Prim contact cu Scania 40 R

1

Evenimentul de la București ne-a prilejuit și ocazia de a conduce, în premieră, un camion electric Scania pentru aplicații regionale. Iar primele impresii la volanul lui Scania 40 R au fost foarte pozitive.

Din cauza timpului limitat, testul nostru a fost foarte scurt. Am plecat de la sediul Scania România din Ciorogârla spre A1, am mers pe autostradă până la nodul rutier de la Bolintin Deal, după care am revenit, tot pe A1, până la sediul Scania. În total, puțin peste 25 km, cu o viteză medie de 48 km/h.

Autonomie de peste 350 km

La pornire, computerul de bord indica o baterie încărcată la 100% și o autonomie estimată de 360 km, pe baza funcționării anterioare a camionului. La sosire, bateria rămăsese cu o capacitate de 93%, dar autonomia disponibilă s-a păstrat la 360 km. Consumul mediu pe cei 25 km a fost de 128,4 kWh la 100 km.

Calculele matematice confirmă, și ele, autonomia estimată. La capacitatea utilă a bateriei, de 468 kWh, autonomia la acest consum mediu ar fi fost de 364 km. Reamintim, semiremorca era încărcată cu blocuri de beton, greutatea totală a combinației fiind de 38 de tone.

Dar cum se conduce un autotractor electric Scania?

Atitudine premium și pe electrice

Per total, experiența este foarte asemănătoare cu condusul unui model diesel al mărcii. La capitolul plusuri, trecem lipsa zgomotelor și vibrațiilor. La viteze de autostradă, un șuierat fin se aude din dreptul oglinzilor, dar doar dacă sistemul de sunet este oprit complet.

În plus, cutia de viteze este și ea calibrată perfect, schimburile de trepte fiind imperceptibile, oricât te-ai strădui să simți acele momente. Transmisia are 6 viteze pentru mers înainte, dar ultima treaptă este folosită mai rar, precum supraviteza de la modelele Super.

Minimizarea întreruperilor de cuplu din momentul schimburilor, precum și cuplul instant ridicat al motoarelor electrice, fac ca experiența dinamică să fie una superioară modelelor diesel ale mărcii, care nu pot fi acuzate de lentoare. Proiectat pentru a transporta greutăți de până la 64 de tone, camionul electric „s-a jucat” cu greutatea de „doar” 38 de tone, cel puțin pe traseul nostru plat.

Încetinirea auxiliară, care, la un camion electric, are și rolul de recuperare a energiei, este progresivă și foarte plăcută în utilizare. Sunt, în total, 5 trepte de încetinire, fiecare adaugând un prag de rezistență de câte 20%. În mod uzual, primele două trepte sunt mai mult decât suficiente.

Și la interior, diferențele față de un model diesel sunt minime. Pe bord, apare un singur buton în plus, roșu, pentru a tăia contactul de la bateriile de tracțiune, în caz de nevoie. De asemenea, turometrul de la modelele cu motor cu combustie este înlocuit cu un indicator al consumului/recuperării de energie.

Ca o concluzie, Scania 40 R este un camion plăcut și odihnitor la condus, care livrează cu ușurință autonomia indicată de producător. În plus, bateriile sunt probabil cele mai avansate folosite, în prezent, pe un camion electric: ele sunt proiectate special pentru vehicule grele și au o durată de viață estimată de 1,5 milioane de kilometri.

Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.