Sunt producători care, încă, vor să investească în România, în ciuda situației actuale. Iar, în acest context, în terenul autorităților (mai ales al celor locale), se află o minge extrem de importantă pentru modul în care vom reuși să facem pasul în afara crizei. Este un mesaj optimist, care include, însă, un imens „DACĂ”.
Proiecte de investiții demarate încă dinaintea crizei generate de COVID-19 așteaptă, în acest moment, aprobări pentru documente aflate pe masa autorităților locale, pentru a trece într-o etapă nouă.
Dar lucrurile trebuie privite într-un cadru mai larg. Același context economic, care, astăzi, ne dă mari dureri de cap, a generat o schimbare de paradigmă, la nivel strategic, în cazul marilor producători. Marii strategi, care ocupă locuri cheie la nivel internațional, iau în calcul faptul că, pentru a asigura un supply chain sigur, abordarea mai multor furnizori nu mai este îndeajuns. Este nevoie inclusiv de o diversificare zonală. De asemenea, plasarea unui număr strategic de furnizori în apropierea facilităților de producție și, inclusiv, lângă clientul final este acum mai importantă ca niciodată. Europa devine, astfel, mai interesantă astăzi, decât ieri, chiar în ciuda resursei umane mai scumpe.
Sunt viziuni ce au prins, deja, contur pe piața internațională, pe care Laurențiu Duică, partener și director al Diviziei Industriale și de Logistică din cadrul Colliers International, ni le-a semnalat, cu ocazia, unui interviu online. „Nu exclud nici situația în care Uniunea Europeană să gândească o variantă de taxare a produselor provenite din afara ei, inclusiv din China, pentru a încuraja producția la nivel local. Sunt elemente pe care trebuie să le avem în vedere, inclusiv în creionarea strategiei noastre la nivel de țară. Prin poziția noastră, dar și prin forța de muncă bine calificată de care dispunem, devenim parte a unui joc economic extrem de important, pe care este păcat să îl pierdem. Iar semnalele reale date de autorități sunt vitale.”
Un lucru este clar. Nu trebuie să mai descurajăm potențialii investitori, printr-o birocrație extrem de încâlcită, termene de răspuns care par ireale sau o atitudine dezinteresată.
Altfel spus, România are, astăzi, o șansă, companiile care ar putea lucra pe orizontală cu acești investitori (printre care logisticieni și transportatori) au, de asemenea, o șansă, angajatul român are, și el, șansa de a munci și de a fi retribuit în consecință… iar autoritățile au șansa de a-și reechilibra bugetele.
Cu toții avem șansa de a fi protejați în continuare! Dar trebuie să încercăm, măcar, să o jucăm în mod corect.
Un studiu. realizat de Colliers în rândul a 76 companii din sectorul industrial și logistic din România, arată că 19% dintre jucătorii din piață se îndreaptă către soluții locale sau de proximitate pentru materii prime, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din țări îndepărtate, 46% își restructurează proiectele și procesele, iar 33% pun în așteptare unele proiecte.
Depozitele vor fi descentralizate, iar jucătorii din piață vor alege să aibă depozite mai mici în diferite țări, în locul unui depozit central mare, din care să trimită marfa către diverse piețe.
Logistică adaptată
În sectorul de producție și în cel de logistică, strâns legate între ele, lucrurile nu s-au oprit pe toate palierele, așa cum s-a întâmplat în cazul altor industrii, în timpul perioadei de urgență. Sunt chiar segmente unde vârfurile au fost extrem de înalte. Iar asigurarea fluxului necesar privind resursa umană și, mai ales, transportul angajaților până la depozit au reprezentat provocări majore. Dar companiile de logistică sunt obișnuite să lucreze la foc continuu și să găsească soluții. Și au făcut-o și de această dată.
Laurențiu Duică (în calitate de persoană cheie în cadrul uneia dintre companiile lider din domeniul consultanței imobiliare și managementului investițiilor) s-a aflat, în permanență, alături de cei din prima linie, confirmându-ne, încă o dată, capacitatea industriei locale de logistică de a se adapta. De asemenea, alături de clienții aflați în zonele afectate de actuala criză, precum furnizorii de mobilier, de elemente pentru decorare, sau din industria auto, a căutat soluții pentru depășirea momentului dificil. „Dezvoltatorii au fost deschiși și, în funcție de fiecare caz în parte, am găsit o variantă prin care am redus presiunea financiară, în această perioadă”, a apreciat Laurențiu Duică.
„O abordare axată pe canale multiple de vânzare va câștiga, cel mai probabil, teren, în viitor, printre companiile din sectorul logistic și industrial, active în retail. Acest lucru nu ar afecta în niciun fel un depozit închiriat de un anumit chiriaș, chiar ar putea să genereze o creștere a suprafeței închiriate, pe termen lung.”
Modele logistice schimbate de vânzări
O evoluție interesantă a avut-o comerțul online. „În urma experienței din ultimele luni, cei care dispuneau, deja, de platforme de vânzare online sunt deciși să le dezvolte, iar cei care, până la începutul crizei, nu abordaseră încă această direcție o vor face în perioada următoare. Companiile aflate în zona retailului de fashion reprezintă un exemplu concludent în acest sens, fără, însă, a fi singurul domeniu care o ia pe acest drum.”
De menționat că 80% dintre retailerii care au răspuns la sondajul Colliers spun că au magazine online sau că vor să investească într-o astfel de platformă, în viitorul apropiat, ca o plasă de siguranță pentru scăderea vânzărilor din magazinele fizice.
Specialistul Colliers International atrage atenția că abordarea unui nou mod de vânzare, în zonele care se pretează comerțului on-line, va genera schimbări, din punct de vedere logistic. „Mari retaileri care funcționau, de exemplu, pe baza unui model care presupunea o platformă centrală, în Cehia sau Polonia, pentru ca în România să apeleze la variante de cross-docking, pentru a asigura livrările către magazine, vor trebui să își deschidă depozite importante și în România. Astăzi, ca să fii competitiv în zona vânzărilor online, trebuie să poți livra repede, iar, în acest context, este extrem de important să dispui de un stoc tampon aproape de client.”
Altfel spus, lucrurile se vor reașeza, în perioada următoare. Dar și aceasta poate reprezenta o șansă pentru furnizorii de soluții logistice din România.
„Vom fi alături de clienții noștri, oferindu-le inclusiv consultanță, pentru a realiza această trecere către comerțul on-line”, a ținut să precizeze Laurențiu Duică.
Același studiu Colliers, citat mai sus, arată că vânzările online au crescut pentru 75% dintre companii, în această perioadă.
„O abordare axată pe canale multiple de vânzare va câștiga, cel mai probabil, teren, în viitor, printre companiile din sectorul logistic și industrial, active în retail. Acest lucru nu ar afecta în niciun fel un depozit închiriat de un anumit chiriaș, chiar ar putea să genereze o creștere a suprafeței închiriate, pe termen lung.”
Relația comercială cu China, afectată
43% dintre respondenții la sondajul Colliers văd o schimbare a modului de abordare a relației cu China, în sectorul industrial și de logistică, în special din punctul de vedere al importurilor și depozitelor în UE. 45% consideră că această schimbare va fi pe termen scurt și 13% nu văd nicio schimbare. Este, încă, prea devreme pentru a evalua impactul post-pandemic asupra relațiilor comerciale, însă specialiștii apreciază că o mare parte a jucătorilor din piață se așteaptă la o reechilibrare a relațiilor comerciale cu China.
Pentru România, acest lucru ar putea însemna redistribuirea de noi unități de producție pentru piețele europene. Sondaje pe aceeași temă, făcute de Colliers în țările vecine, au concluzii similare, majoritatea jucătorilor polonezi din sectorul industrial și de logistică, de exemplu, așteptându-se la oportunități, pe termen scurt sau pe termen lung, în detrimentul Chinei.
Chiriile…
63% dintre cei care au răspuns la sondajul Colliers se așteaptă la o scădere a cererii în următoarele 12 luni, iar 59% consideră că aceeași evoluție va fi vizibilă și la nivelul chiriilor. „Așteptările, destul de aliniate în piață, privind cererea și chiriile oferă o perspectivă oarecum pozitivă, indicând faptul că proprietarii și chiriașii sunt într-o poziție bună pentru posibile negocieri dificile, în viitor”, a menționat Laurențiu Duică.
Consecințele pe termen lung ale pandemiei de COVID-19 vor fi, cel mai probabil, restructurarea lanțului de aprovizionare, după cum consideră 69% dintre participanții la sondajul Colliers International, urmată de întârzieri în fluxul de mărfuri (59%) și o creștere a capacității de depozitare (31%). Doar 10% dintre companiile din sectorul industrial și de logistică apreciază că nu vor fi consecințe majore.
Concluzia nu poate fi decât una singură. Urmează o perioadă grea. Iar, în acest context economic nefavorabil, nu trebuie să irosești nicio ȘANSĂ!
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro