Guvernul a aprobat bugetul pentru anul 2022 al companiei feroviare naționale CFR Călători, majorând cu 20% prețul biletelor de tren, de la 1 iulie, în plin sezon estival.
Veniturile totale ale companiei sunt estimate la 2,3 miliarde de lei, în creștere cu 6,67% (146 de milioane de lei, în valori absolute), față de cele realizate/preliminate anul trecut (2,2 miliarde de lei). Autorii bugetului preconizează o cifră de afaceri de 802 milioane de lei, mai mare cu 12,11% (86,7 milioane de lei, în cifre absolute), față de anul trecut, când a fost de 715,7 milioane de lei.
Veniturile din serviciile prestate, respectiv cele din transportul feroviar public de călători, vor crește cu 12,70%, față de anul trecut, de la 694,3 milioane de lei la 782,5 milioane de lei, ca urmare a majorării volumului de activitate la 48 de milioane tren/km.
Alte venituri din exploatare, estimate la 391,7 milioane de lei, mai mari cu 112,85% față de cel preliminat/realizat la data de 31 decembrie 2021, sunt compuse din: subvenții pentru investiții, de 167 de milioane de lei; chirii (de spații și locomotive) de 14 milioane de lei; vânzări de active (material rulant), în valoare de 2 milioane de lei, pot fi majorate în funcție de evoluția pieței de fier vechi. Veniturile din vânzarea mărfurilor au fost estimate la 1 milion de lei. Sunt prinse și alte venituri din exploatare, în valoare de 228,7 milioane de lei, în principal din remizări, manevră, remorcări, diverse prestații la vagoane și locomotive, verificări tehnice, refacturări de utilități, prestații diverse. Veniturile financiare, de 0,02% din cele totale, au fost estimate la 500.000 de lei.
Mai scump cu trenul, chiar din sezonul estival
Veste proastă pentru români este că se vor scumpi biletele de tren, chiar în sezonul estival: începând cu data de 1 iulie. „Realizarea veniturilor bugetate este posibilă doar în cazul în care se va aproba majorarea tarifelor, solicitată (…) deoarece, din anul 2013, nu au mai fost operate majorări de tarif la călătoria pe calea ferată”, arată autorii bugetului.
Pentru anul în curs, compensația alocată operatorului feroviar de stat este în valoare de 1,15 miliarde de lei, care acoperă doar 60,7% din necesarul fundamentat pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare a societății.
Cheltuieli mai mari cu 22%
Cheltuielile totale ale societății sunt estimate în creștere cu 21,81% față de cele realizate/preliminate la data de 31 decembrie 2021, în principal din cauza scumpirii motorinei și a tarifelor la energia electrică de tracțiune. Astfel, de la data de 1 ianuarie, a crescut cu 3% valoarea accizei la motorină (la 2.052,89 lei/tonă). Prețul la uleiuri s-a majorat cu până la 44%.
Cheltuielile cu energia electrică și utilitățile sunt preconizate la 385 de milioane de lei. „Față de valoarea preliminată a anului 2021, cheltuiala cu energia electrică de tracțiune a fost fundamentată, pentru anul 2022, cu o majorare substanțială de peste 200%, respectiv de la 532,99 MWh, la 1.055,46 lei/MWh”, se arată în nota de fundamentare.
Vor crește, însă, și cheltuielile cu reparațiile și întreținerea parcului de material rulant, cu 78,4 milioane de lei, la 218 milioane de lei.
Cresc și cheltuielile cu personalul
Cheltuielile cu personalul au fost estimate în creștere cu 5,73%. Suma de 1,041 miliarde de lei a fost calculată pentru un număr mediu necesar de 12.000 de persoane. Cheltuielile de natură salarială sunt mai mari cu 5,69%, respectiv 56 de milioane de lei, de la 985,5 milioane de lei (anul 2021) la 1,041 miliarde de lei (anul 2022). Câștigul mediu lunar per salariat este de 6.774,31 lei.
Pierderi de 133 milioane de euro
Pentru anul acesta, bugetul CFR Călători prevede o pierdere uriașă, de 657 de milioane de lei (aproape 133 de milioane de euro), mai mare cu 147,03% față de 2021. Creanțele restante au fost estimate în scădere cu 7,69% față de valoarea de anul trecut, de la 59,5 la 55 de milioane de lei. Plățile restante pentru acest an sunt și ele în scădere cu 1,78%, respectiv de la 249,45 milioane de lei, la 245.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro