Prima ninsoare cu viscol a adus si primele drumuri inchise – de data aceasta in vestul tarii, zona Arad-Timisoara, dupa ce in februarie am avut traficul rutier paralizat in toata partea de sud si sud-est a tarii.
Desigur, experienta din iarna trecuta ar fi trebuit sa determine autoritatile sa sufle si in iaurt, insa nu s-a intamplat asa. Primele caderi masive de zapada au gasit CNADNR fara toate contractele de deszapezire incheiate. Licitatia s-a tinut in august, ofertele s-au deschis in septembrie si, la inceputul lui decembrie, nu erau inca toate perfectate. Si, colac peste pupaza, doua dintre ele – cu firma Romstrade – au trebuit reziliate, dupa ce patronul ei, Nelu Iordache, a fost arestat pentru deturnare de fonduri europene. Seful Companiei de Drumuri se mandreste, insa, ca a reusit sa faca economie la bani, prin negocieri mai intense cu firmele contractante. Ca un facut, prima zapada cu viscol si blocaje de circulatie a venit exact in zona opusa celei afectate in februarie: Banat. Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) Timisoara a avut aici mari probleme cu semnarea contractelor, dupa ce unele firme au atacat la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor procedura de atribuire a contractelor de deszapezire si, drept urmare, licitatia a fost blocata mai mult timp.
Cand, in sfarsit, lucrurile s-au lamurit si s-a semnat contractul, a venit zapada. Si nu oricum, ci cu viscol, care ar fi dat batai de cap si unei firme dotate cu utilaje performante si, mai ales, in numar mare. Numai ca „firma veche, romaneasca”, al carei nume nu a fost dezvaluit de seful CNADNR, Mircea Pop, nici prim-ministrului Victor Ponta in videoconferinta ce a urmat, nici jurnalistilor, a trimis doar doua pluguri. Rezultatul: autostrada a stat blocata de nameti timp de trei zile. Premierul Victor Ponta a cerut rezilierea contractului. „Afara! Si puneti-i pe lista neagra, sa nu mai primeasca niciun contract cu statul roman, daca nu sunt in stare sa se tina de treaba!“, a cerut Ponta. El a criticat interventia drumarilor din toata zona de vest, respectiv Timis, Caras-Severin, Arad, Mehedinti, unde au fost inregistrate probleme foarte mari din cauza viscolului si a aratat ca si celelalte judete trebuie sa fie pregatite pentru fenomenele de iarna. Directorul general al CNADNR a recunoscut ca a existat „o problema cu o firma veche, romaneasca“ la deszapezirea autostrazii, unde nu au fost aduse utilajele prevazute in contract. Cum nu i-a dezvaluit numele, vom afla, probabil, la rezilierea contractului, daca va face publica sanctiunea.
Deszapezire la secret
„In iarna 2012 – 2013, se va interveni cu 2.996 utilaje proprii sau inchiriate de la fírmele cu care s-au incheiat sau se vor incheia contracte de deszapezire“, asigura CNADNR. Pana la inceputul lunii decembrie, au fost incheiate majoritatea contractelor, constructorii intelegandu-se intre ei. Printre companii se numara unii dintre cei mai mari constructori locali, precum Spedition UMB si Tehnostrade, Delta ACM sau Pa&Co. Exceptie fac segmentul de autostrada Bucuresti-Lehliu si drumurile nationale din judetul Prahova, pentru restul drumurilor nationale si autostrazilor fiind semnate contractele, fara insa a fi facute publice. Au existat mai multe probleme: fie ofertele erau necorespunzatoare, fie nu existau ofertanti, fie au fost contestate licitatiile. Asa s-a ajuns in pragul iernii, din vara. O zona nedorita de nimeni a fost portiunea Cernavoda-Constanta din Autostrada Bucuresti-Constanta. La licitatie nu a fost depusa nicio oferta, astfel ca reprezentantii CNADNR au recurs la „procedura de urgenta“ prevazuta de legislatie: incredintarea directa. Dar si aici au intampinat greutati, astfel ca abia la a patra „strigare“ DRDP Constanta a reusit sa parafeze contractul pentru deszapezirea „la pachet“ a Autostrazii Cernavoda-Constanta si a Centurii Constantei. Valoarea estimata a contractului este de 7,4 milioane de lei, fara TVA (1,6 milioane euro), pentru o durata de 5 luni. In caz ca nici a patra oara nu s-ar fi prezentat vreo firma careia sa i se incredinteze direct contractul, DRDP Constanta ar fi fost nevoita sa lucreze in regie proprie, adica sa foloseasca propriile utilaje pentru a curata de zapada, in aceasta iarna, autostrada spre mare si centura Constanta. Ceea ce ar fi fost dezastruos, mai ales dupa experienta din februarie, cand Autostrada Soarelui a stat mai mult inchisa traficului.
Romstrade a pierdut contractele
CNADNR a reziliat contractele de deszapezire incheiate cu firma Romstrade, dupa ce le-a anulat si pe cele 4 de infrastructura rutiera – doua pentru construirea unui tronson din autostrada Nadlac-Arad si a Centurii Caracal, iar celelalte pentru modernizarea a doua drumuri nationale. Zonele ramase descoperite vor fi insa deszapezite cu utilaje ale drumarilor si inchiriate de la alte firme. Este vorba despre Lotul 6 SDN Ploiesti si lotul 9 A2 (Bucuresti – Lehliu), ambele incheiate de Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti in 6 noiembrie. Pana la demararea unei noi proceduri de atribuire a acestor contracte, activitatea de deszapezire pe cele doua loturi va fi asigurata de utilaje proprii si inchiriate de la SC PA&CO International SRL, pentru lotul 6 SDN Ploiesti, si de utilaje proprii si inchiriate de la SC Gecor SRL, pentru lotul 9 A2 Bucuresti-Lehliu.
Buget de 250 milioane lei
Bugetul pentru deszapezire in aceasta iarna este de 250 milioane lei, mai mic cu peste 15% fata de nivelul fondurilor platite iarna trecuta, care s-au cifrat la 300 milioane lei, potrivit directorului general al CNADNR, Mircea Pop. Iarna insa nu s-a sfarsit si, mai mult, a intrat in forta, cu ninsori abundente si viscol, nu numai pe teritoriul tarii noastre, ci in intreaga Europa. CNADNR SA sustine ca intreprinde, ca in fiecare an „masuri de prevenire, interventie si cooperare pentru eliminarea riscurilor de inzapezire in sezonul rece si pentru perfectionarea procedurilor de reactie in gestionarea urgentelor“. Una dintre ele se refera la achizitionarea si montarea de parazapezi pentru protejarea sectoarelor de drumuri nationale predispuse inzapezirii grave. Pentru iarna 2012-2013 sunt montate 147.368 m de panouri parazapezi.
De asemenea, CNADNR sustine ca, in bazele de deszapezire, cantitatea de materiale antiderapante (sare, nisip, clorura de calciu) exista in conformitate cu prevederile „Normativului privind prevenirea si combaterea inzapezirii drumurilor publice“ – indicativ 525/2011. „In Caietele de Sarcini intocmite pentru procedurile de achizitie a contractelor de intretinere pe timp de iarna a drumurilor nationale si autostrazilor, au fost prevazute, pentru intretinerea in sezonul rece, aspecte precum: pregatirea drumurilor pentru sezonul rece; aprovizionarea cu materiale antiderapante; asigurarea si montarea panourilor parazapezi; deszapezirea manuala si mecanica; resursele tehnice necesare pentru indeplinirea activitatilor de deszapezire etc“, precizeaza reprezentantii Companiei de Drumuri.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro