Transportul public de calatori din Bucuresti si Ilfov va fi reunit sub aceeasi palarie, a Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI), care va fi unicul decident al investitiilor in domeniu.
Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti (AMTB) a fost infiintata la inceputul lui septembrie prin OG nr. 21/2011 si va fi deasupra RATB, Metrorex si regionalei CFR Calatori din jurul Capitalei, urmand sa-si intre in paine anul viitor. Autoritatea va fi condusa de un director general si de un consiliu format din 7 membri – 3 de la MTI si cate unul de la MAI, CGMB si CJ Ilfov -, numiti de ministrul Transporturilor, care ii si poate revoca. Noul organism va introduce calatoria cu un pret unic pe toate mijloacele publice de suprafata si metrou – un vis al actualului director general al Metrorex, Gheorghe Udriste, inca de pe vremea cand era sef al Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din Primaria Capitalei.
In Regulamentul de organizare si functionare al AMTB – ce ar fi trebuit aprobat de Guvern la 1 noiembrie, potrivit OG 21/2011, dar al carui termen de parafare s-a prelungit -, se prevede ca mandatul membrilor consiliului de conducere este de 4 ani si poate fi prelungit prin ordin al ministrului Transporturilor din 4 in 4 ani. In exercitarea functiilor, directorul general si membrii consiliului de conducere nu trebuie sa se afle in incompatibilitate „privind legislatia referitoare la integritatea in exercitarea functiilor si administratiilor publice“, astfel ca acesta ar putea fi motivul intarzierii. Nu neaparat ca nu s-ar fi decis asupra viitorilor numiti, ci ca nu s-a cazut la pace privind persoanele care ii vor inlocui in functie pe cei 7.
Seful AMTB ar trebui sa fie, dupa toate probabilitatile, Gheorghe Udriste, cel care a pus la punct – asa cum am aratat mai sus -, mecanismul de functionare a Autoritatii Metropolitane de Transport. Desigur, acum, si cu ministrul Anca Boagiu. Desi spune ca are destul de mult de lucru cu noile investitii de la metrou, Udriste nu exclude numirea sa, dar nici nu o da ca sigura. In opinia sa, „directorul AMTB trebuie sa fie un om cu experienta in domeniul transportului public“, deoarece „va trebui sa gestioneze, practic, tot ce inseamna reglementarea transportului public din Bucuresti si aria sa de acoperire“.
Potrivit sefului Metrorex, metroul va trebui sa devina principalul mijloc de transport public in Bucuresti, iar reteaua de transport de suprafata sa aiba rolul de a acoperi deficientele retelei din subteran. Iar aceasta nu este o parere de ieri-de azi, ci insusirea uneia dintre concluziile studiului de transport efectuat in urma cu peste 10 ani de Agentia Guvernului Japonez JICA. In acest fel, vor fi, daca nu eliminate, cel putin reduse ambuteiajele aparute la orele de varf in oras. Tot specialistii japonezi ne-au recomandat construirea Pasajului Basarab si introducerea sensurilor unice de circulatie, avertizandu-ne in 1999 ca, in caz contrar, „Bucurestiul va deveni in 10 ani un oras blocat in propriul trafic“.
Ce spune Boagiu
Proiectul de infiintare a unei autoritati pentru toate tipurile de transport public – cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze sau trenuri regionale – a fost anuntat in martie de ministrul de resort, Anca Boagiu, care spunea atunci ca se va ajunge la „un echilibru intre transportul de suprafata si cel subteran“ si ca investitiile vor fi realizate ca si in prezent, respectiv de catre Primaria Bucuresti la RATB si de Metrorex – la metrou. Politica investitionala va fi decisa insa la nivelul AMTB, asa cum prevede Ordonanta.
Infiintarea AMTB nu presupune doar reglementarea transportului public apartinand RATB, Metrorex si Regionalei CFR Calatori din jurul Capitalei, astfel incat bucurestenii si locuitorii din comunele limitrofe sa poata utiliza acelasi bilet, la acelasi tarif, indiferent daca utilizeaza metroul, trenul, autobuzul sau tramvaiul. Atributia principala va fi adoptarea unor solutii de management al traficului, astfel incat rutele metroului, spre exemplu, sa nu se mai suprapuna cu vehiculele publice de suprafata.
Ministerul Transporturilor a anuntat deja ca, odata cu intrarea in functiune a Autoritatii Metropolitane de Transport, RATB va infiinta, alaturi de Metrorex si de CFR Calatori, statii intermodale (tren-autobuz) pe Centura Capitalei, pentru transferul calatorilor de la statiile feroviare pana la terminalele de transport public din Bucuresti – de suprafata sau metrou.
Ce spune Oprescu
Potrivit primarului general Sorin Oprescu, „aceasta structura este un pas inainte“. „RATB va ramane in subordinea Primariei, se va transforma in societate comerciala. Noua organizare va aduce un plus de reglementare si de ordine daca isi va face datoria“, spunea el in vara. Cu toate acestea, s-a dovedit ca edilul Capitalei nu are nici un cuvant de spus in privinta RATB, Consiliul General fiind institutia sub autoritatea careia se afla Regia. De altfel, acest lucru s-a vazut la ultima decizie luata in privinta RATB, cand CGMB l-a demis pe fostul director general Adrian Crit, fara ca macar sa-l anunte inainte nici pe el, nici pe Oprescu.
AMTB, ceruta de FMI, CE si BM
Alexandru Nazare, secretarul de stat in MTI, a explicat ca „infiintarea acestei Autoritati raspunde nevoii de coordonare a transportului public de la nivelul zonei metropolitane Bucuresti. Acest organism a fost gandit in urma unui studiu facut de MTI impreuna cu Banca Mondiala, inca din 2006. Intre timp, discutiile au mai continuat cu expertii FMI, cei de la Comisia Europeana si BM, astfel incat infiintarea acestei Autoritati a aparut si in scrisoarea de intentie cu FMI.“ Ministerul Transporturilor intentioneaza astfel sa economiseasca circa 10 milioane de lei anual, pana in 2015.
In nota de fundamentare a OG 21/2011 se arata ca „in prezent, serviciile de transport in Bucuresti si regiunea sa limitrofa se desfasoara fragmentat, fara o coordonare singulara pentru toate modurile de transport – metrou, tramvai, autobuz, troleibuz, CFR regional, definirea unei strategii in domeniul transporturilor publice de calatori pentru toata zona metropolitana fiind imposibil de realizat. Aceasta situatie duce la existenta paralelismelor in programele de investitii, lipsa intermodalitatii si a serviciilor orientate cu precadere catre utilizator, la cresterea subventiilor pentru transport si la restrangerea accesibilitatii la serviciile de transport, in conditiile unei dezvoltari periurbane accentuate“.
Ce prevede Regulamentul
AMTB ar urma sa rezolve toate aceste probleme. Autoritatea se va afla in subordinea MTI si va fi finantata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din venituri proprii, din fonduri externe si din donatii. Potrivit Art. 2 al Regulamentului de organizare si functionare, „AMTB asigura politica privind planificarea strategica, monitorizarea si avizarea activitatilor privind autorizarea, organizarea si controlul functionarii serviciilor de transport public de calatori in zona metropolitana, pentru transportul cu metroul, autobuze, microbuze, tramvaie, troleibuze, trenuri regionale si transport naval“.
Membrii consiliului director vor fi 3 reprezentanti ai Ministerului Transporturilor si cate unul de la Ministerul Administratiei si Internelor, de la Consiliul General al Municipiului Bucuresti si de la Consiliul Judetean Ilfov. Potrivit Art. 11 alin. (6), directorul si membrii consiliului de conducere au la dispozitie 3 luni pentru iesirea din starea de incompatibilitate.
Cat priveste structura organizatorica, in cadrul AMTB, vor functiona compartimente specializate ale caror atributii vor fi stabilite prin regulamentul intern, aprobat prin hotarare a consiliului de conducere.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro