Visul șoferilor de a avea o alternativă la ruta infernală de pe Valea Oltului prinde contur: au intrat în lucru primii 13 kilometri din totalul de 122, ai Autostrăzii Sibiu-Pitești.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode a emis, la începutul lunii martie, ordinul de începere a lucrărilor la Lotul 1 Sibiu-Boița din Secțiunea 1 după aproape un an de la semnarea contractului (14 aprilie 2019), perioadă în care Porr Construct a realizat proiectul tehnic, avizat de CNAIR, în februarie. Între timp, au fost finalizate studiile topografice, geotehnice, arheologice, hidrologice, precum și lucrările de asanare și deminare.
În prezent, se lucrează la drumurile tehnologice și la platformele pentru foraje piloți. Totodată, se află în curs de evaluare cele 5 oferte depuse pentru contractul de supervizare a lucrărilor.
3 ani de lucrări, cu 5 ani garanție
Proiectul Autostrăzii Sibiu-Pitești a fost divizat în 5 secțiuni, care traversează 3 județe: Sibiu, Vâlcea și Argeș. Secțiunea 1 (km 0-km 14), cuprinde Lotul 1 Sibiu-Boița, de 13 km, prevăzut a fi construit în următorii 3 ani, cu o garanție de 5 ani a lucrărilor. Investiția va costa 612,6 milioane de lei, fără TVA. Lotul 2 are aproape un kilometru și asigură funcționalitatea independentă a acestui sector de autostradă.
Secțiunile 2 și 3 încă nu sunt licitate
Cele mai grele porțiuni, care vor avea tuneluri în munte, nu au fost încă scoase la licitație. Secțiunea 2 Boița-Cornetu (km 13-km 44,5 cu tot cu cei din Lotul 2 al Secțiunii 1) va avea o lungime de 31,33 km. „La finalul anului trecut, CNAIR a beneficiat de asistență tehnică în materie de tuneluri, din partea experților desemnați de Ministerul Fondurilor Europene, în cadrul Acordului BEI PASSA, și a definit o strategie de promovare a Secțiunii 3, precum și a unui lot din Secțiunea 2, în baza documentației existente. Pe celălalt lot din Secțiunea 2, pe care traseul IPTANA a fost modificat în anul 2015, experții BEI PASSA au considerat oportună efectuarea unor investigații suplimentare. Pentru a se asigura premisele implementării unor soluții tehnice de actualitate, CNAIR a considerat fezabilă această abordare”, au precizat reprezentanții companiei.
Pentru Secțiunea 3 Cornetu-Tigveni, cu o lungime de 37,4 km (între km 44,5 și km 82), CNAIR „prin experții desemnați în cadrul Acordului BEI PASSA, a beneficiat, de asemenea, de asistență tehnică în specializarea tuneluri și a definit o strategie de promovare în baza documentației existente”.
Contracte „pe țeavă” pentru secțiunile 4 și 5
Secțiunea 4 Tigveni-Curtea de Argeș (km 82-km 92), în lungime de 9,86 km, dintre care 1,35 km aferenți tunelului Momâia, care va implica lucrări tehnice complexe, a fost scoasă la licitație, dar CNAIR nu a desemnat, încă, un câștigător dintre cei 10 constructori care au depus oferte, la sfârșitul lui august 2019. Valoarea estimată a investiției este de 2 miliarde de lei, fără TVA, iar durata contractului este de 60 de luni, dintre care 16 luni perioada de proiectare și 44 de luni execuție.
Secțiunea 5 Pitești-Curtea de Argeș, de 30,3 km (km 92-km 122), a fost câștigată de compania italiană Astaldi, încă din iulie 2017, însă contracandidata ei din China a blocat în instanță semnarea contractului. „Pentru tronsonul 5, am comunicat rezultatul procedurii, fiind stabilit câștigătorul. Suntem în intervalul celor 10 zile în care se poate contesta rezultatul procedurii de atribuire, după care intrăm în procedură de semnare a contractului. Pentru tronsonul 4, au fost 10 oferte și suntem în etapa de evaluare a acestor oferte”.
Valoarea estimată a Secțiunii 5 este de peste 1,8 milioane de lei, fără TVA, iar durata contractului – de 120 de luni, dintre care 12 luni proiectare, 48 de luni execuția lucrărilor și 60 de luni garanție. Între timp, a fost organizată și licitația pentru supervizarea lucrării, contractul fiind de aproximativ 38 de milioane de lei, fără TVA, dar încă nu a fost desemnat câștigătorul, dintre cei 4 ofertanți.
Ministrul Bode, către antreprenori: „Vă cer să țineți șantierele deschise”
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, le-a cerut antreprenorilor, într-o videoconferință, să continue lucrările pe șantiere, respectându-și termenele asumate prin contracte, în ciuda epidemiei de coronavirus (COVID-19). Constructorii din infrastructura rutieră și feroviară, alături de șefii CFR infrastructură, CNAIR și Metrorex, i-au prezentat ministrului principalele probleme care au apărut în ultima perioadă, dar și soluțiile pentru rezolvarea acestora. Măsurile vizează, alături de siguranța angajaților la locul de muncă, aprovizionarea cu materialele de construcții. Antreprenorii au sesizat anumite aspecte administrative referitoare la procedurile de avizare, exproprieri și relocarea unor utilități aflate pe traseul obiectivelor de infrastructură.
Ministrul Lucian Bode le-a spus: „Astăzi, mai mult ca oricând, vă cer să continuați lucrul pe șantiere, dar cu asigurarea condițiilor de siguranță pentru sănătatea angajaților. Infrastructura și construcțiile sunt domenii complementare pentru dezvoltarea sănătoasă a economiei noastre, în această perioadă extrem de grea prin care trecem, nu numai noi ca țară, ci întreaga societate. Avem bani alocați pentru proiecte, prin bugetul pe anul 2020. Trebuie să știți că, dacă munciți, vă veți primii toți banii pe ceea ce trimiteți la decontare. Aici vreau să vă atrag foarte tare atenția să vă plătiți subcontractorii, furnizorii sau prestatorii de servicii. E vital ca aceste firme, care sunt românești, să aibă continuitate, să aibă siguranța că își vor primi, la rândul lor, banii. V-ați asumat, prin contracte, anumite termene de realizare a lucrărilor. Vă rog să vă respectați termenele contractuale”.
A început construirea Centurii de Sud Timișoara
Directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță, a insistat, la rândul ei, asupra importanței economice a continuării activității pe șantiere: „Am emis ordinul de începere al lucrărilor și predarea amplasamentului pentru construirea Variantei de Ocolire Timișoara Sud, chiar dacă, în această perioadă, ne confruntăm cu pandemia cauzată de răspândirea COVID-19. Trebuie să fim cu toții conștienți cât de important este pentru economie ca pe aceste șantiere să continue lucrările, atâta timp cât se poate munci în condiții de siguranță, cu respectarea tuturor măsurilor luate în această perioadă deosebită pentru toată lumea. Subliniez faptul că activitățile de proiectare și de execuție a lucrărilor pe șantiere, precum și activitățile de supervizare a lucrărilor, se pot desfășura în continuare conform programelor de execuție asumate, cu respectarea măsurilor impuse prin ordonanțele militare care sunt în vigoare până în prezent.”
Centura Timișoara Sud, de 25,69 km, va fi construită de Tirrena Scavi, în baza unui contract de aproximativ 272,5 milioane de lei, fără TVA, pe o perioadă de 2 ani. Primele lucrări executate au fost decopertarea stratului vegetal între DN6 și canalul Bega. Apoi va începe și șantierul pentru realizarea unui drum de acces din DN6 și a unui pod provizoriu peste Canalul Bega. O altă lucrare prioritară este realizarea de platforme pentru drumurile de acces, pentru execuția pilonilor forați. Pentru această etapă a lucrărilor, pe teren se află 40 de angajați (muncitori și personal TESA), precizează CNAIR.
Comisiile de evaluare a licitațiilor, suplimentate
Directorul general al CNAIR, Mariana Ioniță, a dispus introducerea, în comisiile de evaluare a licitațiilor, de experți nominalizați din cadrul Ministerului Fondurilor Europene, „iar, dacă situația o impune, comisiile vor fi completate cu membri suplimentari”. Totodată, i-a convocat pe toți membrii comisiilor și le-a cerut să finalizeze evaluarea ofertelor în termenele asumate. „Subliniez importanța proiectelor Craiova-Pitești, Sibiu-Pitești, Autostrada Transilvania, Centura Bucureștiului, care, în acest moment, au în evaluare anumite loturi. Întârzierile nu mai sunt acceptate. Vreau să fie foarte clar: nu ne putem permite ca, din cauza unor întârzieri, să pierdem fondurile nerambursabile”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro