Prelungirea este aproape… liberalizarea și mai aproape

Anul 2018 este deosebit de important, mai ales că, în această perioadă, autoritățile trebuie să decidă viitorul transportului rutier național de pasageri, în trafic regulat.

Finalul lunii martie este dedicat, în mod special, transportului de călători. Aceasta este perioada în care Ziua Cargo organizează, în fiecare an, evenimentul specializat pe acest segment.

Conferința are loc pe 29-30 martie, la Poiana Brașov, Hotel Sport.

O decizie mult așteptată

Conferința se desfășoară într-un context special, în legătură cu transportul regulat național. La începutul anului, majoritatea operatorilor de transport și-au exprimat dorința, prin patronatele care îi reprezintă, de a prelungi actualul program de transport. Iar conducerea de atunci a Ministerului Transporturilor s-a arătat deschisă față de aceste solicitări, fără a fi luată, însă, vreo decizie.

Actualul ministru al Transporturilor, Lucian Șova, pare să incline către o altă direcție, aceea a liberalizării pieței. Conferința Ziua Cargo va reprezenta un prilej bun pentru dialog, mai ales că ministrul și-a confirmat prezența. Dezbaterea între cele două variante – liberalizare sau păstrarea actualului model – este veche și argumentele au rămas, mai mult sau mai puțin, aceleași. Contextul este cel care se modifică de la an la an.

Descurajare la nivel de breaslă?

Indiferent de decizia luată, este evident faptul că provocările ultimilor ani și-au pus amprenta asupra transportului rutier de călători. Chiar și firmele care nu suferă din punct de vedere financiar resimt o „oboseală” cauzată de eforturi tot mai mari ce trebuie realizate pentru menținerea funcționalității, fără însă a fi resimțite sub aspectul veniturilor.

O presiune semnificativă (și în creștere) vine din partea forței de muncă. Lucrurile au evoluat, an de an, în sens negativ, de la găsirea cu dificultate a unor angajați pregătiți, la situația de a nu mai putea identifica doritori (indiferent de pregătire) pentru posturile libere, iar, astăzi, menținerea chiar și a angajaților cu vechime necesită o atenție specială și „asigură” un nivel ridicat de stres.

Este evident faptul că doar apelarea la metoda clasică – creșterea salariilor – nu mai este suficientă. Mai ales că profitabilitatea a rămas scăzută, la nivelul acestui sector economic.

Nici măcar operatorii de transport public local nu trec printr-o perioadă mai „relaxată”, la acest capitol. Dimpotrivă… Creșterile salariilor pentru angajații din primării, combinate cu noua legislație fiscală, care lasă mai puțini bani pentru autoritățile locale, creează un context aproape imposibil, la prima vedere. Negocierile dintre sindicate și managementul societăților de transport își vor găsi cu greu finalitatea.

Pe de altă parte, indiferent de tipul de transport, este general valabil faptul că managementul firmelor s-a angajat, fără rezerve, în procesul de optimizare a costurilor, iar identificarea celor mai bune soluții necesită un efort continuu, și nu doar investițional.

Mai rămâne timp și pentru călători?

Nu se poate afirma că progrese nu ar fi fost realizate în ceea ce privește calitatea serviciului de transport – cel puțin de către unele companii…

Însă devine tot mai evidentă diferența între așteptările (uneori chiar nerealiste) ale călătorilor și ceea ce oferă majoritatea firmelor de transport. Pur și simplu, în „cursa” dintre dorințele călătorului și oferta transportatorului distanța se mărește tot mai mult.

Mi-a rămas în minte discuția pe care am avut-o, luna aceasta, cu un transportator, care deține, totodată, o autogară. Îmi povestea că, într-o dimineață, un călător s-a apropiat de el, în autogară, și l-a întrebat dacă cursa spre localitatea X se va realiza în acea zi. Iar el nu putea să îi confirme… În ciuda faptului că a semnalat, în repetate rânduri, către autorități faptul că respectiva cursă nu se efectuează, același transportator (firmă mare) deține licența de traseu și nimeni nu poate face nimic. Bineînțeles, nu discutăm de o situație generalizată, însă… Astăzi, călătorii își doresc autovehicule confortabile, sigure și, chiar, nepoluante. Pretind să poată rezerva locul sau, chiar, să achiziționeze biletul de oriunde: de acasă, de pe computer, de pe stradă (folosind telefonul), din autogară sau de la șofer. Vor să poată plăti cu cardul, iar cursa trebuie să respecte programul la minut. Și foarte important – atitudinea cu care sunt tratați!

Ce oferă piața, în zona considerată bună? Un site cu informații, un număr de telefon unde pot fi făcute rezervări, o mașină curată, însă veche…

Probabil că tocmai acest decalaj este principalul „vinovat” pentru descurajarea celor care activează în această breaslă.

Acesta este și motivul pentru care, alături de dezbaterile legate de evoluția legislativă, conferința Ziua Cargo aduce în atenția managerilor de transport soluții și sfaturi menite să îmbunătățească activitatea, să optimizeze costurile și să crească veniturile.

Mai mult decât atât, competiția RPTCY (Romanian Passenger Transport Company of the Year) reprezintă, an de an, o bună sursă de inspirație, oferită de elita operatorilor de transport români.

Concursul RPTCY a ajuns la cea de-a cincea ediție, devenind, deja, o tradiție. Vă invităm să votați finaliștii ediției 2018 pe site-ul ziuacargo.ro.

Decernarea premiilor pentru cele mai bune companii de transport se va desfășura în cadrul evenimentului de la Poiana Brașov.

RPTCY – deja o tradiție

Câștigătorii edițiilor precedente:

2014 – Dacos

2015 – Tabita Tour

Începând cu anul 2016 competiția a fost separată pe trei segmente – transport internațional, transport național interurban, transport local.

2016 – Transport internațional – Pletl

Transport interurban – CDI

Transport local – Urbis Baia Mare

2017 – Transport internațional – Comati PSG

Transport interurban – Normandia Service

Transport local – STP Alba Iulia

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.