Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila a fost deschis parțial traficului rutier și cu restricții, după șase ani de lucrări, din care doi – întârziere. Este cel mai mare pod din România și al treilea din Europa, iar pe el pot circula exclusiv mașinile, trotuarele fiind dedicate strict mentenanței.
Traficul rutier este deschis parțial, într-o primă etapă, cu descărcare în județul Tulcea, pe drumul până la Măcin, urmând ca varianta până la Jijila să fie finalizată până la sfârșitul acestui an. În plus, circulația pe pod este restricționată: mașinile au acces, în timpul săptămânii, doar în timpul zilei, între orele 8:00 și 21:00. Sâmbăta și duminica, însă, precum și în zilele de sărbătoare legală, traficul rutier este permis și pe timpul nopții.
5 ani fără taxă
În primii 5 ani, nu se plătește taxă de trecere a podului. Podul suspendat are lungimea de 1.974,3 m, iar drumul principal (Brăila-Jijila) are 19 km, în timp ce drumul de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin) are 4,3 km. Valoarea contractului, finanțat prin POIM, este de 2,375 miliarde de lei, cu TVA. Proiectat să aibă o durată de viață de 120 de ani, are un centru de monitorizare și control, care va înregistra permanent starea construcției, prin cei 50 de senzori instalați pe pod, în punctele esențiale.
Cantități uriașe de materiale de construcții
Antreprenorul, asocierea Astaldi (Italia)-IHI Infrastructure System (Japonia), a utilizat cantități uriașe de materiale de construcții. Astfel, s-au montat 81.000 de kilometri de fir de oțel; fiecare cablu are 60 cm în diametru și susține tablierul metalic cu ajutorul tiranților, iar greutatea totală a celor două cabluri principale este de 6.700 de tone. Tablierul metalic este format din 86 de segmente, cu o greutate totală de 20.800 de tone, iar fiecare are, în medie, 250 de tone.
Inaugurare cu fast
Inaugurarea construcției s-a făcut cu mare fast, fiind prezent la eveniment inclusiv șeful statului. Președintele Klaus Iohannis: „Podul reprezintă un prim pas în atingerea unor obiective privind conectivitatea, fluidizarea traficului de tranzit și siguranța rutieră”.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: „În 2017, puțini credeau în reușita acestui proiect. Iată că, la șase ani distanță, suntem aici, împreună, să deschidem circulația pe acest pod care leagă cele trei regiuni istorice. Este un pod pe care l-aș numi al speranței, al unirii, al speranțelor pentru toții românii, pe care și le-au pus locuitorii în această lucrare de infrastructură unică în România și în sud-estul Europei”.
Premierul Marcel Ciolacu: „Este un exemplu al muncii în echipă, al cooperării internaționale, într-o lume modernă și plină de provocări. Un consorțiu italo-japonez a lucrat cot la cot cu zeci de subcontractori români. Firmele noastre au participat cu sute de oameni și mii de mașini, utilaje, macarale și tehnologie diversificată. Cele 500 de milioane de euro investite s-au întors, în mare parte, în economia românească”.
Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean: „Podul are o importanță sporită în contextul geopolitic actual, al războiului din Ucraina. Creșterea capacității infrastructurii din regiunea Dunării este vitală pentru a îmbunătăți securitatea la nivelul Uniunii Europene și pentru a asigura transportul mărfurilor care tranzitează România dinspre și înspre Ucraina și Republica Moldova”.
Directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol: „Deschiderea Podului suspendat de la Brăila, care va conecta mult mai eficient Dobrogea de Muntenia și de Moldova, propulsează România în eșalonul statelor cu infrastructură rutieră modernă”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro