Lucru cert, nu avem noroc la privatizări: trei investitori au depus documentaţia de participare pentru achiziţionarea a 51% din acţiunile CFR Marfă, dar niciunul nu s-a precalificat pentru etapa următoare. După deschiderea plicurilor cu documentele de participare, în 9 mai, a urmat verificarea şi analizarea acestor, iar în 15 mai, Ministerul Transporturilor a anunţat eşecul. Acum, procedura va fi reluată peste o săptămână, după ce caietul de sarcini va fi modificat astfel încât să fie impuse condiţii de participare mai puţin restrictive, a anunţat premierul Victor Ponta. El susţine că toţi concurenţii „aveau câte o problemă în dosar şi nu se putea merge mai departe fără riscul de a exista contestaţii”.
Dar iată cine sunt cei intraţi în competiţie: Grup Feroviar Român, deţinut de Gruia Stoica şi Vasile Didilă, este o societate cu capital social integral privat şi prestează servicii de transport feroviar de mărfuri şi servicii conexe transportului feroviar. GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro. Transferoviar Grup, companie controlată de omul de afaceri Călin Mitică, este înfiinţată din 2003 şi asigură servicii de transport/logistică feroviară şi manevră feroviară de marfă, gestionează infrastructură feroviară, construieşte căi ferate, drumuri şi autostrăzi. De asemenea, prin accesarea de fonduri europene, societatea este implicată în dezvoltarea infrastructurii feroviare private, în acest moment având în execuţie terminalul de containere din Aiud. Activează şi pe piaţa din România, şi pe piaţa externă. Compania deţine participaţii majoritare în cadrul firmelor UV Aiud şi Transferoviar Călători. Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria – intrată în competiţie în asociere cu Transferoviar Grup – este un fond de investiţii de tradiţie din Austria fondat în 1957, administrând active de peste 2 miliarde de euro în domenii cum sunt managementul activelor, investiţii, fuziuni şi achiziţii, restructurări, dezvoltare rezidenţială. Donau-Finanz este calificat în faza finală a procesului de privatizare a unităţii de transport de marfă a Căilor Ferate Bulgare (BDZ) – BDZ Freight Services. OmniTRAX Inc., înregistrată în Denver, Colorado, este una dintre cele mai importante companii feroviare şi de management al transporturilor private din America de Nord, potrivit datelor publicate pe site-ul propriu.
Privatizare modificată „în timpul jocului”
Privatizarea CFR Marfă – probă de foc în faţa FMI atât pentru Guvernul Ponta, cât şi pentru ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu – a suferit mai multe modificări „în timpul jocului”, meteahnă de nestăvilit la autorităţile române. Mai întâi au fost decalate cu două săptămâni termenele din calendarul licitaţiei, apoi s-au operat modificări şi la criteriile de precalificare, astfel încât nu toate firmele participante în cadrul unui grup de investitori trebuie să deţină licenţă de transport feroviar. În fine, fondurile alocate reclamei şi publicităţii au fost majorate substanţial, de la 50.000 lei la 2,55 milioane lei. Iar aceasta în condiţiile în care ministrul Fenechiu susţinea, iniţial, că are oferte gârlă. Termenele licitaţiei au fost decalate astfel:
– documentele de precalificare se depun până în 8 mai, faţă de 22 aprilie
– deschiderea documentelor: în 9 mai, în loc de 23 aprilie
– lista scurtă cu potenţialii investitori şi cea cu respinşii vor fi publicate în 15 mai, faţă de 29 aprilie
– termenul pentru depunerea ofertelor celor înscrişi pe lista scurtă: decalat de la 8 mai la 27 mai, iar din 28 mai Comisia de privatizare va purta negocieri cu fiecare ofertant în parte
– pentru participarea la licitaţia cu ofertă în plic, documentele trebuie depuse până în 19 iunie, ora 12:00
– în 20 iunie, ora 11.00, la sediul ministerului, Comisia de privatizare va deschide plicurile depuse de ofertanţii prezenţi şi va stabili câştigătorul licitaţiei.
După eşecul precalificării, decalajul va înainta cu încă o săptămână.
Condiţii mai blânde la precalificare
Cât priveşte modificarea condiţiilor de precalificare, operată cu puţin înainte de 1 mai, este vorba despre două criterii. În primul rând, licenţa de transport marfă nu mai trebuie deţinută de 3 ani chiar de toate firmele ce alcătuiesc un grup de investitori.
Al doilea criteriu modificat se referă la cifra de afaceri medie anuală de 30 milioane euro în ultimii 3 ani, care nu mai este valabilă pentru fiecare firmă în parte, ci cumulat pentru întreg grupul de companii intrate în cursă. Schimbările de ultim moment, fără vreun argument din partea Ministerului Transporturilor, au stârnit suspiciuni, iar Sindicatul Liber al Lucrătorilor din Mişcare-Comercial Craiova se teme de „un nou Oltchim”. Acum, după prima ratare a precalificării, condiţiile vor fi modificate astfel încât să fie şi mai blânde.
Fenechiu exclude vânzarea la fier vechi
Ministrul Relu Fenechiu dă însă asigurări că, pentru faza a doua, „condiţiile sunt foarte restrictive, urmează o negociere”. „Aceste companii vor trebui să depună o garanţie de 10 milioane de euro, iar cei care vor trece de faza de precalificare vor trebui să dovedească faptul că au 180 de milioane de euro disponibili pentru cumpărare. De asemenea, vom studia şi activitatea de până acum a acestor companii”, a declarat ministrul Transporturilor. Relu Fenechiu a încercat să spulbere şi speculaţiile conform cărora CFR Marfă ar putea ajunge „la fier vechi”. El consideră că „nimeni nu este nebun să plătească 400 de milioane de euro ca să încaseze din vânzarea la fier vechi 100 de milioane de euro”. „Un vagon are 13 tone, iar preţul obţinut pe o tonă de fier vechi este în jur de 200 de euro. În condiţiile în care CFR Marfă are aproximativ 40.000 de vagoane, din care 25.000 funcţionale, nu se pot obţine din vânzarea de fier vechi mai mulţi bani decât ar costa compania”, a explicat ministrul. În plus, Relu Fenechiu susţine că statul, care deţine 49% din acţiuni, poate opri eventualele abuzuri care s-ar produce în cazul CFR Marfă.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro
Foto: Jean-Mihai PÂLŞU