Valabilitatea licenţelor pentru traseele judeţene va fi prelungită până la sfârşitul anului, deşi atribuirea s-a finalizat la interjudeţene, mai sunt probleme care nu au fost complet lămurite, anul 2013 aduce numeroase surprize legislative şi liberalizarea pare intangibilă pentru majoritatea operatorilor, chiar şi peste şase ani – acestea sunt câteva dintre subiectele discutate cu ocazia evenimentului organizat de revista Ziua Cargo la Sighişoara, pe 28 şi 29 martie.
În cadrul conferinţei, au fost prezentate mai multe informaţii legate de procesul de atribuire a curselor interjudeţene. Pe lângă datele statistice oferite de reprezentanţii ARR (pot fi descărcate la adresa https://www.ziuacargo.ro/evenimente /transportatorii-asteapta-raspunsuri-2), există în continuare cazuri anchetate de autorităţi legate de posibile fraude ce au avut loc. Printre cazurile anchetate de autorităţi şi/sau reclamate de participanţii la eveniment se numără maşini ce au participat la atribuire, dar nu există în realitate sau se aflau în diferite stadii de producţie la momentul atribuirii, autoturisme declarate ca microbuze sau autocare sau autovehicule având o clasificare inferioară faţă de cea declarată. Gabriel Ştefănescu, inspector de stat şef ISCTR, a confirmat primirea unei liste de maşini, din partea ARR, pentru a fi verificate.
„Am dat răspunsul ARR, după care o să-l înainteze organelor competente pentru verificare. Eu nu am făcut decât să merg la operatorii de transport, să văd dacă există fizic acele maşni“, a precizat Gabriel Ştefănescu. Astfel, ISCTR a descoperit că unele autovehicule nu existau, însă, în acelaşi timp, apar şi greşeli ale instituţiilor statului.
„Unele sunt, altele nu. Sunt două liste – una de 30-40 de maşini şi alta cu cele 2.000 câştigătoare la atribuire, care va fi verificată pe parcurs. În lista scurtă erau greşeli ale organelor statului care au lucrat la tipărirea – introducerea în calculator a unor cifre (serii de şasiu scrise greşit). Altele erau, într-adevăr, fapte care mă depăşesc (maşini care nu au fost găsite) – am comunicat la ARR şi vor transmite mai departe. Eu nu pot să sancţionez aceste cazuri, organele statului vor hotărî“, a arătat şeful ISCTR.
Operatorii prezenţi la conferinţă s-au întrebat dacă firmelor depistate cu falsuri nu ar fi trebuit să li se retragă licenţele de transport. Totodată, au semnalat şi alte nereguli legate de atribuire, cum ar fi utilizarea unor carcase de aer condiţionat, în loc de un sistem funcţional, precum şi trecerea aceluiaşi set de perne de aer de pe un autovehicul pe altul pentru obţinerea clasificării maxime. Şeful ISCTR a promis să ia în considerare şi aceste reclamaţii.
Din misterele interjudeţenelor
Una dintre neclarităţile atribuirii interjudeţenelor a fost schimbarea repetată a programului de transport. Reprezentanţii ARR prezenţi la eveniment au arătat faptul că în programul iniţial s-a ţinut cont de solicitările operatorilor de transport, însă forma iniţială nu a fost „acceptată“. Din păcate, iată cum pe cel mai important aspect al atribuirii, lucrurile rămân doar parţial lămurite, nefiind nici până astăzi foarte clar cine şi în ce context nu a acceptat programul iniţial. În ceea ce priveşte afişarea rezultatelor atribuirii într-o formă completă, ARR consideră că aceasta era atribuţia CNMSI, iar această pasare a răspunderii între instituţii pune de asemenea un văl de neîncredere în privinţa atribuirii. În mod cert, fiecare instituţie are explicaţii pertinente legate de modul în care a acţionat, însă faptul că beneficiarii (operatorii de transport) sunt în imposibilitatea de a avea o imagine clară asupra procesului nu poate fi privit decât ca un eşec al atribuirii. Transportatorii îşi pun o întrebare de bun simţ: dacă totul a fost corect, de ce există atât de multă opacitate? De ce nici o instituţie nu vrea să îşi asume răspunderea? Cât despre a doua şedinţă de atribuire, reprezentanţii ARR au precizat că aceasta nu va avea loc până nu se clarifică parităţile şi contestaţiile legate de prima şedinţă.
Prelungire până la sfârşitul anului pentru judeţene
Aşa cum era de aşteptat, un mare interes a fost legat de transportul judeţean. Astfel, în cadrul conferinţei a fost prezentat un proiect de ordonanţă de urgenţă ce prevede prelungirea valabilităţii licenţelor de traseu judeţene, până la 31 decembrie 2013.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a fost trimis la Ministerul Transporturilor, unde cel mai probabil va fi completat. Este de aşteptat ca şi valabilitatea licenţelor de traseu din zona metropolitană Bucureşti să fie prelungită, la fel ca şi pentru judeţene, până la sfârşitul anului. Operatorii de transport prezenţi la eveniment, precum şi reprezentanţii asociaţiilor patronale au formulat o opinie comună legată de ceea ce ar trebui să se întâmple în continuare. Astfel, s-a decis că reluarea în regim de urgenţă a procesului de atribuire a traseelor judeţene ar fi cea mai bună soluţie, preluându-se criteriile iniţiale de punctare, fiind doar eliminate punctele atacate în justiţie. În acest sens, reprezentanţii COTAR şi FORT au semnat o adresă comună. De altfel, investiţiile deja realizate de către operatori nu lasă loc pentru alte discuţii.
Prezenţi la conferinţă, reprezentanţi ai consiliilor judeţene şi-au arătat îngrijorarea legată de întârzierea emiterii ordonanţei de urgenţă privind prelungirea, având în vedere că ulterior mai trebuie emisă şi o hotărâre de consiliu judeţean, care să preia prevederile ordonanţei.
Legislaţie nouă
O primă variantă de norme la Ordonanţa 11/2013, prezentată de reprezentanţii ARR, a stârnit îngrijorare în rândul transportatorilor. Mai ales în privinţa potenţialei schimbări de capacitate, la peste 23 locuri pe traseele mai lungi de 350 km. Această modificare de capacitate ar trebui să aibă loc în noiembrie anul acesta. Transportatorii şi-au pus problema efortului investiţional. Practic, o firmă care a câştigat un traseu mai lung de 350 km cu un microbuz ar trebui ca în câteva luni să achiziţioneze un autocar. În plus, în majoritatea cazurilor, fluxul de călători nu impune o asemenea schimbare. Din punct de vedere al siguranţei este greu de cuantificat un rezultat pozitiv în condiţiile în care această prevedere se referă doar la cursele regulate.
„Un operator câştigă o cursă şi ministerul îi spune că peste câteva luni trebuie să schimbe maşina şi să pună casă de marcat fiscală, iar colegii cu 5 km sub 350 nu au nevoie. Din start se face o discriminare uriaşă. Autoritatea impune să ia maşină cu 23 de pasageri, dar dacă operatorul are numai 9 pasageri pe cursa respectivă? Ministerul are nişte pârghii prin care să ducă piaţa pe o direcţie, dar văd că a luat-o complet razna. Lucrurile nu mai au nicio logică firească. Dacă au vrut să facă limitările astea au avut o vară întreagă la dispoziţie şi trebuiau s-o facă atunci“, a spus Augustin Hagiu, director executiv FORT. De asemenea, cu ocazia conferinţei au fost prezentate prevederile proiectului de hotărâre de Guvern pentru punerea în aplicare a Regulamentului European 181/2011, privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul şi autocarul. Proiectul de hotărâre, precum şi regulamentul european, împreună cu toate prezentările realizate cu ocazia evenimentului de la Sighişoara pot fi descărcate de pe site-ul Ziua Cargo (https://www.ziuacargo.ro/eve nimente/transportatorii-asteapta-raspunsuri-2).
Liberalizarea stârneşte îngrijorare, chiar şi peste şase ani
Ce se va întâmpla peste şase ani? Aceasta este una dintre întrebările transportatorilor care doresc să nu mai fie surprinşi de decizii luate în grabă, aşa cum s-a întâmplat inclusiv la ultima atribuire. „În opinia mea, transportul interjudeţean a avut parte de ultima atribuire în forma aceasta – se va trece la sistemul liberalizat, în care, pentru tot ce nu este serviciu de utilitate publică, orice operator, în baza unor condiţii minime de siguranţă şi de confort, va merge să depună o cerere, aşa cum se depune acum pentru transportul internaţional“, a declarat Augustin Hagiu. Totuşi, fără un control eficient şi echidistant, liberalizarea ar putea arunca piaţa de transport în haos. Este nevoie de reguli clare, pe care toată lumea să le respecte. Exemplul dat de transportul internaţional este grăitor. „Deocamdată, la internaţional, este o junglă. Lucrăm de ani buni în transportul internaţional şi am ajuns să ne bucurăm că autorităţile din Slovenia, Austria, Germania întăresc controalele, că poate aşa vom ajunge să jucăm după aceleaşi reguli. Dacă acelaşi lucru se va întâmpla şi la transportul intern – şi cu siguranţă se va întâmpla – nu vom avea pe cine să ne bazăm că va face controale. Deocamdată, în opinia noastră, liberalizare înseamnă anarhie şi haos“, a arătat Daniel Micu, director general Atlassib. În aceste condiţii, realizarea unui cod de conduită al transportatorului ar putea reprezenta un proiect necesar, la care să participe toate părţile implicate în transportul rutier de călători.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro