Polach Logistics & Transport – Dezvoltare pe timp de criză

Înfiinţată în anul 1993, compania Polach Logistics & Transport, cu sediul la Pecica în judeţul Arad, a devenit în ultimii ani un nume respectat pe piaţa transporturilor din România. Într-o vreme de criză, în care mulţi cărăuşi s-au confruntat cu probleme aproape insurmontabile – unii dintre ei fiind forţaţi să vândă camioane sau chiar să îşi închidă activitatea, Polach Logistics & Transport a cunoscut o dezvoltare fără precedent de la înfiinţarea firmei.

La ora actuală, Polach Logistics & Transport deţine o flotă de vehicule ultramoderne, aflată într-o continuă evoluţie, care include semiremorci mega cu prelată, Vario şi speciale pentru transportul de anvelope (certificate EN 12642XL) şi capete tractor Volvo şi DAF, majoritatea EURO 5. Activitatea companiei se bazează pe câteva valori cheie, printre care se numără flexibilitatea, fiabilitatea şi viteza de răspuns.

Evoluţia parcului

Ca majoritatea poveştilor de succes pur româneşti din domeniul transporturilor, şi istoria Polach Logistics & Transport a început în anii 90, cu un singur vehicul, condus chiar de patronul companiei. „Prima maşină, în 1993, a fost un TV cu dubă frigorifică. Apoi am vândut duba şi am cumpărat două camioane din 1986 cu cabină Volkswagen. Mergeam foarte mult în Maramureş, cu diverse mărfuri, şi de acolo aduceam cherestea“, îşi aminteşte Andrei Covaci, administrator Polach Logistics & Transport. Pe partea de camioane mari, primul leasing a fost un Volvo, în 2003. „L-am condus eu o scurtă perioadă de timp, pentru că am realizat repede că nu poţi fi şi şofer, şi, în acelaşi timp, să conduci o firmă. Cu camionul acesta, am făcut numai transport internaţional, mai ales către Germania. La vremea respectivă, tarifele de transport erau aproape cu o mie de euro mai mari decât acum. Sigur, erau cheltuieli mai mari şi probleme cu CEMT-urile şi autorizaţiile“, a completat Andrei Covaci.

În 2003, compania dispunea de două vehicule, alături de Volvo fiind achiziţionat şi un camion frigorific Mercedes. Apoi, în 2004, a mai venit un camion Iveco, folosit mai ales pentru o cursă între Timişoara şi Piteşti, pentru Dacia. De altfel, aceasta a marcat începuturile specializării companiei în transportul de piese şi componente auto.

Achiziţiile au continuat şi, după un an 2006 foarte bun, în 2007 au fost luate în leasing patru Volvo, cu un avans de 25-30%. „2006 a fost un an bun pentru noi, am reuşit să obţinem mai multe autorizaţii, am prins curse bune. A fost foarte mult de lucru în perioada respectivă“, povesteşte administratorul Polach Logistics & Transport . Interesant este faptul că dezvoltarea cea mai importantă a parcului a avut loc după declanşarea crizei, preţul scăzut de achiziţie, atât pentru vehiculele second-hand, cât şi pentru cele noi fiind un factor important. „Acum suntem în curs de a înnoi toată flota. În prezent, este extrem de important să avem camioane noi. Flota totală va fi de aproximativ 60 tractoare şi 100 de semiremorci“, a arătat Andrei Covaci.

Oportunităţile… crizei

După cum am amintit, compania a cunoscut o dezvoltare accelerată tocmai pe timp de criză. Flexibilitatea, controlul riguros asupra costurilor, profesionalismul, calitatea, dar şi… un dram de noroc şi-au avut rostul lor în redresarea după prima lovitură a crizei şi în dezvoltarea ulterioară. „Abia la sfârşitul lui 2008 – începutul lui 2009 s-au simţit serios problemele. Piaţa a mers foarte slab. Ceea ce ne-a salvat a fost un contract de transport cereale din România către Italia. Practic, am fost oamenii potriviţi la locul potrivit. Au fost cantităţi foarte mari, pe care nu am putut să le acoperim numai noi. Media a fost de 5-6 camioane încărcate pe zi, am luat tot volumul şi am dat de lucru şi altora. Preţul transportului era foarte slab, dar era un contract stabil cu plata la 7 zile. La întoarcere, cursele erau, de asemenea, slab plătite şi astfel încasările acopereau cu greu costurile. În perioada respectivă am avut cam 10.000 euro minus pe firmă, pe lună, timp de vreo 2-3 luni, până când am început să ne redresăm“, subliniază Andrei Covaci. Creşterea flotei, precum şi noile realităţi ale pieţei au asigurat dezvoltarea companiei. „Chiar dacă a fost criză, unul dintre secretele dezvoltării a fost faptul că am reuşit să ne mărim flota. Flexibilitatea contează foarte mult. Pe de altă parte, problemele flotelor mari au făcut loc pe piaţă şi au creat oportunităţi. Apoi, a fost vorba despre o reaşezare a clienţilor mari de transport, care s-au reorientat şi către transportatori mai mici“. În prezent, compania se concentrează pe transportul în spaţiul UE, realizând cât mai mulţi km în afara României. „Avem un proiect pe care l-am discutat cu unul dintre clienţii noştri pentru Rusia, avem şi posibilităţi de retur, dar este deocamdată numai în faza de discuţii“, subliniază administratorul Polach Logistics & Transport.

Optimizarea costurilor – element esenţial

Revenind la dezvoltare, după cum am subliniat, compania achiziţionează numai camioane noi, şi asta din mai multe considerente. În primul rând, mai ales în contextul transporturilor just-in-time, în care compania s-a implicat foarte mult în ultima vreme, clienţii cer camioane performante. „De exemplu, în cadrul unui contract nou pe care îl avem, sunt penalizări la descărcare. Trebuie să îţi limitezi riscurile şi să ai un timp foarte scurt de reacţie. Nu ne permitem să avem defecţiuni care să genereze întârzieri“, spune Andrei Covaci. Pe de altă parte, este vorba despre consum. „Un EURO 3 consumă 32 l/100 km, un camion nou 27 l/100 km. Rezultă o economie de aproximativ 1.450 euro pe maşină. De asemenea, costurile de reparaţii-mentenanţă erau mai ridicate.“ Pentru a obţine un tarif cât mai redus la carburant, Polach Logistics & Transport a adoptat soluţia de a achiziţiona combustibil en-gros cu banii jos, având rezervoare de motorină în curte şi un contract avantajos cu furnizorul. Astfel, se înregistrează o reducere importantă a costurilor. În plus, compania monitorizează atent consumul de combustibil pe camion, organizând şi cursuri de conducere economică pentru şoferi. Nu în ultimul rând, compania realizează operaţiunile de reparaţii şi întreţinere, în afara garanţiei, în regie proprie.

De la sfârşitul anului 2010, Polach Logistics & Transport a implementat un program care ţine evidenţa profiturilor şi cheltuielilor pe fiecare cursă, realizează gestiunea flotei şi poate să genereze o varietate de rapoarte utile – cifră de afaceri pe camion, rentabilitate şofer etc. De asemenea, tractoarele sunt monitorizate în timp real prin intermediul Cefin Systems, pe semiremorci fiind montat un sistem de poziţionare SAS.

Importanţa unor şoferi buni

Tot în contextul optimizării costurilor, Polach Logistics & Transport pune un accent deosebit pe şoferii buni şi, mai ales… cinstiţi. Implementarea sistemelor de monitorizare a consumului în 2009-2010 a dus la o schimbare aproape totală a garniturii de şoferi. „În prezent, nu mai este atât de greu să găseşti şoferi buni, mai ales dacă eşti dispus să plăteşti corect şi la timp, dar, desigur, compania a elaborat un set de cerinţe pe care şoferul va trebui să le îndeplinească. Înainte de angajare, fiecare şofer este testat teoretic şi practic“, spune Andrei Covaci, subliniind că, în viitorul apropiat, compania o să introducă şi un sistem de evaluare pentru şoferii săi, în funcţie de care se vor acorda bonusuri sau se vor aplica penalizări. „Vor fi premiaţi şoferii cei mai buni, cu cel mai mare număr de km, cu consumul cel mai redus, care au avut cea mai mare grijă de maşină etc. De asemenea, va fi penalizat cel care va avea cele mai multe daune“, a explicat administratorul Polach Logistics & Transport.

Calitate înainte de toate

Pentru clienţii Polach Logistics & Transport, deci şi pentru companie, este foarte importantă calitatea serviciilor. Şi acolo unde este calitate, trebuie să existe şi certificare. „Suntem în prezent în curs de implementare a certificării de calitate TUV. Am început procesul şi probabil în două luni va fi complet implementat. Suntem în permanenţă monitorizaţi de către clienţii noştri şi punctaţi pentru performanţă.“

Ca perspectivă de dezvoltare pe termen scurt-mediu, compania are în vedere şi construirea unui depozit, pentru mai multă flexibilitate în preluarea şi livrarea mărfurilor pentru clienţi.

Andrei Covaci, administratorul Polach Logistics & Transport:

„Nu dorim să fim o firmă mare, ci una mică, dar stabilă şi foarte bine organizată. Pentru moment, cam în zona aceasta ne vedem: 60 de capete tractor şi 100 de semiremorci. Cred că am ajuns la momentul la care ne vom opri cu mărirea flotei şi vom căuta să consolidăm activitatea.“

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.