Prima stație cu gaz natural este funcțională

Grupul Antares a finalizat investiția în prima stație de alimentare cu gaz natural comprimat pentru autovehiculele din Romania. Prima flotă de autobuze GNC a început să deservească liniile regulate ale companiei, iar primele rezultate sunt spectaculoase.

Ambițiosul proiect, lansat de Grupul Antares anul trecut, este acum finalizat. Amintim faptul că investiția include stația de alimentare cu gaz natural comprimat, achiziționarea unei flote de autobuze cu motoare alimentate cu gaz natural și montarea de kituri duale gaz-motorină pentru orice autovehicul, diesel sau pe benzină.

„Astăzi, staţia este funcţională şi alimentează cele 20 de maşini ale noastre. Surprinzător, am avut deja în primele două zile de la deschidere trei clienți posesori de autoturisme pe GNC, dintre care unul din Austria, care știa de stația noastră de pe site-ul pe www.cngeurope.com. Întrevăd perspective frumoase ale acestui business în Romania. Iveco a adus la Râmnicu Vâlcea o dubiţă pe care au luat-o în teste mai multe firme ce operează în zonă“, a arătat Dumitru Becșenescu, președintele Antares Group.

Cele 20 de autobuze Iveco GNC comandate de compania Antares vor intra pe trasee până la finalul acestui an.

Economii majore la costul cu carburantul

Primele 14 autobuze pe GNC au intrat mai devreme pe traseu și astfel au apărut primele rezultate reale.

Este vorba despre traseul județean Râmnicu Vâlcea-Călimănești și traseul interjudețean Râmnicu Vâlcea-București. Mașinile au înregistrat un consum îmbucurător de gaz – 14 kg/100 km.

Dumitru Becșenescu, președinte Antares Group: „Schimbarea sistemului de cupoane pentru transportul asistaților sociali – în acest moment gândit într-un mod absolut stupid, un fel de emisiune de monedă fără valoare, prin care statul permite formarea de grupuri de tip mafiot care să îl devalizeze, dându-le valori uriașe prin înregistrarea de călătorii fictive -, controlul riguros al statului pentru combaterea evaziunii fiscale și o mai bună predictibilitate legislativă sunt premisele pentru liberalizarea transportului de călători din 2019.“

Din punct de vedere financiar, mașinile pe gaz presupun un cost de 46 lei/100 km, la un preț al gazului la pompă de 3,29 lei/kg, față de aproximativ 105 lei/100 km – costul înregistrat de autobuzele clasice diesel.

„Rezultatele sunt peste aşteptări în sensul în care autonomia este mai mare decât credeam şi consumul este mai bun. Plătim de 2,5 ori mai puţin pe carburant pentru un autobuz având același număr de locuri. Şoferii sunt, de asemenea, mulţumiţi de performanțele mașinilor şi marea mea şansă este că am reușit pregătirea mentală a acestora, prin sistemul implementat acum 4 ani, care nu permite furturi din încasările de la client și din motorină. Şoferii pot să influenţeze foarte mult rezultatele. Dacă ei au o puternică rezistenţă la schimbare, atunci managementului îi va fi foarte greu să se impună. Nu a fost cazul nostru“, a declarat Dumitru Becșenescu.

Autobuzele Antares GNC au o autonomie suficientă (aproximativ 500 km) pentru o zi de exploatare, urmând a fi alimentate în fiecare noapte, când și costurile cu energia consumată de stația de comprimare sunt mai mici.

„Există diferenţe între tariful de zi şi cel de noapte la curentul electric.

Stația de comprimare consumă destul de mult curent când alimentează și astfel suntem avantajați alimentând noaptea“, a completat președintele Antares Group.

Alimentarea unui autobuz cu gaz durează în medie 7-8 minute, fiind realizată de către o persoană pregătită și autorizată în acest sens.

Următorul traseu pe care vor fi introduse autobuzele pe gaz este Râmnicu Vâlcea – Olănești.

Urmează sistemul dual

Pasul următor va fi demararea montării kiturilor pentru alimentare duală.

„Contăm foarte mult pe sistemul dual și, de anul următor, vom începe montarea kiturilor pe mașinile diesel existente, în acest fel permițând economii apreciabile ale utilizatorilor fără să fie nevoie de înlocuirea autovehiculului. Avantajul major al GNC, pe lângă faptul că este mult mai curat și mai puțin poluant, este prețul mult mai mic, fiind singura alternativă viabilă la motorizarea diesel. Cu siguranță, acesta este combustibilul viitorului, dat fiind faptul că GPL, produs rezidual din procesarea ţiţeiului, și astfel dependent de producția și rafinarea acestuia, poate fi folosit doar la motoarele pe benzină. De altfel, cu cât se va conștientiza mai mult că petrolul este poluant și se va descuraja procesarea acestuia, cu atât resursele de GPL vor scădea, în mod implicit. În schimb, gazul natural este o resursă independentă și ecologică“, a afirmat Dumitru Becșenescu.

O staţie costă aproximativ 500.000 de euro

Ca parte a strategiei de dezvoltare, Antares Group îşi propune ca pe viitor să continue să investească în acest domeniu pentru a crea o reţea naţională de 14 staţii GNC, cel de-al doilea oraş vizat fiind Bucureşti.

Investiția în noul parc auto cu propulsie GNC este bine securizată, fiind gândită să se amortizeze până în anul 2019, atunci când expiră valabilitatea actualului program de transport.

Pentru celelalte autovehicule ale companiei, conducerea Antares a decis să utilizeze sistemul dual.

„Schimbarea întregului parc cu unul pe gaz ar fi dificilă în acest moment, însă ne-am propus să montăm kiturile pentru sistemul dual de alimentare pentru toată flota pe care o deținem“, a explicat Dumitru Becșenescu.

Pe lângă avantajele financiare, utilizarea gazului comprimat are și o importantă componentă ecologică.

„Am marea satisfacţie de a fi făcut ceva nou, de anvergură, în România. De mic copil am visat să fac altceva decât face toată lumea. În plus, pentru mine, componenta ecologică este foarte importantă așa încât, până la sfârșitul anului, vom avea perfectate actele unei fundații non-profit. Fundația va fi finanţată inițial exclusiv de către noi, prin donarea a 1% din toate încasările pe care le vom avea folosind autobuzele pe GNC, aceste fonduri fiind folosite în proiecte pentru protejarea mediului“, a spus președintele Antares Group.

Investiția totală a fost de 3,2 milioane de euro, sumă în care sunt incluse achiziţionarea unei proprietăţi amplasate strategic în Râmnicu Vâlcea lângă drumul european E81, în imediata apropiere a unei conducte de gaz natural, achiziţionarea a 20 de autobuze pe GNC şi construcţia staţiei de comprimare a gazului natural propriu-zise.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.