmă nu a fost adus bacul şi s-a ales altă variantă: directorul Companiei Naţionale Administraţia Canalelor Navigabile (CNACN) Constanţa, Daniel Georgescu, a anunţat că se pregăteşte pentru instalare la Agigea, chiar în dreptul podului, o gabară – navă autopropulsată de mari dimensiuni. Aceasta va fi pusă la dispoziţie de SC Navrom Galaţi SA şi va suplini, practic, bacurile ce ar fi putut realiza transportul autocamioanelor peste Canalul Dunăre Marea Neagră, în zona Agigea. Podul plutitor ar urma să devină funcţional la 15 octombrie, când vor fi încheiate operaţiunile de montare a unei rampe de încărcare a autovehiculelor la pupa navei. Pe gabară vor putea fi încărcate pentru o singură cursă 12 autotrenuri pline cu marfă. Traversarea va dura maxim 25 de minute. „Deocamdată nu vă pot spune nimic despre costurile de transport cu gabara, dar cert este că reprezentanţii NAVROM Galaţi vor doar să amortizeze costurile cu combustibilul şi salariile marinarilor. Din calculele preliminare se pare însă că tariful de traversare cu podul mobil va induce costuri mai mici decât consumul de carburanţi pe rutele ocolitoare“, a precizat Daniel Georgescu, la şedinţa din 3 octombrie a CJ Constanţa. Pentru realizarea punctului de îmbarcare-debarcare a autovehiculelor pe nava gabară, ACN va creşte cu 45 cm nivelul apei din Canalul Dunăre-Marea Neagră.

Variante de ocolire

Pentru relaţia Bucureşti – Port Constanţa Sud – Agigea – Negru Vodă – Mangalia şi retur:

• A2 (Bucureşti – Constanţa – Nod rutier Medgidia) – DJ 381 (Nod rutier Medgidia – Ciocârlia de Sus) – DN 3 (Ciocârlia de Sus – Cobadin) – DJ 391 (Cobadin – Mereni – Topraisar) – DN 38 (Topraisar – Agigea) – DN 39 (Agigea – Mangalia) şi retur.

Pentru relaţia Hârşova (DN 2A) – Tulcea (DN 22) – Port Constanţa Sud – Agigea – Negru Vodă – Mangalia şi retur:

• A4 (nod rutier Ovidiu – Nod rutier A4 cu A2) – A2 (nod rutier A4 cu A2 – Nod rutier Medgidia) – DJ 381 (Nod rutier Medgidia – Ciocârlia de Sus) – DN 3 (Ciocârlia de Sus – Cobadin) – DJ 391 (Cobadin – Mereni – Topraisar) – DN 38 (Topraisar – Agigea) – DN 39 (Agigea – Mangalia) şi retur.

De 3 ani în reparaţii

Podul de la Agigea a intrat în reparaţii în urmă cu 3 ani (octombrie 2010) şi de atunci se tot instituie restricţii de circulaţie. Valoarea estimată a contractului este de 12.673.280 euro (fără TVA), iar valoarea certificată a lucrărilor, la data de 24 septembrie a.c. (conform ultimului certificat de plată) este de 3.588.742,65 euro (fără TVA), potrivit datelor transmise redacţiei de CNADNR. Lucrarea se execută de firma Bilfinger Berger Baugesellschaft, iar finanţarea este asigurată dintr-un împrumut acordat de BERD.

Apel UNTRR

UNTRR cere autorităţilor să ia măsuri urgente pentru reducerea consecinţelor negative asupra transportatorilor rutieri, în urma închiderii podului de la Agigea şi a nerespectării termenelor de finalizare a reparaţiilor la Centura Caransebeş. „Având în vedere situaţia deplorabilă care descrie procesul de reabilitare a drumurilor naţionale şi întârzierea revoltătoare a rezultatelor prevăzute la începutul proiectelor, şi ţinând cont de repercusiunile grave generate în sectorul transportului rutier, UNTRR cere cu insistenţă (…) interzicerea aplicării oricărui tip de taxe de tranzit în lipsa unor centuri ocolitoare deschise circulaţiei publice, precum şi responsabilizarea contractorilor CNADNR în vederea unor despăgubiri pentru nerespectarea termenelor, toate costurile adiacente urmând să fie suportate de aceştia în cazul în care nu livrează calitatea contractată la momentul prevăzut. (…) Cine suportă costurile de operare suplimentare generate transportatorilor pentru folosirea rutelor ocolitoare? UNTRR propune aprobarea de urgenţă a Ordonanţei 43/1997 referitoare la regimul juridic al drumurilor, cu modificările agreate în Comisia de Industrii a Parlamentului, astfel încât localităţile să fie racordate la drumuri şi nu invers“.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.