In urma cu sase luni, ministrul Transporturilor a invitat reprezentanti ai transportatorilor in consiliile de administratie ale ARR, CNADNR si RAR. Un gest fara precedent, menit sa creasca sperantele privind evolutia transparentei in colaborarea cu autoritatile. Si totusi…
Imediat dupa numiri, au inceput discutii legate de modul in care acestea s-au facut, modul de alegere a persoanelor si rolul pe care acestea il vor juca in respectivele consilii. Deschidere catre un dialog real si decizii transparente sau un mar al discordiei aruncat in „gradina“ transportatorilor?
La jumatate de an de la numiri, am obtinut, in exclusivitate, punctul de vedere al celor trei persoane prezinte in consilii: Ion Lixandru – invitat in consiliul de administratie CNADNR, Dragos Anastasiu – invitat in consiliul de administratie RAR si Sabin Ogreanu – invitat in consiliul de conducere ARR.
„Ceea ce reprezentam noi acum este urmare a demersurilor din 2008, cand am protestat si s-a infiintat Consiliul National Rutier. Tot atunci am realizat o lista cu nominalizari pe care se regaseau Dragos Anastasiu si Ion Lixandru. Dezideratele de atunci le sustinem si acum“, a aratat Ion Lixandru, invitat in consiliul de administratie CNADNR.
Oportunitate ratata?
Prezenta reprezentantilor transportatorilor reprezinta, fara indoiala, o mare oportunitate. Si nu este vorba doar de accesul la informatii inaccesibile pana acum, ci si de sansa de a influenta schimbari din interior. Practic, prin prezenta in consilii, dialogul intre transportatori si MTI ar putea deveni colegial si nu numai antagonic, asa cum este de regula. Ar putea duce acest lucru la o imbunatatire a relatiei cu MTI?
Nu exista nici o garantie in acest sens, dar poate ca ar merita facuta o incercare.
„In momentul in care au venit nominalizarile de la doamna ministru, prima actiune pe care noi am dorit sa o realizam a fost aceea de a chema breasla (presedintii asociatiilor patronale) la o intalnire. In afara UNTRR, nimeni nu a dat curs acestei invitatii. Au aparut discutii legate de persoanele invitate in consilii, in loc sa folosim ceea ce am obtinut. Practic, reprezentantii patronatelor nu au dorit sau nu au putut sa ne prezinte probleme pe care am putea incerca sa le rezolvam in cadrul consiliilor RAR, ARR si CNADNR. Dialogul in cadrul consiliilor este constructiv si nu ne plaseaza intotdeauna pe pozitii adverse. In plus, avem un ministru care vrea sa faca treaba, sa schimbe lucrurile. intalnirea pe care am propus-o reprezentantilor patronatelor avea scopul de a prezenta activitatea persoanelor desemnate in consilii si, in particular, de a accentua «limitarile statutului de invitat» la aceste sedinte. Mai mult decat atat, presedintii patronatelor ne puteau cere rezolvarea unor probleme, acordand, eventual, si un anumit termen de timp. Ar trebui sa lasam orgoliul la o parte si, inainte sa criticam, am putea incerca sa fim constructivi. Lucrurile se schimba din interior“, a precizat Dragos Anastasiu, invitat in consiliul de administratie RAR.
Trebuie avut in vedere si faptul ca actualul Guvern si, implicit, actualul ministru al Transporturilor au un mandat limitat in timp, iar garantii nu exista in privinta prezentei ulterioare in consilii a unor reprezentanti ai transportatorilor.
„Trist este faptul ca am pierdut deja foarte mult timp si nu am venit cu strategii pe care sa le propunem consiliilor, care sa duca la o imbunatatire a activitatii. Membrii in consiliu reactioneaza pozitiv, mai ales daca propunerile sunt bine argumentate. Din pacate, si timpul este limitat. Practic, mai avem maxim 15 sedinte pana la sfarsitul acestui mandat. intalnirile au loc o data pe luna, iar pe perioada verii au fost chiar mai rare“, a spus Sabin Ogreanu, invitat in consiliul de conducere ARR.
Influente posibile
Chiar daca prezenta in consilii nu a presupus si puterea de a decide, dialogul bun cu membrii acestora, dar mai ales dialogul direct cu ministrul creeaza posibilitatea pentru reprezentantii transportatorilor sa influenteze lucrurile.
„In aceasta vara, sunt asteptate numeroase modificari. Am facut la randul nostru niste propuneri si avem promisiuni ca acestea vor fi acceptate. Lumea este sceptica pentru ca, in general, exista opinia ca cele care are un dialog bun cu un ministru incearca sa obtina avantaje personale. De-a lungul timpului, am aratat ca, in ceea ce ma priveste, aceasta «regula» nu este valabila si amintesc despre sustinerea mutarii autorizatiilor de transport international de la Ministerul Transporturilor la IGCTI, despre taxa de la Giurgiu sau despre mitingul din 2008. In continuare, rezultatele sunt cele care vor confirma atitudinea altruista“, a precizat Ion Lixandru.
Unificarea bazelor de date precum si liberalizarea transportului regulat de persoane in trafic national sunt aspecte ce ar putea fi prinse in noua lege a transporturilor.
„Unificarea bazelor de date ale celor trei institutii reprezinta un deziderat mai vechi. De asemenea, in cadrul intalnirilor cu doamna ministru, am discutat despre necesitatea de a avea mai multe portaluri fixe pe drumuri si la intrarea si iesirea din tara, care sa colecteze date pe baza numarului de inmatriculare, date despre rovinieta, ITP, valabilitate licente, autorizatii de transport pentru camioanele in tranzit, vehicule furate etc – toate acestea ridicand gradul de concurentialitate. De asemenea, tinand cont de pozitionarea exceptionala a garilor CFR, cu acces la drumuri, am propus un centru pilot de autogara la Gara de Nord, cu conexiune si catre Gara Basarab“, a explicat Ion Lixandru.
In ceea ce priveste liberalizarea transportului de calatori…
„Nu exista alternativa la liberalizare. Cand si cum o facem sunt aspecte care pot fi discutate, dar cu cat s-ar face mai repede, cu atat mai bine ar fi pentru transportatori si pentru pasageri. Piata trebuie sa se consolideze, pentru ca, in acest moment, este toxica, iar evaziunea a atins cote foarte ridicate. Liberalizarea va duce la crearea de strategii, ieftinire a serviciului si cresterea calitatii“, a declarat Dragos Anastasiu.
„De ce transportul de marfa este liberalizat si cel de calatori NU? Oare nu pentru a-i proteja pe cei care nu sunt concurentiali?“, a completat Ion Lixandru.
Este greu de anticipat daca si viitorii ministrii ai Transporturilor vor invita reprezentanti ai transportatorilor in consiliile ARR, CNADNR si RAR si, de aceea, indiferent de discutiile contradictorii existente in cadrul breslei, ar trebui sa se depuna eforturi pentru ca prezenta transportatorilor in consilii sa fie oficializata.
„Important este ca am avut acces intr-o zona inchisa, iar prezenta noastra in consilii a adus o anumita schimbare de atitudine. Prezenta mea in consiliul de administratie a facut ca CNADNR sa devina mai deschisa, sa participe la conferinte cu transportatori si chiar sa organizeze in premiera o intalnire cu reprezentanti ai operatorilor de transport. Oficializarea pe termen nedeterminat a prezentei in consiliile de administratie ale celor trei institutii a unor reprezentanti ai transportatorilor depinde in mare masura si de prestatia noastra si de verticalitatea noastra“, a precizat Ion Lixandru.
In ceea ce priveste imbunatatirea dialogului cu conducerile patronatelor, reprezentantii transportatorilor in consilii au un singur raspuns – realizarea unui singur patronat.
Invitatie la dialog
Prin intermediul Ziua Cargo, reprezentantii transportatorilor in consiliile de administratie ARR, RAR si CNADNR asteapta propuneri din partea transportatorilor privind probleme ce pot fi rezolvate in legatura cu cele trei institutii.
Asteptam propunerile prin e-mail la adresa redactie@ziuacargo.ro
Ion Lixandru, invitat in consiliul de administratie CNADNR:
„Am prezentat ministrului o serie de propuneri ale transportatorilor care probabil vor fi acceptate. Practic, am devenit niste intermediari intre minister si patronate. Ne-am folosit de faptul ca suntem acceptati si respectati de catre MTI. Din pacate, nu exista o educatie in sensul de a utiliza persoanele prezente in zonele de interes. In permanenta se manifesta o suspiciune.“
Dragos Anastasiu, invitat in consiliul de administratie RAR:
„Deschiderea noastra catre transportatori este totala si asteptam propuneri din partea acestora. Pare a fi momentul dialogului. Nu pot da garantii ca vor urma rezultate concrete, dar simt ca exista deschidere. In plus, odata precedentul creat, va fi foarte greu, indiferent de ministru, sa se revina asupra deciziei, mai ales ca prezenta noastra in consilii este apreciata.“
Sabin Ogreanu, invitat in consiliul de conducere ARR:
„La nivel conceptual, patronatele din Romania nu mai sunt dispuse la concesii, mergand permanent pe mesajul ca totul este un dezastru si nimic bun nu se realizeaza. Aceste exprimari categorice, lipsite de nuanta, sunt in mare masura legitime. Fara un dialog constructiv insa, ne vom trezi, mai devreme sau mai tarziu, in izolare.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro