PREGĂTIRE PROFESIONALĂ: „Plata examinatorilor este ilegală!“

Un obicei vechi are tendința, în timp, să devină regulă. Așa s-a întâmplat și în cazul examenelor pentru obținerea atestatelor de pregătire profesională a personalului din transporturi. Plata examinatorilor rămâne un subiect delicat, inclusiv din punct de vedere al legalității. Am discutat despre tensiunile apărute pe această temă cu președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

Vasile Stefanescu

Ziua Cargo: În ultimele luni, plata examinatorilor a devenit subiect de discuții aprinse în cadrul comisiilor de dialog social. De ce a luat amploare acest subiect?

Vasile Ștefănescu: Contractul de prestări servicii care se vrea încheiat de către Direcția Rutieră – MT cu centrele de formare profesională este ilegal, iar această piață funcționează în acest mod de câțiva ani. Noi, prin nenumărate adrese, am semnalat acest lucru, inclusiv faptul că angajații Direcției încasează bani ilegal în momentul de față.

Pentru a încasa acești bani, conform Codului muncii, ar trebui să aibă cu centrele de formare ori contract de muncă parțial, ori contract de muncă pe perioadă nedeterminată. Conducerea Direcției Rutiere trebuie să înțeleagă că nu poate avea cu 50 de centre de formare profesională contracte de prestări servicii. Astăzi, fiecare funcționar are contracte de prestări servicii cu toate centrele la care se duce la examinare, ceea ce este o ilegalitate. Și atunci suntem nevoiți să sesizăm Agenția Națională de Integritate, organele de cercetare penală sau orice alt organism, pentru a se face lumină.

Ce se întâmplă cu celelalte solicitări privind eventuale modificări legislative?

La ora actuală, deși piața așteaptă foarte multe reglementări, în Ministerul Transporturilor există o singură urgență: cine se duce la examinare și cât din cuantumul taxei de examinare se dă la examinatori. În Minister s-a creat o castă care trebuie legalizată. Ne amintim cum au apărut în Ordonanța 11 cele două articole referitoare la examinare, articole despre care ministrul în funcție la acea dată nu știa nimic. Ce altceva putem înțelege decât că funcționarii publici din cadrul MT au încercat să obțină beneficii în interes personal?

După toată această istorie, aș vrea să vă uitați la primul și la al doilea set de norme care au fost propuse. Prin acestea, ne impuneau cine trebuie să încaseze banii de examinare, iar aceste sume urmau să fie livrate direct pe card examinatorilor. În primul set de norme, prima propunere de acum cinci luni, se spunea ca banii să fie încasați de centrele de formare profesională și din aceste încasări să se plătească 10 lei de elev fiecărui examinator. Dar nu este corect să încasăm noi taxa de examinare. Din prima normă s-a văzut clar intenția Direcției.

De șase luni, nu se discută în această subcomisie de transporturi decât despre aceste norme și de fiecare dată Direcția Rutieră inventează altceva, pentru a-și securiza beneficiile proprii.

În ce stadiu s-a ajuns la ora actuală?

La ultimul set de norme, s-a acceptat până la urmă să se plătească taxa la ARR de către candidat, dar, în continuare, se specifică faptul că trebuie plătit câte 10 lei către fiecare examinator.

ARR se autofinanțează. Astfel, logic ar fi să aibă tot interesul ca banii pe care îi încasează să îi administreze așa cum consideră că este bine.

Noi am cerut să fie trecută în aceste norme examinarea ca sarcină de serviciu și să se realizeze în timpul programului de lucru. Însă nu se dorește acest lucru. Se preferă în continuare weekend-ul. Însă am înregistrat în ultima vreme numeroase abuzuri. De exemplu, pe data de 31 ianuarie, au fost trimise trei comisii de examinare la Cluj. S-au dus 6 persoane de la ARR și o singură persoană de la Direcția Rutieră. Din punctul nostru de vedere, acele examene, din 31 ianuarie, precum și altele, care se pot verifica, sunt fraudate, atâta vreme cât legea spune clar că în fiecare comisie trebuie să fie trei examinatori, doi din partea ARR și unul de la Direcția Rutieră. Consider acel examen ilegal. La fel s-a întâmplat în Mehedinți, iar banii se încasează.

La Cluj au fost 600 de persoane examinate într-un singur weekend. Cel de la Direcție, care a fost singur, a încasat în jurul sumei de 6.000 lei. Amintesc faptul că discutăm de angajați ai Ministerului, care primesc salariu și alte venituri aferente poziției ocupate.

Am semnalat toate aceste aspecte și la primul ministru, la ministrul transporturilor, la secretarul de stat Iulian Matache…

Ce răspunsuri ați primit?

Părerea noastră este că nu au ajuns la ministrul transporturilor Ioan Rus toate adresele noastre legate de centrele de pregătire profesională. Suspectăm că reține cineva aceste adrese, pentru că, până acum, ar fi trebuit luate măsuri.

Suntem cu atât mai nemulțumiți cu cât aceste norme nu au adus plus-valoare pentru activitatea de transport.

În legătură cu Ordonanța 11, considerăm că Direcția de reglementări avea obligația contractuală și morală să ne cheme pentru a realiza o reparație morală la Ordinul 27, care a fost elaborat superficial. Trebuie ținut cont de problemele concrete cu care ne confruntăm. Or propunerile de modificare la care facem referire n-au trecut nici măcar prin Minister, ci au fost introduse pe ascuns.

Am pierdut o grămadă de timp să mergem la Ministerul Transporturilor, să discutăm fiecare aspect și… niciodată nu s-a făcut nimic.

Lipsa de interes a Ministerului este de neînțeles și nu doar în legătură cu comisia de dialog social. Au fost, de exemplu, cazuri în care COTAR a intervenit în favoarea Ministerului, în procese la Ordinul 733, privind școlile de șoferi, atacat de o serie de instructori independenți și suspendat. Am fost la multe procese în țară și am câștigat, prin intervenția noastră, iar Ministerul n-a trimis nimic. La ultimul proces de la Curtea de Apel, ne-am dus noi la secretarul general al MT și l-am rugat să ne sprijine cu adrese către instanță.

De peste un an dețineți un centru de pregătire profesională. Cum ați plătit până în prezent pentru examene sau pe examinatori?

În centrul pe care îl dețin nu am plătit niciodată examinatorii. Așa cum am precizat, nu există nicio formă legală în care să se poată realiza acest lucru.

„Angajații MT încasează ilegal bani pentru examinare în momentul de față.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.