„RABLA PLUS” PENTRU FLOTE COMERCIALE, ÎN 2023: Camioane și autobuze „verzi”

Ministerul Mediului, Tanczos Barna, pregătește un nou program „Rabla Plus” de stimulare a achiziției autovehiculelor electrice, de data aceasta destinat exclusiv sectorului comercial.

Noul program guvernamental se află în lucru la specialiștii ministerului și va fi lansat în anul 2023, a anunțat ministrul Mediului.

„Este evident că nu doar autoturismele personale poluează, ci și autovehiculele destinate transportului de persoane și marfă. De aceea, venim în sprijinul agenților economici din România, cu un program destinat automobilelor electrice și hybrid plug-in, din sectorul comercial. Lucrăm la studiile de impact și la analiza pieței, împreună cu reprezentanții producătorilor și ai importatorilor auto, și vom lansa Rabla Plus pentru flote comerciale, în 2023”, a precizat Tanczos Barna.

Vânzările de mașini noi electrice și hybrid le-au depășit pe cele diesel

Românii își iau adio, încet-încet, de la mașinile cu motorizare diesel. Volumul vânzărilor de autoturisme electrice și hibrid l-a depășit, pentru prima dată, în acest an, pe cel al vânzărilor de autoturisme cu motoare diesel, a informat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), Tanczos Barna, la o întâlnire cu reprezentanții Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Creșterea s-a datorat stimulentelor acordate prin Programul Rabla PLUS, derulat prin Administrația Fondului pentru Mediu.

Discuțiile s-au purtat pe tema evoluției pieței auto din România, din perspectiva posibilităților de îmbunătățire a programelor de stimulare a pieței autoturismelor nepoluante. Analiza înmatriculărilor autoturismelor, în funcție de tipul de motorizare, în primele șapte luni din acest an, arată că autoturismele electrificate (full electric, hybrid plug-in și full hybrid) au o creștere de 106,4%, realizând o cotă de piață de 20,7%. În paralel, înmatriculările autoturismelor echipate cu motoare diesel înregistrează o scădere de 29,3%, față de primele șapte luni din 2021, și dețin o cotă de 14,1% din total.

Motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 10,1% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,3%. Totodată, mașinile electrice (Full Electric) au ajuns să reprezinte 7,9% din piața românească, în primele 7 luni ale acestui an, față de doar 1,9% din piață, în perioada similară a anului 2021.

„Ne apropiem cu pași repezi spre sfârșitul erei diesel”

Tanczos Barna, ministrul Mediului: „Cifrele ne arată că ne apropiem cu pași repezi de sfârșitul erei diesel. Este primul an, pentru România, în care se cumpără mai multe mașini verzi decât autoturisme diesel. Este o tendință atât la nivel european, cât și la nivel național unde, în ambele cazuri, constatăm o scădere a vânzărilor mașinilor diesel cu aproape 30%, în prima parte acestui an. Dacă ne uităm la autoturismele full electrice, vedem o evoluție și mai spectaculoasă, o creștere a cotei de piață cu 300%, în primele șapte luni, față de aceeași perioadă a anului trecut. Este un semnal că, pe de o parte, românii încep să înțeleagă din ce în ce mai bine importanța transportului nepoluant, pe de altă parte, este rezultatul clar al programului Rabla Plus. Pentru prima dată, avem în România o planificare multianuală, cu accent pe creșterea stimulării pieței de auto verzi, în următorii ani.”

Valoarea ecotichetului, mai mare, în 2022

Față de programele din anii precedenți, din acest an, prin intermediul Rabla Plus, solicitanții au putut casa două mașini, pentru a obține un cuantum al ecotichetului mai mare. Concret, valoarea unui tichet pentru casarea unei mașini a fost de 51.000 de lei, pentru achiziționarea unei mașini pur electrice, sau a uneia pe hidrogen, și 26.000 de lei pentru cumpărarea unei mașini cu motorizare hibridă, în timp ce, la casarea a două mașini, valoarea ecotichetului a fost de 54.000 de lei, în cazul cumpărării unei mașini electrice sau pe hidrogen, și de 29.000 de lei, în cazul unei mașini hibride.

În plus, la ecotichet s-a putut adăuga un ecobonus în valoare de 1.500 lei, pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puțin 15 ani de la data fabricației și care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.