Pregătiri pentru noua normalitate

Mai întâi înveți… apoi măsori… apoi treci la aplicarea strategiilor cu cel mai bun impact în reducerea amprentei de carbon. Am discutat despre modul în care unul dintre marii expeditori europeni gândește trecerea la noua normalitate cu Mihai Teodorescu, ambasador pentru sustenabilitate DSV.

Mihai Teodorescu

ZIUA CARGO: Ce presupune această nouă funcție – „ambasador pentru sustenabilitate”?

Mihai Teodorescu: „Ambasador pentru sustenabilitate” face parte dintr-un proiect mai mare al DSV, care este una din primele firme ce a început să se gândească la reducerea amprentei de carbon, încă din 2020. La nivel de companie, am setat nivelul de bază din 2020 și ne-am propus să scădem cu 30% amprenta de carbon pe care o realizăm, până în 2030.

Am împărțit direcțiile de acțiune pe trei piloni: TR1, TR2 și TR3.

Pentru TR1 și TR2, obiectivul este să reducem cu 40% amprenta de carbon.

TR1 se referă la ceea ce consumăm noi direct – mașinile pe care le utilizăm, clădirile în care lucrăm, hârtia pe care o consumăm… Pentru toate lucrurile acestea pe care le facem în mod direct, țintim o reducere cu 40% a amprentei de carbon. În general, obiectivul poate fi atins necesitând doar atenție – de exemplu, în loc să folosești mașini pe motorină, treci la mașini electrice…

TR2 vizează furnizorii – spații de birouri, furnizorul de curent electric, furnizorul de gaz, cât curent electric consumăm, cât gaz consumăm, cum este produs curentul electric ș.a.m.d. Și aici, obiectivul este să reducem cu 40% amprenta de carbon.

TR3 vizează subcontractorii și secțiunea care ne interesează cel mai mult, pentru că acolo apare cel mai mare impact. Aici, ne-am propus să reducem cu 30% amprenta de carbon.

În fiecare țară, s-a desemnat o persoană care să aibă această responsabilitate și să centralizeze informații – un ambasador pentru sustenabilitate.

În prima fază, participăm, săptămânal, la cursuri. Învățăm care este diferența dintre biodiesel și diesel clasic, cât de mare este impactul fiecărui mod de transport și diferența dintre aerian, maritim, feroviar și rutier, cum poți să reduci amprenta de carbon, la ce trebuie să fii atent ș.a.m.d. Rolul ambasadorului pentru sustenabilitate este să măsoare și să urmărească reducerea pe care ne-am propus-o, de 30%.

În plus, avem un proiect, la nivel de grup, și fiecare țară poate accesa sume, puse la dispoziție de companie, pentru proiecte care reduc amprenta de carbon. Suma totală este de aproximativ 100 de milioane de euro.

Ați identificat direcții pe care să puneți accent?

Un focus important este utilizarea camioanelor Euro 6, pentru că, deocamdată, încă mai utilizăm Euro 4 și Euro 5, iar până la camioanele electrice mai sunt pași de parcurs.

Poți să reduci cu 30% amprenta de carbon doar folosind camioane Euro 6, datorită reducerii consumului de carburant.

Nu anticipăm schimbări care să dea peste cap activitatea, însă, încet-încet, toate companiile din segmentul vostru o să trebuiască să facă pasul acesta.

Informațiile privind amprenta de carbon sunt accesibile?

Am considerat că primul pas pe care trebuie să-l facem este să măsurăm.

Astăzi, colegii noștri beneficiază de măsurarea amprentei de carbon instantaneu. Cantitatea de CO2 emanat în timpul transportului este calculată până la nivel de palet. Avem un furnizor care a realizat softul ce stă la baza calculului.

Astfel, clienții noștri pot să știe care este impactul pe care îl are asupra mediului transportul mărfurilor lor, în funcție de opțiunea de transport pe care o aleg.

Calculul are la bază informații detaliate – mase, volum, mod de transport, tip de camion, an fabricație, motor, normă de poluare, tip de remorcă…

De exemplu, noi utilizăm pentru rețeaua de grupaje semiremorci double-deck. Astfel, emisiile aferente unui palet se reduc la jumătate.

Primul pas a fost să măsurăm. Al doilea este să regândim lanțul logistic.

Avem, în Danemarca, un departament care analizează lanțul logistic al fiecărui client. Astfel, putem asigura o reducere importantă a amprentei de carbon, fără să recurgem la investiții semnificative.

Am observat că foarte multe companii au un lanț logistic învechit. De exemplu, au un singur hub, de unde distribuie în toată Europa, ei producând, să spunem, în România și în Spania.

Este un model care produce mult dioxid de carbon. Putem, de exemplu, reduce kilometrii parcurși prin utilizarea a două hub-uri, atât în ceea ce privește drumul de la fabrică la depozitul central, cât și în ceea ce privește distribuția.

Alte direcții pot fi reprezentate de înlocuirea transportului aerian cu transportul maritim. Transportul aerian emite mult mai mult dioxid de carbon decât transportul maritim. Sunt clienți care folosesc transport aerian în mod regulat, iar, la o analiză atentă a timpului de tranzit, această practică poate fi evitată.

Este mai ieftin să ții un mic stoc tampon, în Europa, și să maximizezi transportul maritim.

Regândirea lanțului logistic aduce, la ora actuală, cele mai multe beneficii, din punct de vedere al amprentei de carbon.

Anul trecut, DSV a achiziționat Agility și, astfel, am început să folosim depozitele din Orientul Mijlociu, pentru traficul dintre China și Europa.

Folosim zona Orientului Mijlociu ca pe un tampon, unde se poate ține un stoc între China și Europa. Timpul de tranzit din Orientul Mijlociu în China este mult mai scurt, nu ținem stocuri în Europa, însă, în caz de urgență, opțiunea navală devine mult mai apelabilă, timpii de tranzit fiind mult reduși.

La nivel de DSV, am schimbat modelul cu un hub central, într-unul tip diamant, cu patru hub-uri. Între acestea, există un schimb zilnic, dus-întors, și fiecare zonă aparține de unul dintre aceste hub-uri.

Aceste schimbări duc la costuri mai mari?

Nu știu dacă există vreo variantă în care protecția mediului să ducă și la scăderea costului. În faza în care suntem acum, cred că toată lumea consideră planul de reducere a amprentei de carbon o investiție, și nu o reducere de costuri.

Firmele trebuie să fie pregătite financiar să reducă amprenta de carbon.

De multe ori, avem în față diferite opțiuni și trebuie să alegem și în funcție de mediu. Oricând aș avea o ofertă similară cu trenul, sau pe roți, aș alege pe cea cu trenul. Oricând aș avea posibilitatea să folosesc mai bine capacitatea unei semiremorci, aș utiliza respectiva variantă…

Încercăm cât de mult putem să susținem grupajul și, totodată, încercăm să folosim cât mai puțin van-uri de 3,5 t și camionete.

Clienții sunt informați de fiecare dată asupra impactului asupra mediului pe care îl au diferitele opțiuni.

Este important să lucrăm și la mentalitate. Transportul „verde” nu este o glumă, iar Uniunea Europeană și-a propus să ajungă, în 2050, la amprentă de carbon zero. Nu este chiar atât de departe.

Trebuie să ne adaptăm, dacă vrem să rămânem relevanți.

Cum vă raportați la camioanele electrice?

Cred că suntem în faza în care ar trebui să ne informăm foarte mult, să citim foarte mult, să înțelegem care sunt avantajele, să ne gândim bine dacă o autonomie de 500 km e mult sau puțin.

Să analizăm dacă avem o rețea electrică suficient de bună la garaj. Dacă ne cumpărăm o flotă electrică, suntem pregătiți să alimentăm camioanele? Trebuie să începem să facem un calcul de rentabilitate, să ne interesăm ce înseamnă întreținerea unui camion electric.

DSV nu o să cumpere camioane niciodată, pentru că suntem un freight forwarder și nu o să ne concurăm partenerii, dar putem să ne apropiem de un partener și să-l ajutăm într-un proiect care implică utilizarea camioanelor electrice. Până la sfârșitul anului viitor, vom avea implementat un asemenea proiect.

Pe lângă eforturile realizate pentru reducerea amprentei de carbon, oferim clienților și posibilitatea de „neutralizare”. Practic, avem colaborări cu companii certificate, care îți pot neutraliza amprenta de carbon, prin realizarea de proiecte ecologice, care reduc cantitatea de CO2.

„Tehnologia a schimbat radical partea de expediție. Atunci când m-am angajat în acest domeniu, trebuia să mă încadrez într-o normă de 70-80 de transporturi FTL pe lună. Acum, am colegi care fac într-o zi 70-80 de transporturi. Și nu pentru că sunt mai rapizi, ci totul este datorită digitalizării. Totul s-a schimbat… nu se mai vorbește la telefon, de exemplu. Eu vorbeam ore la telefon, atunci când căutam camioane și intram în detalii, verificam aspecte tehnice…”

„Trebuie să vorbim sincer despre gradul de ocupare al camionului. Utilizarea incompletă a camioanelor înseamnă consum și emisii de CO2.”

„Sperăm ca nivelul investițiilor în România să crească. Este nevoie să se întâmple lucruri noi, iar fondurile europene ar putea ameliora scăderea volumelor de mărfuri, generată de scăderea consumului.”

„Scăderea prețului motorinei, alături de reducerea volumului de mărfuri, a dus la diminuarea tarifelor de transport. În plus, neaplicarea prevederilor Pachetului Mobilitate a întărit presiunea exercitată de clienții de transport, care, inițial, acceptaseră majorarea tarifelor pe criterii de schimbări legislative.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.