Proiectele de infrastructură rutieră se află în diverse faze de licitație, astfel că primii kilometri de autostradă vor fi dați în circulație abia la anul.
Antreprenorii sunt extrem de interesați să execute astfel de lucrări, concurența fiind acerbă. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit 19 oferte pentru proiectarea și construirea a 60 km (între kilometrii 4 și 64) din Autostrada Transilvania – Secțiunea 3C Suplacu de Barcău – Borș. Secțiunea a fost împărțită în trei loturi, iar unele companii au depus oferte la toate.
19 oferte pentru Autostrada Suplacu de Barcău – Borș
Lotul 1 Suplacu de Barcău – Chiribiș, de 26,35 km, cu o valoare estimată de 377,6 milioane lei, fără TVA, a primit 5 oferte. Traseul acestui lot începe în zona localității Marca (intersecția cu DC95) la km 4+200, traversează lacul de acumulare Suplacu de Barcău la km 6+700, după care intră în zona câmpului petrolier, unde, la km 9+000, intersectează DJ191B (Suplacu de Barcău – Foglaș).
În continuare, autostrada se îndreaptă spre Vest, în lungul DN19B (Suplacu de Barcău – Marghita), la sud de localitățile Dolea și Margine. La km 22+500, la Sud de Abrum, autostrada va traversa calea ferată Tauteu-Marghita, iar, la km 24+300, la Sud de Chiribiș, va intersecta DJ191A (Chiribiș-Tauteu), unde a fost prevăzut un nod rutier pentru legătura cu municipiul Marghita. Traseul va urma o zonă de câmpie, înscriindu-se în zona Chiraleu și Sinlazar, intersectând DN 19E, la km 30+480.
Lotul 2 Chiribiș – Biharia, de 28,55 km, are o valoare estimată, fără TVA, de 454,5 milioane lei, iar, pentru proiectarea și execuția acestuia, au fost depuse 7 oferte. Acest lot începe la km 30+550, în zona localității Sinlazar (intersecția cu DN19E) și continuă într-o zonă de câmpie, între localitățile Mișca și Chislaz, unde DN19E (Chiribiș – Salard – Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km. Traseul trece, apoi, la Sud de localitatea Poclușa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localitățile Sarsig și Haucești și intersectează DJ767 (Tiglead – DN19E) la km 39+950. La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin zona Fegernic, pe o lungime de circa l00 m, intersectându-se, la km 41+319, cu DC42.
De aici, autostrada va trece la Nord de localitatea Fegernic, iar, la km 48+500, se va intersecta cu un drum local (la Sud de Salard) și va continua spre granița cu Ungaria, intersectând DN19E la km 55+100, drum național care se deviază de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km.
Lotul 3 Biharia – Borș, de 5,35 km, cu o valoare estimată de 159.223.476,08 lei, fără TVA, are 7 oferte. Traseul începe în zona localității Biharia (km 59+100), tranzitează o zonă de câmpie cuprinsă între localitățile Biharia, Satu Nou și granița cu Ungaria și intersectează DN 19 (Oradea – Satu Mare), la km 59+614, prin nordul localității Biharia.
La km 59+875, este prevăzut un nod rutier (nodul Biharia), cu 5 bretele rutiere și 3 pasaje. În apropierea acestui nod, se află calea ferata CF402 Oradea-Satu Mare, pe care o intersectează la km 60+066. Acest lot încheie traseul autostrăzii Brașov – Cluj – Borș la km 64+450 (frontiera cu Ungaria).
Durata contractului pentru Loturile 1 și 2 este de 84 de luni și cuprinde 6 luni perioada de proiectare, 18 luni perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni perioada de garanție. Pentru Lotul 3, durata este de 79 de luni: 4 luni proiectare, 15 luni execuția lucrărilor și 60 de luni garanție. Durata contractului de lucrări poate varia în funcție de perioada de garanție ofertată de operatorul economic desemnat câștigător.
4 oferte pentru Centura Bacău
Patru asocieri de constructori au depus oferte pentru proiectarea și execuția variantei de ocolire Bacău, în lungime de 30,8 km de drum nou la standarde europene, din care 16,3 km la profil de autostradă. Valoarea estimată a contractului este de 773,6 milioane lei, fără TVA. Durata acestuia este de minim 96 de luni și include: 6 luni perioada de proiectare, 30 luni perioada de execuție a lucrărilor și minim 60 de luni perioada de garanție (ce poate crește la 84 de luni, în funcție de perioada de garanție ofertantă în cadrul factorilor de evaluare).
„Centura Bacău reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte pentru zona Moldovei. Prin lansarea acestui obiectiv s-a depășit valoarea de peste 4 miliarde de euro a proiectelor lansate în SEAP de CNAIR SA în 2017”, precizează reprezentanții Companiei Naționale de Drumuri.
Câștigător pentru 11,5 km din Centura București
CNADNR anunțat câștigătorul contractului pentru modernizarea a 11,5 km din Centura București, cuprinși între Autostrada A1 – DN7 și DN2 – Autostrada A2. Câștigătorul licitației este Asocierea Sinohydro Corporation Limited – Nord Vest Infrastructura și Servicii SRL. Valoarea de semnare a contractului este de 233 milioane lei, fără TVA. Durata contractului este de 123 luni, din care 15 luni perioada de execuție și 108 luni perioada de notificare a defecțiunilor (garanție conform duratei ofertate în cadrul factorului de evaluare).
„Obiectul principal al contractului este de execuție a lucrărilor pentru modernizarea a 11,524 km din Centura rutieră a Municipiului București, sectorul DN2 (km 12+300) – A2 (km 23+750), constând, în principal, în sporirea capacității de circulație de la 2 la 4 benzi – câte 2 pe sens – și în eliminarea unor intersecții la nivel prin realizarea unor noduri rutiere, a unor pasaje noi, precum și prin reabilitarea pasajelor și a podurilor existente pe aceste sectoare de drum național”, precizează CNAIR.
Licitație pentru SF cale ferată București – Aeroportul Otopeni
CFR S.A. a scos la licitație studiul de fezabilitate (SF) pentru modernizarea liniei de cale ferată dintre Gara de Nord București și Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni. Valoarea totală estimată a contractului este de 2,701 milioane de lei. Sursa de finanțare este asigurată din bugetul de stat și din fonduri de coeziune, aferente cadrului financiar 2014 – 2020. Termenul-limită pentru primirea ofertelor este 12 aprilie 2018.
„Studiul de fezabilitate va prezenta cea mai bună variantă pentru legătura pe calea ferată între stația București Nord și Aeroportul Internațional Henri Coandă, în conformitate cu standardele impuse pentru Coridoarele Europene și Coridoarele TEN-T, respectând, totodată, specificațiile tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României. Anunțul de participare la procedura licitație deschisă (…) și documentația de atribuire sunt disponibile în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice (…)”, precizează compania feroviară.
Ultimele parapete de beton
CNAIR a reluat lucrările de montare a parapetelor de beton pe drumurile naționale, pentru separarea fluxurilor de trafic. Au fost executate în circa o săptămână pe zona mediană a DN39, între km 32+700 și 33+700. Până în prezent, au fost amplasate parapete pe aproximativ 80.000 metri liniari pe sectoarele de drumuri naționale și autostrăzi unde s-au înregistrat în ultimii ani mai multe accidente rutiere grave, precum DN1, DN2, DN3, DN6, DN7, DN11, DN59, DN65, DN66, DN69 și Centura București. „Valoarea totală a produselor furnizate și a lucrărilor executate până în prezent este de aproximativ 24 milioane lei. Până la 18 mai a.c., când se încheie acordul-cadru încheiat pe 2 ani, vor fi mai montați aproximativ 17.500 m.l. parapet rigid prefabricat din beton, în valoare de 7.000.000 lei”, precizează CNAIR.
În ultima parte a acestui proiect, va mai fi montat parapet de beton pe raza DRDP Constanța (DN39), DRDP București (DN1), DRDP Craiova (DN65), DRDP Brașov (DN1 și VO Brașov) și DRDP Cluj (DN1F, DN75 și Centura Oradea).
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro