Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB) va fi desfiinţată, iar în locul ei va apărea Autoritatea Executivă de Transport Metropolitan Bucureşti (AEMTB) – „instituţie publică de interes local, cu personalitate juridică de drept privat şi statut de utilitate publică”, ce va fi subordonată ATMB – autoritatea unică responsabilă pentru toate problemele de transport. Un fel de „aceeaşi Mărie”, dar sub o altă pălărie – cea a Primăriei Capitalei şi CJ Ilfov.
Ziua Cargo a intrat în posesia unui proiect de lege pe care Primăria Capitalei l-ar fi propus Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice spre a fi analizat, în vederea susţinerii. Sunt însă semnale din partea ministerului că nu va fi acceptat. În urmă cu o lună, Ion Dedu, directorul executiv al Direcţiei Transporturi, Drumuri şi Sistematizarea Circulaţiei, din cadrul Primăriei Capitalei, ne-a declarat însă tranşant că municipalitatea nu iniţiază proiecte de lege.
Cum însă ATMB este nefuncţională de aproape un an, iar Ministerul Transporturilor a promis anul trecut, după două întâlniri cu reprezentanţii Băncii Mondiale – care îi asigură asistenţă de specialitate -, să modifice legea de înfiinţare a Autorităţii, am considerat important să detaliem proiectul legislativ pentru care, deocamdată, nicio instituţie nu îşi asumă paternitatea.
Documentul prevede că „AETMB va fi în subordinea Asociaţiei de Transport Metropolitan Bucureşti (ATMB) – asociaţie de dezvoltare intracomunitară, formată din toate autorităţile locale din zona de influenţă în transport a Municipiului Bucureşti”. Totodată, ATMB va fi „autoritatea unică responsabilă pentru toate problemele de transport”.
Autorii proiectului de act normativ justifică „urgenţa” aprobării acestuia prin recomandările făcute de Banca Mondială în două rapoarte, din 19 septembrie 2012 şi din 9 martie 2013, în care se arată că „… trebuie luate de urgenţă decizii în ceea ce priveşte atât aranjamentele instituţionale, cât şi strategiile de bază care urmează să fie adoptate”.
În Raportul nr. 2 se precizează şi mai explicit: „Echipa Băncii Mondiale crede că situaţia este acum critică şi recomandă acţiuni imediate”, potrivit Notei de fundamentare.
ATMB, înfiinţată de primarul general şi de preşedintele CJ Ilfov
Proiectul legislativ prevede că Asociaţia de Transport Metropolitan Bucureşti (ATMB) este „o asociaţie de dezvoltare intercomunitară, înfiinţată la iniţiativa Primarului General în consultare cu Preşedintele Consiliului Judeţean llfov prin convocarea unei conferinţe de iniţializare, destinată exercitării şi realizării în comun a competenţelor autorităţilor administraţiei publice locale referitoare la furnizarea/ prestarea serviciilor de transport public în zona de influenţă în transport a Municipiului Bucureşti” (Capitolul 2, art. 4, alin (1)).
La alin (2) al aceluiaşi articol se stipulează că „ATMB va avea ca obiectiv general stabilirea politicilor vizând planificarea strategică, monitorizarea şi avizarea activităţilor privind autorizarea, organizarea şi controlul funcţionării serviciilor de transport public de călători în zona metropolitană Bucureşti-llfov şi zona de influenţă în transport a Municipiului Bucureşti, pentru transportul cu microbuze, autobuze, troleibuze, tramvaie, metrou, trenuri regionale, transport naval şi alte mijloace de transport terestre, pe apă şi suspendate, inclusiv alte sisteme de transport alternativ”.
Participarea la decizii, după buget
Autorităţile publice locale din zona de influenţă în transport a ATMB vor beneficia de serviciile de transport public realizate în comun de asociaţie şi vor putea participa în cadrul Consiliului ATMB la luarea deciziilor privind organizarea şi administrarea transportului public integrat, dar aceasta în funcţie de ponderea contribuţiei financiare a acestora la susţinerea transportului public şi de numărul de locuitori, se arată în Art. 5.
Preşedintele Consiliului ATMB va fi Primarul General al Municipiului Bucureşti, iar vicepreşedinte va fi Preşedintele CJ Ilfov – sau reprezentantul pe care îl vor nominaliza fiecare dintre aceştia.
Programele de transport
Printre atribuţiile Consiliului ATMB este şi aceea că înaintează spre aprobare, către Consiliul General al Municipiului Bucureşti (CGMB) sau consiliilor judeţene sau locale, după caz, a propunerilor de finanţare, programele anuale de transport şi programele multianuale de investiţii ale ATMB, precum şi tarifele pentru utilizatorii transportului public (Art. 8, alin 1, lit. c). Autoritatea executivă – AETMB – are ca sarcini, printre altele, stabilirea şi ajustarea reţelei de transport public integrat şi de a elabora şi ajusta programele de transport public în zona de responsabilitate – pe care le supune aprobării ATMB.
Totodată, pe baza contractelor încheiate, a programului de transport aprobat şi a celorlalte date tehnico-economice, AETMB propune spre aprobare ATMB proiectul de buget anual şi modul de realizare a veniturilor necesare acoperirii cheltuielilor estimate, după consultarea prealabilă a tuturor membrilor ATMB.
Până la data de 30 iunie a anului în curs, AETMB, cu acordul ATMB, va transmite spre aprobare CGMB, consiliilor judeţene sau locale – după caz -, programul de transport şi suma aferentă serviciului de transport public integrat pentru anul următor. ATMB aprobă bugetul anual de venituri şi cheltuieli ale AETMB, după ce fiecare autoritate locală a aprobat suma cu care va participa în anul următor la bugetul AETMB.
Sumele reprezentând contribuţiile financiare ale CGMB, ale consiliilor judeţene şi consiliilor locale vor fi prevăzute în bugetele anuale proprii ale acestora, în cadrul unei poziţii distincte, denumită „Dezvoltare şi promovare transport public metropolitan”. Art. 23 prevede că bugetul de venituri şi cheltuieli se rectifică ori de câte ori activitatea ATMB şi AETMB o va impune.
Programul de transport prin curse regulate, prelungit până în mai 2014
La Dispoziţii tranzitorii se prevede că „Programul de transport public local prin curse regulate aplicabil pe raza Municipiului Bucureşti şi a Jud. Ilfov, aprobat potrivit legii, până la data intrării în vigoare a legii de aprobare a OG nr. 21/2011, va fi prelungit până la data de 30 mai 2014, în condiţiile respectării prevederilor prezentei legi” (Art. 29).
Art. 30 stipulează că „În termen de 60 zile de la aprobarea prezentei legi, Consiliul ATMB va identifica serviciile de transport public local, altele decât cele reglementate prin Legea nr. 9212007, în vederea autorizării.
Art. 31 stipulează că „În termen de 60 zile de la aprobarea prezentei legi, operatorii de transport rutieri sau feroviari, precum şi transportatorii autorizaţi, indiferent de forma de organizare care efectuează servicii de transport public local în zona de influenţă în transport, au obligaţia de a se înscrie în Registrul Operatorilor interni deschis la ATMB”.
Art. 32: „În situaţia în care asocierea pentru dezvoltarea intercomunitară nu va funcţiona ori previziunile financiare nu vor fi eligibile, atribuţiile şi responsabilităţile definite în această lege se vor transfera exclusiv Primarului General al Municipiului Bucureşti, până la un termen când guvernarea şi condiţiile financiare sunt convenite”.
Art. 33: „La data intrării în vigoare a prezentei legi, OG nr 21/2011 privind înfiinţarea AMTB, Legea nr. 8/2012 privind aprobarea OG nr 21/2011 şi HG 1.204 din 6 decembrie 2011 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a AMTB se abrogă”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro